Är det dags nu?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-02-14, 01.43.12

Time skrev:Synd att MB bara vill ha att göra med Fiiinbilar vars ägare hellre åker och dricker vin på ett slott än att meka, W124 .tex.vill de inte ta i :)


Hur menar du? 124.036 har ju redan kultstatus, och även i övrigt är 124 på god väg att hamna i klorna på Mercedes Classic.

Och i varje fall de aukt. Mercedesverkstäder jag anlitar har normalt ett par 124or inne för service eller reparation varje gång jag är där.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2018-02-14, 18.45.47

Verkstäder vet jag inte så mycket om eftersom jag gör nästan alla jobb själv. Däremot har jag märkt att MB slutat lagerhålla många reservdelar till E-Klasse (åtminstone 124) redan när bilarna har uppnått en ålder på 20-30 år.

Annat är det med S-Klasse. Jag har kunnat beställa hem nästan vadsomhelst i originaldelar till min W109 (50 år) och min W126 (30 år). Så någon sanning ligger det nog i att MB intresserar sig mer för de lyxigare klassikerna...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-02-15, 01.39.19

Ökenvandringen är just mellan 20 och 30 år, oavsett om det är E- eller S-klass. För närvarande är det väldigt mycket delar till W140 som säljs ut, och sen blir "nicht mehr lieferbar" eller lååååånga tider från att man beställer delen tills en liiiten serie delar tillverkas, och i så fall till fantasipris. Den lilla serien beställs i så fall vanligen av Mercedes Classic, och där blir sedan fantasipriserna bestående, eller ännu värre... Det är dyyyrt att tillverka små serier delar och att lagra dem.

I den fasen befinner sig för närvarande bl.a. W124, W126 och W140.

När sen 30-årsgränsen passerats med några år brukar Mercedes Classic se till att delarna finns att få, om än dyrt. När det gäller W110-112, W108-109, W114-115 så finns alltså nytillverkade delar. Dessutom var de "aktuella" under en tid, då varenda Mercedesverkstad hade ett ordentligt reservdelslager hemma, och i många fall finns de delarna delvis kvar på marknaden om än inte alltid hos Mercedeshandlarna. Alltså lär aldrig tillgången på delar någonsin bli lika bra för de modernare bilarna och det gäller både E- och S-klass. Delarna finns numera nämligen från 20 års ålder nästan bara på centrallagren i Tyskland, mestadels Germersheim. Och därifrån går det mesta rakt i skrotbingen när hyllorna behövs för delar till den snabbt växande nya modellfloran.

Jag hävdar fortfarande att det inte är någon större skillnad med att skaffa delar till W124, W126 eller W140, men eftersom W126 är några år äldre, så är den längre kommen hos Mercedes Classic, och har alltså en bättre reservdelsförsörjning precis som W123. W140 är minst lika illa som W124 just nu, snarare värre eftersom serien var så mycket mindre, så delarna var aldrig lika intressanta för piratdelstillverkarna att ge sig på.

Allt detta ingår säkerligen i en medveten strategi, för att uppnå en utskrotning av det sämre bilbeståndet och få bort dem från vardagstrafiken. Kvar skall det bara bli en begränsad välvårdad flotta av samlarbilar som stiger i pris och är dyra att ha i drift. På det viset ger jag dig rätt i att det är bara de dyra finbilarna Mercedes bryr sig om, men om några år kommer en del av de finbilarna att vara just W124:or, dvs E-klass...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Time » 2018-02-16, 19.21.25

För mig har Fenan alltid varit Mercedes bästa bil och 124 den man brukar. Har haft en mängd Mercedes men 124 (och 201) har alltid varit favoriterna som de sista " riktiga" Mercorna för vanligt folk.

Sist jag var med på klubbträff kom det ett stort antal välkädda gubbs i sina Pagodor som rynkade på näsan åt våra fenor, trista typer... sista träffen sladdade vi upp i en gammal Kompaktambulans och parkerade med de fiiina grabbarna, kul men vi var lite vid sidan av...

Hoppas verkligen MB tar till vara intresset för 124, det är de värda ! Fick förresten syn på en 124 i taxikön i Hamburg och väntade tio minuter extra för att åka med den, oändligt många mil men gott skick.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Kölis » 2018-02-16, 19.40.00

Vad menar du med att MB tar vara på intresset för 124? MB Stuttgart eller klubben här i Sverige?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Marie » 2018-02-16, 20.17.46

Jasså, de där snorkiga Pagoda- och 190SL-typerna, som dessutom vanligen passerat "bäst före datum" för flera decennier sedan?...

Jo, de är ett mycket starkt skäl till att jag - i princip aldrig - åker på några klubbarrangemang. Ett annat skäl är att det sällan är något från oktober till april, (de där typerna tar väl aldrig ut sina "drivhusblommor" om inte 25°C med solsken är utlovat och några turer åker de inte på om det inte finns följebil eftersom deras skrällen vanligen bara är optiskt uppiffade men tekniskt rena skrotet).
Och på sommaren bor jag i Österrike, och då blir det lite väl långt...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2018-02-16, 21.49.00

Priser på reservdelar kan man alltid diskutera, men då borde man väga in:
1) Finns det hos andra biltillverkare över huvud taget reservdelar av originalkvalitet att beställa ?
2) Vad kostar isåfall dessa reservdelar av originalkvalitet hos andra jämförbara biltillverkare ?

Mina erfarenheter är att reservdelar hos MB håller skäliga priser, i många fall närapå självkostnadspriser, klart lägre än hos andra Tyska biltillverkare (som ofta inte kan leverera delar till sina äldre, klassiska modeller).

En annan men besläktad aspekt gäller hur MB återanvänder slitdelar genom generationer av bilmodeller, och därför under många många år kan lagerhålla och leverera delar från lokala lager (i Sverige t.ex.). Några exempel:
- Skyltlyktorna bak, samma till W123 och W126, häpnadsväckande billiga!
- Gummin till vindrutans torkarblad, samma till W115 och W109, riktigt billiga!
- Bromsbackar till parkeringsbromsen, samma till W109 och W126 (och W116?), bra pris på dessa!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Time » 2018-02-21, 10.30.20

Marie visste vad jag menade :) Nu har det gått några år men den Svenska klubben behandlade vissa bilar styvmoderligt, bl.a. fenorna när det var aktuellt med ett Fenregister. Noll intresse.

Bruksbilarna av äldre dato är inte de dyraste och flashiga men väl så värda att bevara och ha med i klubben, inte bara Pagodor och andra dyrgripar.

Reservdelarna har MB hand om och det på ett fantastiskt bra sätt, inga synpunkter där ! bra priser men även om det blir dyrt är det bättre med dyra delar än inga alls.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Kölis » 2018-02-22, 09.14.25

Time skrev:Marie visste vad jag menade :) Nu har det gått några år men den Svenska klubben behandlade vissa bilar styvmoderligt, bl.a. fenorna när det var aktuellt med ett Fenregister. Noll intresse.

Bruksbilarna av äldre dato är inte de dyraste och flashiga men väl så värda att bevara och ha med i klubben, inte bara Pagodor och andra dyrgripar.

Reservdelarna har MB hand om och det på ett fantastiskt bra sätt, inga synpunkter där ! bra priser men även om det blir dyrt är det bättre med dyra delar än inga alls.


I år är det den fjärde 124 träffen som klubben arrangerar den 5-6 maj i Vänersborg. Så nog tar vi hand om 124 bilarna och intresset allt. Finns ju även en Facebook grupp på 1100 medlemmar som jag driver, den heter MB W124 Sweden.
Nu gillar ju inte alla Facebook men det finns ju även de som gör det..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Time » 2018-02-23, 23.33.28

Tiden gör underverk, får rodnande medge att jag inte kollat kalendern. Får ta min gamla 300 Diesel och packa mig dit och hoppas man inte blir dissad av av cabrioletgänget :)
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: Är det dags nu?

UNREAD_POSTav Kölis » 2018-02-24, 10.00.25

Time skrev:Tiden gör underverk, får rodnande medge att jag inte kollat kalendern. Får ta min gamla 300 Diesel och packa mig dit och hoppas man inte blir dissad av av cabrioletgänget :)

Det brukar bli 30-40 124or från hela landet. Alla skick och alla modeller så du lär inte känna dej ensam.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Föregående

Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster