4MATIC griper in vid 70 km/h

W 124 E-Klass 1986-1995

4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-07-20, 19.12.17

Detta är egentligen fortsättningen av en annan tråd som handlade om ABS-problem, men nu (efter byte av drivaxlar fram) har vi kvar ett annat problem på samma bil.

4MATIC-systemet tycker att det är halt väglag så snart hastigheten är över 70 km/h.
Vi har kollat de mest grundläggande sakerna:
- fälgar och däck har samma dimension runt om (Läst och granskat OK)
- däcken har ungefär samma mönsterdjup runt om (Okulärbesiktning OK)
- hjullagren har inga märkbara glapp på något av hjulen (Ryckt och ruckat OK)
- utxäxlingen är samma på slutväxlarna fram och bak (praktiska prov OK)

Dessutom har vi mätt likspänningen mellan ABS-donet och 4MATIC-donet där varvtalsgivarna ger signal:
- Bakaxelns givare: 4V stabilt vid cirka 1 varv per sekund
- Vänster fram givare: 4V stabilt vid cirka 1 varv per sekund
- Höger fram givare: Skakiga värden, ger 4V när man snurrar hjulet lite fortare (2-3 varv per sekund)

För att utesluta elektronikfel provade vi två åtgärder med fullt fungerande elektronik från en annan bil:
a) ABS-lådan byttes. Ingen skillnad alls.
b) 4MATIC-lådan byttes till en nyare (A010 545 47 32). Problemet flyttade sig från 70 till 100 km/h, annars lika.

Självklart kan vi prova att montera en ny ABS-givare på höger fram, men det vore trevligt att veta varför isåfall.

Hur gör man bäst för att felsöka djupare: Behöver man åka omkring med diagnosinstrument inkopplat till 4MATIC-boxen ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 800
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2019-07-22, 14.38.19

hmm, om du får felkod, så skulle det eventuellt gå att byta anslutningarna mellan höger/vänster och se om felkoden flyttar sig till andra sidan,

alternativt om man parallelkopplar givarna fram från fungerande sida som ett sätt att utesluta givaren du fick skumma fel från (vet att det gått att göra på Volvo baktill iaf)

I övrigt har jag inget direkt förslag, låter som ett drygt fel :/
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-07-22, 17.37.56

Antar att du har ett rött vrede vid expansionskärlet där du kan stänga av fyrhjulsdriften och bara ha bakhjulsdrift. Har du prövat det och sett hur det blir? 4matic lampan ska lysa då men inte ABS lampan.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav mbhuset » 2019-07-23, 17.37.36

Hej,


vredet (rund "knapp") är antagligen svart och du kan ställa det i testläge och då är enbart bakhjulsdriften i, det är det de skall göra när de testar bromsarna på besiktningen (men inte alltid vet om att ratten finns.


Hälsningar


MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-07-24, 09.24.46

mbhuset skrev:Hej,


vredet (rund "knapp") är antagligen svart och du kan ställa det i testläge och då är enbart bakhjulsdriften i, det är det de skall göra när de testar bromsarna på besiktningen (men inte alltid vet om att ratten finns.


Hälsningar


MB-HUSET

Per

På min är det ett vrede som på en kulventil och vredet är rött. Nu är ju min av första generationen med Steyr Puch konstruktion.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-07-24, 22.43.52

Hej Kölis och Per,
det är en röd spak på denna (årgång 1991). Nej vi har inte provat att köra i testläget, skulle det ge mer info om orsaken ?
Obs: ABS-lampan lyser aldrig, det är bara 4MATIC funktionslampan som tänds (triangeln i hastighetsmätaren).

Felkoder finns inga lagrade i 4MATIC-boxen, men det kanske skulle lagras nån kod om vi kör bilen en längre sträcka över 70 km/h, eller så tror systemet bara att det är halt väglag och jobbar på efter den förutsättningen.

Nu tycker bilens ägare att vi ska pröva att sätta dit en ny givare på höger fram, så vi gör väl det. Återkommer med rapport inom en vecka.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 800
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-07-25, 08.26.57

Ok, vill den ha en ny sensor så är det ju bara att byta den. Men jag skulle även prova att köra den i testläget då den även kopp,ar ur diffspärren i det läget, ser hur bilen reagerar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-08-02, 18.43.25

Byte av ABS-givare höger fram gjorde som väntat ingen skillnad alls.

