av Jörgen » 2011-03-09, 21.25.27
Hej Jerka126
Jag kan gärna ge min kommentar till detta med E10. Alltså, i Tyskland har det snackats om E10 i flera år och man (Bundestag (regeringen)) har sagt att det inte blir någon förändringar beträffande 95 okt. bensin före 2018. Då bestämde man senare att i alla fall införa E10 på bensinmackorna, vilket medförde att man reducerade 98 okt., då det i alla fall inte såldes så mycket. Nu producerade raffinaderierna mycket 95 okt. med ethernol (E10) samtidigt som man även skulle ha 95 okt och 98 okt.
Vad man inte hade räknat med var att bilägarna inte ville ha detta nya bränsle, då man inte visste om bilen kunna köra på detta utan att ta skada. Det har ut givits en stor lista med vilka bilar som kan köras på E10 och vilka som inte kan köras på denna blandning, men folk antingen inte läser detta och/eller inte förstår innehållet. Hur många läser eller har läst sin instruktionsbok till bilen?
Nu kom nästa smäll: Man justerade priset vid pumpen i tyskland för att få folket att tanka E10 vid att skruva upp priset på dom andra sorterna (ja, vad ellers?). Samtidigt framkom det att bilen drog mer bensin med E10. Vad händer nu? Jo, folket boykottera E10. Endasst 9,8% som har bilar som kan köras på E10, tankar detta och 64,8% vill ha den gamla sorten med 95 okt. eller 98 okt., även om den är dyrare. Nästa problem som har uppstått inom den sista veckan är att endast ¼ av den producerade E10 har körts ut till bensinmackorna, resten ligger kvar på raffinaderierna och blockera lagercisternorna. Man behöver detta lagerytrymme till 95 okt. och 98 okt. bensinen.
I går d. 8/3-2011 var det toppmöte med representanter från den tyska regering, oljebranschen, bilbranschen och miljöorganisationerna och det meddelades sent i går kväll att man beslutade att ligga mycket lågt med vidare frammarsch i frågan och att man skall informera (bearbeta befolkningen) bättre.
Det värste är att alla miljöorganisationer är helt överens om att CO2-mängden kommer att öka med användning av E10, då man nu skall skaffa fram mer ethernol, d.v.s. odla, transportera och förbränna detta.
Till sist kom frågan om vem som betalar för evt. uppstådda skador på bilar vid användandet av E10. Svaret blev att bilbranschen (BMW, Mercedes AG m.fl.) drog öronen åt sig och meddelade kallt, att ”det ligger på konsumenten att bevisa att skadan har uppstått vid användandet av E10”.
Nu orkar jag inte skriva mer om detta idag, men det var bra att du tog upp frågan Jerka126 och det är säkert inte sista gången.
Jag hoppas verkligen att det svenska bil- och miljöfolket vaknar upp innan det är för sent. Om vi lyssnar till Andreas Carlgren, som är miljöminister i svenska riksdagen, har vi snart E10 eller E20 eller vad han nu hittar på, - för han har ändå, enl. min uppfattning, aldrig begripet sig på miljöfrågor på ett förståndigt sätt.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.