450-slc

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

450-slc

UNREAD_POSTav 450-per » 2009-02-24, 19.02.20

hej sone tack för ditt svar det verkar troligt fel eftersom andra råkat ut just för det här med dålig konakt i srömfördelaren skall genast ta mig ann ditt råd så hör jag av mig mvh per
450-per
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-02-20, 22.05.43

450-slc

UNREAD_POSTav 450-per » 2009-02-25, 18.09.59

hej sone ser fram emot el-schemat jag har under tiden rengjort impulsgivaren och dess kontakter fram tillelektrondon utan resultat ingen ström till impulsgivare kontaktstycke omedelbart första från fördelare har jag ström på kabel 4 och 6 får se vad det ger när jag ser el-schema mvh per
450-per
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-02-20, 22.05.43

450-slc

UNREAD_POSTav sone » 2009-02-25, 20.06.54

Hej Per
Jag skickade elchemat i måndags till dej , det verkar vara riktig snigelpost, jag förstår inte riktigt hur du menar du har provat inpulsgivaren, gör så här när du har den borta, det är fem stift på kontakten ,prova med en ohmmätare ,det mittersta stiftet kan vi kalla jord ,när kontakterna är opåverkade ska du har kontakt med varje stift till jord,sen kan du prova att frigöra varje kontakt de översta kontakterna är kopplade var sin sida om jorden,de nedersta till de yttre stiften, prova vart och ett , se till att kontaktyterna är rena rengör med något elspray eller liknande, inpulsgivaren fungerar bara som en sluten och brytande funktion
varje kontakt styr två stycken insprutare , får du inget chema imorgon torsdag får du höra av dej då skickar jag en gång till
MVH Sone
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

450-slc

UNREAD_POSTav sone » 2009-02-25, 20.53.07

Hej Per
När du provat kontakterna med ohmmätning och de är okej, får du gå vidare, på inpulsgivaren har du en märkning, 12,13,14,21,22
skruva loss kontaktdonet vid elektrondonet bakom handsfacket, där finns en märkning med samma nummer , kolla att du har kontakt med dessa nummer fram till inpulsgivarens kontakt, har du kontakt hela vägen med alla kablar och brytningen med kontakterna fungerar, då börjar det bli besvärligt ,kolla så långt först
MVH Sone :P
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

450-slc

UNREAD_POSTav 450-per » 2009-02-25, 21.04.53

hej sone tackför ditt stöd jag jobbade själv på philipson förr men nu har man bara intresset inte förmånerna men jag ger inte upp med sånt stöd från dig skall vi lösa mitt problem mvh per
450-per
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-02-20, 22.05.43

450-slc

UNREAD_POSTav sone » 2009-02-26, 09.01.56

Hej Per
Kolla jordningen till elektronboxen det sitter en massa kablar på motorblockets högra sida vid batteriet kolla att jordstrumpan har kontakt. När du kollat att du har kontakt med inpulsgivaren vid elektrondonet, montera ihop allt igen, låt någon sitta i bilen med tändningen på och trampa sakta ner gaspedalen och du ska hänga över motorn och lyssna från insprutarna , det ska höras 10 st klickande ljud från dessa innan gasen är i botten. Hör du det har du ett system som är igång.
vi hörs Sone
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

450-slc

UNREAD_POSTav 450-per » 2009-02-26, 17.35.34

hej sone idag fick jag el-schemat + lite annat nu går bilen när den är kall men sämre när den blev varm går väldigt illa hela tiden men den håller sig igång dett vill säga framgång jag är glad när jag hade impulsgivaren ute för rengöring och mätte med ohm -instrument drog jag runt motorn (kan impulsgivaren hamnat ett halvt varv fel efersom den går så illa den går på alla cylindrar nä jag varvar lite) sen kommer nog att när motorn blir varm skall jag fortsätta felsökning jag ställde motorn på 1-cylinder när jag satte i impulsgivaren i fördelaren är det rätt? mvh per
450-per
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-02-20, 22.05.43

450-slc

UNREAD_POSTav sone » 2009-02-26, 19.40.08

Hej Per
Det var ju en framgång att du fick igång bilen, du kan inte sätta inpulsgivaren fel,det spelar inte någon roll var rotoraxeln är när du sätter dit givaren , såvida du inte ändrat på tändinställningen, men det har du väl inte ändrat på. Går den illa då ska du först kolla att den går på alla 8 cylindrar, gör följande , ha motorn igång tag en stor skruvmejsel eller något liknande ,sätt mejseln mot insprutningsventilen samt mot tinningen jämte örat , nu ska du höra ett tickande ljud från insprutaren, gör likadant på alla åtta insprutarna är det någon som inte tickar har du ett problem, lycka till
MVH Sone
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-02-26, 20.19.52

nåt som även går sönder så den ihte går på alla är tändhattarna var ute för det i min 500sec samt man måste dra i dessa och inte i tändkabeln vid demontering.
sitter ett avstörningsdel i hattarna som går åt.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

450-slc

UNREAD_POSTav sone » 2009-03-04, 19.45.48

Hej Per
När vi pratade i telefon kom vi fram till att kablarna inne i inpulsgivaren var delvis bara, och det är inte bra , när de blir varma blir de mjuka och kan komma i kontakt med jord,och då fungerar det inte alls, min rekomendation var att löda om kablarna och sätta på nytt skyddshölje på kablarna , du hade visst någon Bosch verkstad i närheten som kan hjälpa dej, vi jobbar vidare tills vi fått bilen att fungera
MVH Sone :P
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

450 slc

UNREAD_POSTav 450-per » 2009-03-04, 20.12.26

hej sone skall hämta inpuls givaren i morgon på bosch verkstan då skall den vara iordning jag skriver igen efter test mvh per
450-per
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-02-20, 22.05.43

450-slc

UNREAD_POSTav sone » 2009-03-20, 23.05.27

Hej Per
Nu har vi löst problemet med din bil, jag skriver detta så andra förstår hur lurigt det kan vara med en V8 som inte går riktigt, för det första hade du inpulsgivaren på en Bosch verkstad och lödade om den , nu trodde vi att problemet var löst ,men den gick fortfarande inte att starta, jag åkte till Per och konstaterade att insprutare 3-6 och 4-8 öppnade inte, jag provade ett annat elektrondon som jag hade med mig, men icke, den gick fortfarande inte , vi skiftade kablar till insprutarna då öppnade de, alltså inte något fel på insprutarna , då var det bara inpulsgivaren kvar, vi skruvade bort den , jag tog den med hem och testade den i min provbänk, där var felet, två av klackarna på brytarna var så slitna att de öppnade inte, kontakt hela tiden , jag hade en fungerande begagnad inpulsgivare som Per köpte , ( en ny kostar över 8000:-) nu startar bilen och går på alla 8 cylindrarna , det är inte alltid det hjälper att en Bosch verkstad löder om kablar,man måste prova att det funkar också, Per blev glad som en speleman ,och jag också att vi kunde lösa problemet, nu har Per lite annat småfix att göra med bilen sen ska den besiktigas sen går den många mil till
MVH Sone :D
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

450-slc

UNREAD_POSTav 450-per » 2009-03-21, 10.44.27

hej sone tack för all hjälp och stöd och till sist ditt inlägg kunde inte ha beskrivit det bättre själv mvh helnöjd 450-ägare
450-per
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-02-20, 22.05.43

450 SLC

UNREAD_POSTav sone » 2009-04-21, 22.48.41

Hej Per
Tydligen fick du problem med bilen igen att den inte ville gå på alla cylindrarna, men vi ger inte upp så lätt , det visade sig att två av tändkablarna var det brott på , de gav gnista men inte tillräckligt , vi mätte med ohmmätaren gjorde inte något utslag alltså brott på kabeln , Per köpte två nya tändkablar och satte dit nya tändstift , nu går den som en klocka igen, tändstift kan vara känsliga ,de kan se hur bra ut som helst, men de kan ge dålig gnista , köper man en bil vet man inte hur gamla stiften är, byt då stiften , ett tips till Per byt alla tändkablar, vi satte dit en kraftigare tändspole det gjorde också saken bättre, med dessa åtgärder fick Per en bil som går bra igen. så här krångligt kan det vara med en 35 år gammal dragare.
MVH Sone :P
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

Föregående

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster