swampmonkey skrev:antar att du har koll på luftfilter mm?
har du den där EGR tjofräsen, aldrig bråkat med den själv dock men ifall den återcirkulerar precis alla avgaser borde det ju bli slött...
motorvärmare? minns jag rätt är du norrlänning, så antar att det inte är kortresor med kallstarter![]()
utöver det, inga bromsbelägg som ligger på, vinterdäck och snömodd att kämpa mot är ju inte direkt mys för förbrukningen heller.
låter den som en diesel ska göra? dvs knackar och lever om? väldigt sen tändning gör ju att dieselarna går mjukt och fint, med högre förbrukning som följd.
jag hade dock gissat på att den inte får i sig nog med friskluft
osla skrev:hur ställer man det? vrider man på själva pumphuset, alltså hela pumpen eller är det bara en justerskruv någonstans på pumpen? har aldrig pysslat med detta eftersom man oftast aldrig behöver skruva i dessa motorer

osla skrev:tack som fan. ska se om jag fattat det rätt nu, man tar bort pluggen på pumpen, och på själva axeln i pumpen är det ett spår som en spårmejsel går in i när den står rätt? ska man dra vevaxeln på en markering för 15 grader (i den där guiden står det 14 för nyare än 90, min är en 91:a) måste även kamaxeln stå i rätt läge eller räcker det att veven står rätt? och om den då står rätt så ska det där mejselspåret i pumpen vara centrerat i hålet, annars får man lossa pumpen och justera på justerskruven
Diplomaten skrev:Sen tändning ger väl fotogenosande avgaser om jag inte minns helt fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster