350 SL-74

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

350 SL-74

UNREAD_POSTav Fredrik » 2008-07-23, 14.29.55

Bilen startar och går inte mer än på 2-3 cylindrar är orkeslös och känns som den kvävs.
Började med att den inte gick på 5ans cylinder bytte då ut styrboxen och då gick den även på denna, gick bra någon kilometer och sen kändes det som bränslet ströps och sen hostade den igång och gick bättre osv, stannade aldrig helt.

Har bytt bränslefilter kopplat loss matarledningen och sett att det är bra tryck när den kommer fram till motorrummet.

Har bytt tändstift ,fördelarlock,mätt upp kablarna och även kollat att insprutarna öppnar.

Finns både gnista och bensin på alla cylindrarna men går inte ändå.

Funderar på om det kan vara någon givare som styr inpulserna till styrboxen.

Någon som vet var denna sitter eller varit med om liknande problem?

Tacksam för svar.
Fredrik
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-07-23, 14.05.42

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-07-30, 17.34.05

Hej Fredrik

Kolla givare för insugningslufttemperaturen och kylvattentemperatur.

Givare för insugningslufttemperaturen (Pin 1 och 11 på styrenheten):
640 Ohm vid 0 grad
400 Ohm vid 10 grad
300 Ohm vid 20 grad
210 Ohm vid 30 grad
150 Ohm vid 40 grad.

Givare för kylvattentemperatur (Pin 23 och 11 på styrenheten):
5,9 kOhm vid 0 grad
2,5 kOhm vid 20 grad
1,2 kOhm vid 40 grad
600 Ohm vid 60 grad
325 Ohm vid 80 grad
190 Ohm vid 100 grad

Kolla värden vid att dra av kontakten på givarna. Om du här har rätt värden kan du kolla på kontaktstycket vid styrenheten (se pinbeläggning ovan) och mäta mellan pin 11 (chassi) och stiftet, då har du samtidigt kollat kablaget.
Bränsletrycket skall vara 2,0 bar med motorn igång.
OBS: Testa inte insprutningsventilerna med 12 Volt, då går dom sönder då dom endast arbetar med 3,0 Volt

Lycka till
Jörgen
 

UNREAD_POSTav Gäst » 2008-07-31, 16.37.15

Tack Jörgen!

Har du någon fundering på vad felet på bilen kan vara eftersom den bara startar och går på 2-3 cylindrar?
Gäst
 

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-08-01, 00.58.28

Hej Fredrik

Hur har du kollat insprutningsventilerna ?

Har du evt. kontrollerat impulskontakten, som sitter med 2 skruv och ett 5-poligt flat kontaktstycke, på sidan av strömfördelaren. Denna kan du ta ut och kolla om kontakterna är helt rena och torra, samt kontrollera funktionen med ett instrument (inställd på ohmmätning eller diodmätning). Impulskontakterna (4 styck) styrs av en excenter på fördelaraxeln.
Jörgen
 

UNREAD_POSTav Jocke » 2008-08-03, 13.27.25

Det vanligaste felet är att det blir smuts eller olja på brytarna som ger impulser till spridarna.
Dessa sitter under den vanliga brytarplattan i tändfördelaren.

Antingen så lossar du och vrider fördelaren till du kan lossa denna enhet (det sitter en flerstiftig
Bosch kontakt i denna) som sitter med 2 spårskruv och dras rakt ut ur fördelaren på sidan.
Eller så tar du loss fördelaren hel och hållet.

När du har denna enhet lös så är det bara att tvätta brytarna rena och sedan putsa av
brytarnas kontaktytor lite lätt men en smärgelduk.

Återmontera. starta bilen, justera tändningen och den går so om den var ny igen.

Lycka till.

Jocke
Jocke
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2007-09-13, 07.24.42


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster