280SE -69 går rikt på soppa

W 108/109 1965-1972

280SE -69 går rikt på soppa

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2019-08-26, 22.20.13

Nyligen skaffat mig en 280SE som efter lite pill med diverse grejer nu går på alla cylindrar, bytte stift och soppa filter och den startar och går kanon på tomgång, men när man kommit ut på vägen och börjar köra så börjar den bluddra och baktända, lägger man i N och går ner på tomgång så återhämtar den sig något. När ja kolla stiften va dom sotiga. Har bänktestat spridarna och alla utom en hade ok "dimma". Den sista läckte en del och höll inte rätt tryck. Men alla stift var sotiga så tänker man kanske skulle byta till ett brytarlöst system som många föreslagit som 123ignition. Har ej gjort ventiljustering.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: 280SE -69 går rikt på soppa

UNREAD_POSTav celberg » 2019-08-27, 18.56.42

Låt tändsystemet vara en stund och läs igenom allt på https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/66-introduction
inklusive länkarna i rutan "Table of content for clicking" så kan du gå vidare med tändningen när du vet att allt är ok på bränslesidan.
Som vanligt är åtminstone min rekommendation att inte byta nåt som inte är trasigt. Det brukar bli billigast så.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: 280SE -69 går rikt på soppa

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2019-08-27, 21.14.17

celberg skrev:Låt tändsystemet vara en stund och läs igenom allt på https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/66-introduction
inklusive länkarna i rutan "Table of content for clicking" så kan du gå vidare med tändningen när du vet att allt är ok på bränslesidan.
Som vanligt är åtminstone min rekommendation att inte byta nåt som inte är trasigt. Det brukar bli billigast så.


Ja, det är sant. Jag har följt Kents (Mercedessource) klipp serie på youtube om det här insprutningssystemet på hans 280SL Pagoda. Och man ska iaf inte mixtra med pumpen eller insprutet innan man har ok spridare och tändning. Jag ska kolla på länken tack!

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping


Återvänd till W 108/109

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron