Akvarium under mattan vid förarsätet

W 123 1976-85

Akvarium under mattan vid förarsätet

UNREAD_POSTav eva » 2008-08-24, 22.50.34

Hej
Har en Mercedes 200 -88 och upptäkte när jag plockade ur mattorna att det var helt dyngsurt under mattorna vid såväl förarsätet som sätet bakom. Är detta någon svaghet för denna modell månntro eller hur i helsefyr kan det komma in så mycket vatten där?
Har någon haft samma problem?
eva

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2008-08-25, 00.20.56

Nu kanske du tycker jag är känslig, men om det är en 200 -88a så är det inte en 123a, utan en lite sämre version som kallas för 124a

Men om du lyfter på mattan och kollar, kan det finnas något rosthål, kanske mot främrehjulhuset,

Eller om du kan se upp under instrumentbrädan, kanske du kan se om det läckt någonstans runt rutan och runnit ner , borde i så fall synas lite avlagringar där vattnet sipprat ner,

Kan också vara hål i värmepaketet, men då borde det märkas på att vattnet i kylaren tar slut,

Om man har ac kan det bli igensatt i dräneringen, och svämma in i kupen,

Läckande taklucka, eller otäta eventuellt skadade dörr och/eller fönsterlister kan också vara orsaken.

Kan också vara så enkelt att rutan varit lite öppen under ett skyfall.

Ett sätt att ta reda på vad , kan vara att du tar ur mattorna igen, och vattnar bilen rejält med en slang, medans någon sitter i och tittar var det kommer,,

Detta gäller väl bilar generellt, Jag har bara haft en 124, under ett par veckor, och den hade så många hål i golvet att det aldrig kunde samlas vatten :lol: . Men jag har haft en himla massa andra bilar med vatten på golvet.....
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav Herman » 2008-09-18, 12.43.04

Hej
Har du en 123:a som läcker in vatten så bör du kolla dräneringen i facken under ventilationsgallren framför vindrutan.
Det sitter en grov gummislang på ca. 15cm som mynnar ut i hjulhuset.
Är dräneringen igentäppt av gamla ruttna löv och annat, har det garanterat rostat hål i torpedväggen där vattnet sedan rinner in i cupén.
Dessa ventilationsgaller kan ta emot en herrans massa vatten när det regnar.
Herman

Återvänd till W 123