Körning med omkopplaren i läge TEST var intressant, då började ABS att hugga igen, som det gjorde innan vi bytte drivaxlar. Detta tycker jag är förvånande, vad gör TEST-läget för skillnad för ABS-systemet ?

Återställning av omkopplaren till normalläge: Först lyste 4MATIC felindikatorn några km, sedan slocknade den men istället tändes ABS-lampan! Den slockande så småningom så att bilen kunde besiktigas utan anmärkning.

Det har varit många ägare och många mekaniker på denna bil. Många konstigheter, diverse elfel, men jag tänkte ändå att vi skulle kunna få 4MATIC att fungera som det ska...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 800
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-08-03, 08.59.00

Det kan kanske ha att göra med att diffspärren i bakaxeln kopplas ur med spaken i testläge. Du har väl ABS givaren bak monterad på sluväxeln?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav osla » 2019-08-03, 20.30.41

hur fungerar 4 matic systemet egentlingen? är det en klassisk mittdiff som skickar kraften fram/bak. eller ska det koppla in framhjulen då det börjar slira som typ haldex mm genom att spänna åt en lamellkoppling? och vad är det för diffspärr/broms i bakaxeln, samma asd som på dom bakhjulsdrivna eller är det rent en spärr? för asd är väl en hydraulisk lamell broms. oavsett borde ju inte abs lampan tändas pga att diffen inte "låser", det ska den ju ändå inte göra förän ett bakhjul slirar, så det borde ju inte spela någon roll, är ju samma oavsett fram till det nu kanske börjar slira
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-08-03, 21.31.35

Kölis: Ja ABS-givare bak är bara en, monterad på bakaxelhuset.

Osla: 4MATIC Totalfunktion beskrivs såhär i MB original verkstadshandbok:
--->
Om varvtalsskillnader uppträder vid hjulen sker en tillkoppling av fyrhjulsdrivningen vid körning framåt eller bakåt.

För till- och frånkoppling av framhjulsdrivningen och de båda differentialspärrarna gäller i huvudsak följande kriterier:

- drivslirning
- körhastighet
- styrvinkel
- acceleration
- tid
- användning av färdbromsen.

De erfordeliga signalerna får 4MATIC styrdonet via:

- varvtalsgivare vid framhjulen och vid bakaxelhuset
- styrvinkelgivare vid ratten
- bromsljuskontakten.

Med dessa signaler kopplas 4MATIC in i följande steg enligt en fastställd logik:

0 - bakhjulsdrivning (basdrivning)
1 - fyrhjulsdrivningen utjämnad med 35/65% momentuppdelning fram/bak
2 - fyrhjulsdrivningen spärrad i längdled (fram/bak)
3 - fyrhjulsdrivningen spärrad i längd- och tvärled (diffspärr fram och bak)

<---

Så i läge 2 är det en diffspärr mellan axlarna, i läge 3 är det total diffspärr. Såvitt jag förstår iaf.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 800
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-08-04, 10.36.47

Kan tilläggas att 4-maticen fungerar inte över 30 km/tim på våra gamla 124or.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-08-04, 20.06.44

Är det verkligen så ?
När jag läser verkstadshandböckerna förstår jag det som att läge 1 fungerar ovasett hastighet, men att läge 3 bara fungerar upp till 35 km/h. Lite otydligt hur det är med läge 2 dock.

Jag har ju märkt att 4MATIC reagerar när man pressar bilen i kurvorna på grusvägar, även i 70 km/h och högre hastigheter, lite släpp på bakhjulen så tänds funktionslampan. Visst går väl systemet in i läge 1 då, eller ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 800
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav Kölis » 2019-08-05, 08.51.03

Det kan vara så att det bara är spärrarna som inte slår till. Vi har troligen inte riktigt samma 4matic, min är den första upplagan från Steyr Puch.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 4MATIC griper in vid 70 km/h

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-08-05, 20.14.10

Så kan det vara, både min och kompisens 4MATIC är från 1991 dvs. lite nyare.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 800
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron