Färg märkningar

W 111/112 Coupé & Cabriolett 1961-1971

Färg märkningar

UNREAD_POSTav w111cp » 2013-01-04, 22.47.40

Hej

Jag håller på med renovering av en 280SE Coupe -70.

På fjädrarna finns en färgmärkning (kod) i form av 5 st "duttar" i olika färger.

På kardanaxeln fanns en liknande märkning fast där iform av målade ca 30mm breda fält runt axeln tyvärr har dom "försvunnit" pga slitage/rost.

Tanken är att försöka återskapa dessa färgmarkeringar efter att fjädrar och kardanaxel målats svarta.

Viktiga skruvar och muttrar är märkta med en grön "dutt" efter kontroll från fabrik, det vanligaste jag sett tidigare är gula "duttar".

Är det någon som kan tyda eller tipsa om en bra internet sida i ämnet?

Eller är det kanske någon på forumet som har en 280SE w108 eller w111 som har märkningen kvar på sin kardanaxel och kan tala om för mig hur det skall se ut??

Mvh

w111cp
w111cp

Re: Färg märkningar

UNREAD_POSTav 220sbulle » 2013-04-07, 20.22.33

Hej!

Färgduttarna på fjädrarna är individuella för varje bil.
Det finns blå, röd och gul färg.
Dom visar fjäderns styrka individuellt och måste finnas för att man ska veta hur fjädern ska vara inställd.
På bärarmarna bak finns ett fjädersäte. Detta säte kan vridas i tre olika lägen som ger olika höjd.
Till detta kommer att det finns olika tjocka gummimellanlägg ovanför fjädern också.
När man ser färgmärkningen på fjädern går man in i tabellboken och läser hur fjädersätet ska vara monterat och vilket mellanlägg man ska använda till just den fjädern.
Skruvar man ihop detta på fel sätt, så blir bilen inte lika bra att köra, som när den var ny. Varken komfort eller riktningsstabilitet.

/MB
220sbulle

Återvänd till W 111/112 Coupé & Cabriolett