300TE som studsar och hoppar mm...

W 124 E-Klass 1986-1995

300TE som studsar och hoppar mm...

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2011-09-21, 00.06.02

Hej alla!
Ny här och nybliven ägare till en svart 300TE 24 -92:a. Vilken vacker bil!
Har ett par problem dock. Kollat runt här och ej hittat tråd på ämnet.
• Mercan är studsig bak. Hoppar och studsar när jag åker på ojämn väg. Bilen har ju automatisk nivåreglering. Den håller höjden bak så jag förmodar att gasklockorna måste fyllas? Om dessa är slut hur får jag systemet trycklöst? Hur går jag tillväga? Kan det vara något annat som spökar?
• Fläktproblem. Låter som det susar i fläkten lite lätt oavsett vilken hastighet jag har på reglaget. Trycker jag in EC knapp tystnar det. Säkringen är det inte. Kan det vara fläktrelät?
Sitter det i samma låda som blinkersrelät dvs i lådan bakom säkringarna?
Blir en pärla när dessa småfel är fixade!
Återkommer med fler frågor och funderingar.
Mvh Tomas
kattenrobban

Re: 300TE som studsar och hoppar mm...

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2011-09-27, 00.12.25

kattenrobban skrev:Hej alla!
Ny här och nybliven ägare till en svart 300TE 24 -92:a. Vilken vacker bil!
Har ett par problem dock. Kollat runt här och ej hittat tråd på ämnet.
• Mercan är studsig bak. Hoppar och studsar när jag åker på ojämn väg. Bilen har ju automatisk nivåreglering. Den håller höjden bak så jag förmodar att gasklockorna måste fyllas? Om dessa är slut hur får jag systemet trycklöst? Hur går jag tillväga? Kan det vara något annat som spökar?
• Fläktproblem. Låter som det susar i fläkten lite lätt oavsett vilken hastighet jag har på reglaget. Trycker jag in EC knapp tystnar det. Säkringen är det inte. Kan det vara fläktrelät?
Sitter det i samma låda som blinkersrelät dvs i lådan bakom säkringarna?
Blir en pärla när dessa småfel är fixade!
Återkommer med fler frågor och funderingar.
Mvh Tomas

"hoppar och studsar" eller snarare gungar? nivåregleringen jobbar ytterst långsamt, så det borde nog inte vara den, det kan inte vara så enkelt att du får byta stötdämpare?
(när det åker em bonneraggare i Volvo 240, och efter att bilen passerat en förhöjning/nersänkning i vägbanan gungar den i 200 meter framåt) det är inte i stil med det som du har problem?

har du tunga stålfälgar på och kör över gropig väg får du dock studs på hjulen, jävligt obehagligt när sådant händer, det är inte det?
förövrigt har jag egentligen ingen koll, så lyssna inte på mig, framförallt inte om jag har fel.

angående fläkt vette tusan om det är något fläktrelä, förkopplingsmotstånd och grejer sitter ju dock, men jag har själv aldrig hört något tickande vid fläktfartsändring, och ser inte hur de hade löst det teoretiskt, det kan inte vara så enkelt att de tidigare ägarna har haft ner en bit löv, eller annat trams kring fläkten?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2011-09-27, 12.44.58

Hej.
• Du har rätt. Det sitter inget relä till fläkten. Rev ur hela paketet i motorrummet. Lagren i fläkten hade skurit. Den gick knappt runt. Satte dit en bättre begagnad och nu fungerar den på 2.an och 3.ans hastighet iallafall. Är nog som troligtvis ett motstånd som gett med sig också. Ska söka vidare.
• Den gungar inte så mycket utan är mer studsig och stum. Har iallafall inhandlat ett par fungerande kulor. Är lite nojigt med trycket i hydrauliksystem bara. Ska tydligen sitta en avluftningsskruv på styrdonetframme i motorrummet.
kattenrobban

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-09-27, 14.57.11

är det dåligt tryck kan bero på att pumpen gett upp.
det är en tandempump med 2 funktioner nivå + servo

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2011-09-30, 01.02.45

Ok. Danke! Ska kolla pumpen också.
Tog en tjuvsväng idag. Åker kungligt förutom studsandet.
Påställd from måndag. Då blir en sväng till OK:s gördetsjälv.
Tomas
kattenrobban

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2011-12-01, 00.54.45

Hej Mercafantaster.
Orken och ledigheten tog slut så jag ställde in bilen i syrrans garage och tänkte ta det sista till våren dvs gasklockorna som gör bilen studsig och hård bak. Vanligt fel har jag förstått. Den går som en klocka för övrigt. Motorn går tyst och stilla och lådan växlar mjukt och fint. Mycket bra vrid på lite högre varv. Läcker heller ingen olja (vanligt fel). Fanns endast någon prick med ytrost som vi åtgärdade. Under finns ingen antydan till rost.
Det här var ju exakt den bil som man varit sugen på men de på annons hade varit för dyra eller för rostiga och sönderskruvade.
När vi hämtade den första dagarna i september uppe i Orsa fungerade den inte. Den hade stått i ca 3 månader men var besiktad 2 månader till. Vi kunde dock se att under smutsen både på utsida och insida se att den var värd att satsa på (inte så väl omhändertagen kunde man konstatera). Kostade bara 2200 kr så en chansning var på sin plats. Vi bogserade den i 12 mil med en maxfart på 50 km/h. Ganska precis vad som är tillåtet enl tråd här på forumet. Det första vi gjorde när den kom hem var att tvätta den både invändigt och utvändigt. Tygklädseln befriades från fläckar och blev nästan som ny. Sen var det bara att börja byta det som var trasigt. Ny rotor och bägge bensinpumpar och filter byttes och Mercan startade direkt.
Bilen är iallafall kanonfin nu (Mercedes 300TE -24 1992, svartmetallic, 24 000 mil, import 1995, taklucka, AC, drag, elhissar fram).
Det jävligaste jobbt kvar tror jag, kan bli lite kruxigt men det ska göras (gasklockorna, redan inhandlade).
Senast redigerad av kattenrobban 2012-09-15, 23.23.31, redigerad totalt 1 gång.
kattenrobban

UNREAD_POSTav Stjärnskådarn » 2011-12-03, 00.34.29

Fredrik i Leksand?
Lycka till med bilen.
Stjärnskådarn

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2011-12-03, 02.24.21

Jajamen. Tack.
T
kattenrobban

UNREAD_POSTav Visingsö » 2013-02-09, 22.16.34

Hej! Har haft samma problem med min 230te. Studsat som en tok. Lämnade bilen på verkstad. Inget fel!!! Upptäckte själv att länkarna som reglerar hade kärvat. Värt att kolla!
Visingsö

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2013-02-10, 01.42.35

Tack för det. Felet låg i gasklockorna på min. Luftade systemet och det blev lite bättre. Klockbyte var dock tvunget.
kattenrobban

UNREAD_POSTav Herr Benz » 2013-02-25, 11.34.27

Jag har samma stutsande problem med min 300,,jag vet inte om jag e korkad eller att det beror på att jag bara mekat med gamla chevor hela mitt liv,,men jag hittar inte ens gasklockorna fast jag varit under o krälat,,så vill du berätta var jag kan hitta dom nånstans? för inte är det väl de pyttesmå "plupparna" som sitter på rören straxt intill ventilen ovanför bakvagnen
Göran
Herr Benz

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2013-02-26, 00.15.14

Hej Göran.
Ta bort skivan som sitter närmast baksätet i bagaget. Enkelt ingrepp. Där under sitter klockorna. Lossa klockorna gör du underifrån. De sitter med tre muttrar och två rörinfästningar. Förmodligen ganska rostigt under så troligtvis behöver du köpa både rör och nipplar. Lycka till. Hör av dig om resultatet.
Mvh Tomas

PS: Kolla först så att inte armen till nivåregleringen hoppat av. Ganska vanligt. Påverka armen manuellt och om baken på bilen rör sig upp och ner så är det förmodligen klockorna. Kolla också om pumpen är som den ska. Sylwe här på forumet informerade mig i ett tidigt skede om att det är en tandempump. Så kan vara värt att kolla. Testa också först med 150 kg i lastutrymmet och 1800 varv stillastående i 2 minuter för luftning av systemet. Kan även göras bak med nippel där armen sitter.
kattenrobban

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-02-26, 09.09.33

jag kan levrera nya gasklockor till nästan halva priset
fråga på mercedes vad de tar för dom först
så får ni en chock.
även stötdämparna org, sach nivå går att ordna
till ca. halva priset

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Herr Benz » 2013-02-26, 11.37.51

Tack för svaret Thomas
Inte undra på att jag inte hittade klockorna,,då är det väl botten på klockorna som är " de små plupparna" som jag menade
Men bilen går att höja och sänka manuellt med ventilen,så dom bitarna funkar,,
Armen sitter på ventilen,, men plåtbläcket som andra änden av armen sitter i har förmodlige vridit sig
på staget,,för ventilen är inte i noll läge när staget är på och det det är för långt för att kunna justera med gängorna på staget,,kanske till och med är det som är problemet?
//Göran
Herr Benz

UNREAD_POSTav kattenrobban » 2013-02-26, 12.46.46

Det är botten på klockorna och ”nipplarna” som du ser undertill där det kraftigare röret är anslutet. Skulle ju kunna vara armen som är krökt. Men, även i högsta läge borde ju klockorna ge fjädringsverkan. Om ventilen ger ett väldigt högt tryck till klockorna så skulle det kunna bli stenhårt. Försök att utesluta alla andra möjliga fel innan du river ner klockorna.
Mvh Tomas
kattenrobban

Nästa

Återvänd till W 124 E-Klass