300D som inte startar

W 123 1976-85

300D som inte startar

UNREAD_POSTav robbaxxxx » 2012-12-18, 17.16.25

Hej!

Har börjat fått fel på bilen. Det började i lördags, alltså för några dagar sedan. Jag kom och körde och den började gå snålt och man kände att den får snålt med diesel, eller antingen att den fått luft i sig. Det gick att köra några hundra meter när detta felet uppenbarade sig men sedan var det kört. Jag kom på att jag kunde pumpa på handpumpen några gånger när detta skedde och det gav resultat, då gick det att köra bilen och den gick som den skulle i några hundra meter för att sedan börja krångla igen.

Jag hankade mig fram idag också genom att använda handpumpen var 500e meter. Det gick ju givetvis inte utan att man blev tokig så jag tog bort dieselfiltret och gjorde rent det med bensin och blåste ur det med tryckluft och vips så kunde man andas g.m det, vilket betyder att det alltså satt igen. Därefter gick bilen bra, jag for ut på E4:n för att åka på mekonomen och handla ett nytt dieselfilter, jag kom uppskattningsvis 4-5km från att jag rengjort filtret, utan att jag behövde använda handpumpen någon gång, sen började den hosta och gå dåligt igen och jag var tvungen att stanna på motorvägen..

Jag slog på varningsblinkers och skulle gå fram och pumpa på pumpen då jag trodde det skulle gå, men det blev inget speciellt motstånd i handpumpen vilket det alltid blivit förut när man pumpat upp tryck i systemet manuellt, jag trodde matarpumpen som sitter skruvad i blocket med 2 skruvar(sitter precis under handpumpen) hade gett upp så jag bogserade hem bilen.

Sen for och köpte en elektrisk pump på biltema för 500kr och även ett vanligt cykel/moped/skoterfilter som man kan sätta på en slang innan filtret. Jag drog loss slangarna från originalpumpen mot blocket och satte över allt på elpumpen och kopplade den på en strömbrytare, pumpen går och pumpar diesel till filtret, men längre än så kommer det inte verkar det som.

När jag öppnar den skruven som sitter högst upp på filterhuset(där returslangarna går ihop) så kommer det inte något tryck på dieseln utan det droppar bara ytterst smått. Bilen går alltså inte att få igång nu alls.

(OBS dieselfiltret är nu alltså nybytt)

Vad i hela sjutton har hänt nu? Kan högtryckspumpen ha lagt av, alltså den riktiga dieselpumpen? Snälla säg att det är något enklare fel som spökar..

MVH
robbaxxxx

Re: 300D som inte startar

UNREAD_POSTav W115_220D » 2012-12-18, 22.16.41

Jag gissar på att du fått vatten i bränslet och att det fryser i filtret.
Vilket tryck klarar din pump av att ge du köpte på biltema?
Den måste klara över 0,6 bar för det är förmodligen det trycket som krävs för att överströmmingsventilen i insprutningspumpen måste ha för att öppna. Det ska alltid strömma bränsle igenom hela tiden annars blir luften kvar i insprutningspumpen.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D

Re: 300D som inte startar

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-12-18, 22.59.43

i så fall pytsa i redline

sj
Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till W 123