280ce-77 svårstartad varm

W 123 1976-85

280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav lelledigger » 2014-05-11, 22.08.23

Hej. Har nyligt blivit ägare av en rostfri 280ce-77 som gått 21000 mil.
Har problem med att den är väldigt svårstartad varm, om den stått en liten stund.
Man får köra startmotorn en bra stund innan den startar. Har dessutom väldigt låg co-halt 0,4 vid besiktning förra veckan ua!!
Tacksam för alla tips.
lelledigger
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-01-03, 21.13.39

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-05-11, 22.20.26

Det kan vara så att den tappar systemtrycket och därav blir svårstartad, mät så får du se om den tappar tryck.
Elsidan då, är allt i bra skick där såsom fördelarlock stift kablar?
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav lelledigger » 2014-05-11, 22.37.56

Menar du bränsletrycket? Finns det någon backventil som kan spöka?
Har ej bytt tänddelar ännu men stiften ser bra ut. (tänker göra det så fort tiden finns)
lelledigger
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-01-03, 21.13.39

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-05-12, 05.56.55

Svar ja, det finns en sk "Druckspeicher" som har till uppgift att hålla systemtrycket efter att man stängt av motorn men orsaken kan naturligtvis ligga lite varstans.
Verkar den ha blivit sur när den väl startar?
Isf kan det vara läckande insprutare alt kallstartsventil.
Du kan också ha en svag bensinpump eller spökande bränslepumpsrelä.
Jag för min del skulle prova med en riktigt bra injectioncleaner innan jag gjorde något mera, det kan om du har tur göra underverk.
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav lelledigger » 2014-10-27, 21.06.33

Har bytt till nya spridare under sommaren men inte märkt just någon skillnad.
Den startar varm om den endast stått en liten stund (max 10 min) sedan får man köra startmotorn länge innan den startar. När motorn kallnat startar den omg.

Igår vägrade den överhuvudtaget att starta. Startmotorn klickar inte ens, kan det vara något med någon lägesbrytare i automatlådan? Någon som vet om den sitter i anslutning till spaken ovanpå lådan?
Man hör att bränslepumpen arbetar när man håller nyckeln i startläget (skall det vara så?)

Tacksam för tips.
lelledigger
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-01-03, 21.13.39

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-10-27, 22.12.00

startspärren sitter på lådan inte i växelväljaren

ska finnas en extra säkringsb0x i motorrummet
med typ 2 säkringar kolla dom.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-10-28, 15.57.59

Ja bränslepumpen ska snurra när du kör på starten. Den sa dessutom snurra ca en sekund när du slår på tändningen för att den ska bygga upp ett styrtryck.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav lelledigger » 2014-10-28, 19.58.44

Bränslepumpen går inte igång när mas slår på tändningen, endast när man går över i startläget.

Jag hittar inga extra säkringar under huven, men ska mäta upp startmotorn genom att koppla ström direkt till solenoiden. Återkommer senare... 8)
lelledigger
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-01-03, 21.13.39

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-10-28, 20.21.52

Då måste det vara fel på startreläet, prova med att brygga kontakterna 30 och 87 då får reläet konstantström
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 280ce-77 svårstartad varm

UNREAD_POSTav lelledigger » 2014-10-28, 21.25.58

Det verkar likafullt vara startmotorn som verkar vara felet.
Om man knackar på den i närheten av kolen går den igång. (funkar en eller två starter) sedan får man knacka en gång till.
Blir till att ta loss startmotorn och undersöka kolen m.m. skulle jag tro.

Tack dock för tipsen.

Måste försöka kolla ev. tryckfall i bränslesystemet så småningom och utesluta någon backventil som inte håller tätt.

Tacksam för fler tips kring detta problem.
lelledigger
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-01-03, 21.13.39


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron