Är E10 framtiden?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Är E10 framtiden?

UNREAD_POSTav Jerka126 » 2011-03-08, 22.58.02

Hej alla,
Så ska nu det nya bränslet E10 lanseras i sverige, troligtvis i maj månad. Om jag har förstått det hela rätt så försvinner därmed Blyfri 95 helt och hållet. E10 kommer att innehålla högre procent etanol, mellan 10-15 procent. Hur kommer detta att fungera för oss som kör runt i 80 tals bilar? Jag tycker redan den vanliga 95 blyfri är kass och igentligen borde man väl köra 98an istället men i skrivande stund är liter priset på 95an 14.28kr och 98an kostar 50 öre mer och det kommer med största sannolikhet att bli över 15 kronor till sommaren. Dessutom kör jag själv redan lite dyrare då jag slår i en tillsats som heter Wynns supremium vid varje tankning och detta gör jag för att jag känner och vet att bilen mår bra av det. Jag läste också på text-tv idag att det nu kommer klagomål och varningssignaler ifrån bilens hemland Tyskland där man redan har E10. Alla bilar kommer inte att klara köra på detta bränsle utan får tanka 98 istället som fortfarande skall finnas kvar men vem fan har råd att tanka det? I sverige räknar man med att ca 90 procent av bilarna kommer att kunna köra med E10. Nu är jag ingen expert på detta ämne utan jag hoppas att någon som kan och känner till fakta om ämnet jag tar upp här svarar på denna tråd så att jag och säkert många andra vet vad vi ska slå i tanken på våra bilar.

Mvh j
Jerka126

Re: Är E10 framtiden?

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-03-09, 00.21.40

f-n är det då bara lilla jag som kör på 98 ?
var inne i visby idag på en
shellmack där fanns bara 95 å v-power ingen 98.a

sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Jörgen » 2011-03-09, 21.25.27

Hej Jerka126

Jag kan gärna ge min kommentar till detta med E10. Alltså, i Tyskland har det snackats om E10 i flera år och man (Bundestag (regeringen)) har sagt att det inte blir någon förändringar beträffande 95 okt. bensin före 2018. Då bestämde man senare att i alla fall införa E10 på bensinmackorna, vilket medförde att man reducerade 98 okt., då det i alla fall inte såldes så mycket. Nu producerade raffinaderierna mycket 95 okt. med ethernol (E10) samtidigt som man även skulle ha 95 okt och 98 okt.
Vad man inte hade räknat med var att bilägarna inte ville ha detta nya bränsle, då man inte visste om bilen kunna köra på detta utan att ta skada. Det har ut givits en stor lista med vilka bilar som kan köras på E10 och vilka som inte kan köras på denna blandning, men folk antingen inte läser detta och/eller inte förstår innehållet. Hur många läser eller har läst sin instruktionsbok till bilen?
Nu kom nästa smäll: Man justerade priset vid pumpen i tyskland för att få folket att tanka E10 vid att skruva upp priset på dom andra sorterna (ja, vad ellers?). Samtidigt framkom det att bilen drog mer bensin med E10. Vad händer nu? Jo, folket boykottera E10. Endasst 9,8% som har bilar som kan köras på E10, tankar detta och 64,8% vill ha den gamla sorten med 95 okt. eller 98 okt., även om den är dyrare. Nästa problem som har uppstått inom den sista veckan är att endast ¼ av den producerade E10 har körts ut till bensinmackorna, resten ligger kvar på raffinaderierna och blockera lagercisternorna. Man behöver detta lagerytrymme till 95 okt. och 98 okt. bensinen.
I går d. 8/3-2011 var det toppmöte med representanter från den tyska regering, oljebranschen, bilbranschen och miljöorganisationerna och det meddelades sent i går kväll att man beslutade att ligga mycket lågt med vidare frammarsch i frågan och att man skall informera (bearbeta befolkningen) bättre.
Det värste är att alla miljöorganisationer är helt överens om att CO2-mängden kommer att öka med användning av E10, då man nu skall skaffa fram mer ethernol, d.v.s. odla, transportera och förbränna detta.
Till sist kom frågan om vem som betalar för evt. uppstådda skador på bilar vid användandet av E10. Svaret blev att bilbranschen (BMW, Mercedes AG m.fl.) drog öronen åt sig och meddelade kallt, att ”det ligger på konsumenten att bevisa att skadan har uppstått vid användandet av E10”.
Nu orkar jag inte skriva mer om detta idag, men det var bra att du tog upp frågan Jerka126 och det är säkert inte sista gången.
Jag hoppas verkligen att det svenska bil- och miljöfolket vaknar upp innan det är för sent. Om vi lyssnar till Andreas Carlgren, som är miljöminister i svenska riksdagen, har vi snart E10 eller E20 eller vad han nu hittar på, - för han har ändå, enl. min uppfattning, aldrig begripet sig på miljöfrågor på ett förståndigt sätt.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Jerka126 » 2011-03-10, 22.20.44

Så 95 och 98 oktan skall alltså finnas kvar? Blir 98 det enda alternativet så får man ju ta den smällen och köra på det. Jag har en 200 W124 och en 420 W126, två bilar som jag är väldigt rädd om och man vill ju inte förstöra motorerna genom att tanka med fel drivmedel. När det gäller miljöbilar så kan jag säga att jag kommer aldrig att äga eller köpa en miljöbil. Vår miljöpolitik är en enda stor bubbla av dubbelmoral. När det väl kommer till kritan så är det i slutändan bara pengar det handlar om men när tillfället ges så hänvisar man direkt till miljöförstöring. Svensken köper ny diesel bil med partikelfilter i tron om att han värnar om miljön, när han sedan sätter sig på planet för att fira jul med familjen i thailand glömmer han att bara under resan dit spyr planet ut lika mycket koldioxid som alla sveriges bilar gör sammanlagt under ett helt år. I Tisdags hade vi en ny toppnotering där blyfri 95 var uppe på 14.28 kr. Av denna summa är det ca 5 kr som är den faktiska bränslekostnaden, resten är byråkrati alltihop. Det är ju inte klokt. Låt oss bojkotta framtida idioti som det här med E10.

Mvh J
Jerka126

UNREAD_POSTav kalle59 » 2011-03-10, 23.03.35

Bra skrivet Jerka, jag håller fullständigt med dig för energi och klimatpolitiken i sverige handlar absolut inte om något annat än att få in skattekronor och har ingen som helst förankring i nån miljö, men eftersom det gått inflation i ordet, så är det svårt att motargumentera men i grund och botten är ju allt bara politik som handlar om att sno medborgarna på pengar och vad är då enklast, jo man beskattar det som alla på ett lr annat sätt är beroende av.
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Jörgen » 2011-03-11, 02.02.36

Jerka126 och Kalle
Ni har så rätt, - roligt att ha lite likasinnade här. Jag har för år tillbaka argumenterat för en skatt på charterflygresor på omkring 30-40% på biljettpriset. Då kanske folk vaknar till lite, ty det är dessa människor som gnäller om miljön när dom kommer hem igen.
Men ack ja, - det blir snart val igen och då är Carlgren och hans miljösnack glömt och han och hans likasinnade blir vald igen.
Så länge inte bilägarna och annat förståndigt folk vaknar till, förblir det vid det samma, och då kan jag bara säja:
Folket får den regering folket förtjänar.

PS: Jerka, dina bilar kan i alla fall köres på 95 okt. ROZ, DIN 51607
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

Återvänd till Fri diskussion