Min fd. CL500 hos en handlare i Stenungsund...

Här kan man posta tips om annonser på Blocket, Mobile.de eller liknande

Min fd. CL500 hos en handlare i Stenungsund...

UNREAD_POSTav Uky » 2023-07-05, 20.50.13

För några år sedan sålde jag min CL500 (C215) till en bekant. Mycket var nedlagt på den men jag saknade tid och hade ett arbete som inte längre innebar några möjligheter till njutresor...

Jag har besvarat en del frågor på detta forum i takt med att jag mekat med den och erfarit sådant som andra har kunnat ha nytta av.

Bekanten körde den ett eller två år och ställde av den samt pallade upp den under vinterhalvåret. Sedan fick han en stroke som han aldrig återhämtade sig från och avled i vintras.

Bilen, ROS964 står hos en handlare i Stenungsund. En pärm med verkstadspapper o.dyl finns också. Jag gav bilen mycket kärlek, bla. nya skivor, nya däck, spolat ABC-system, ny pulsationsdämpare, ny remspännare och rullar mm. Man bör nog byta huvudstrålkastarna då linserna har blivit suddiga och fundera på att stoppa i ett bättre "Infotainment"-system men annars var bilen i ett bra skick när den lämnade mig.

Så - Om någon vill ta sig an att vårda denna pärla så kan jag gå i god för den.
C238 AMG
Uky

Re: Min fd. CL500 hos en handlare i Stenungsund...

UNREAD_POSTav Marie » 2023-07-07, 11.38.21

Tittade på den på "bytbil". Ser ju anständig ut, och med ett rimligt pris. Färgsättningen kunde varit mera inspirerande, men måste vara underordnad skicket.

Infotainmentsystem - vad är det, och varför skulle det behöva bytas? Kan den spela upp CD-skivor med hyfsad ljudåtergivning och radion fungerar, så uppfyller speleverket alla mina önskemål.

Har du printat hela C215-delen av WIS?

C215 skrämmer mig en aning. En granne hade en sådan ett par år i mitten av 00-talet, och den hade sina olater. Tömde batteriet under några dagars stillestånd, drog plötsligt på egen hand ner alla sidorutor mitt under körning - och tvärvägrade att hissa upp dem igen, och den tillbringade nog mera tid på Hedins verkstad i Borås, än hemma i grannens garage...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Uky » 2023-07-10, 13.36.24

Färgsättningen är förvisso litet "tam" men en ljus metallic på ustidan och en mörk klädsel på insidan är "bekvämt" ur smutssynpunkt. Bilen har CD-spelare men växlaren gillade aldrig mina kopierade skivor, vilket många andra noterat. Det fanns i alla fall när jag ägde den boxar som imiterade CD-växlare men som hade ett USB-uttag så att man kunde stoppa in en minnepinne med favoritmusiken i .MP3-format. Gillar man inte CD finns även möjlighet att spela kasetter.

Jag har en faceliftcomand liggande någonstans men då måste man såga i konsollen alternativt byta den och jag tror att den inte har den gamla D2B-fibern. Comanden moddade jag för att ha i hobbyrummet som radio och fixade så att den fungerar även om den inte sitter i en bil. Vågar inte säga något om den skulle passa utan att man kollar igenom hela systemet. D2B försvann ganska fort och ersattes av MOST. Tror att även den standarden är borta idag.

Navin uppdaterades med sista versionen för Sverige. Det fanns också en del skivor med mindre upplösning för andra länder. Hur mycket av det som dödsboet hittade och lät följa med vet jag inte. Inredningen dvs stolarna, baksäte mittkonsoll är bytta och i nyskick. Pneumatikpumpen (centrallåsen/stolryggarna) byttes även den. Mitthögtalaren ovan fram är även den bytt samt kablaget vänster dörr-chassiet fixat. Bakluckelåset reparerat. 3:e bromsljuset fixat. Remspännaren bytt. ABC spolat/oljebytt. Pulsationsdämparen bytt. Underredsbehandlad. Trösklarna tömda på skit. Tändstiften (16 stycken) byttes något år eller så innan jag sålde bilen.

Hade jag inte haft vänner inom Mercedes eller plats att stå och meka samt en hyfsad verktygslåda hade jag aldrig vågat mig på en CL. Den som funderar bör tänka på samma sätt.
C238 AMG
Uky

UNREAD_POSTav Uky » 2023-07-10, 13.37.46

Och angående WIS, nej jag har bara printat ut delar av det jag behövt åtgärda.
C238 AMG
Uky

Återvänd till Annonstips