Bromsproblem 190c 1963 W110

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Bromsproblem 190c 1963 W110

UNREAD_POSTav meanintruder » 2015-09-10, 20.56.45

Hej. Jag har bytt eller renoverat allt i hjulens bromsar, slangar, rör, nya backar, svarvade trummor. Huvudcylindern är också fixad. Har satt dit en fungerande begagnad servo i stället för den gamla som var kass. Nu när allt ska justeras verkar tre av fyra hjul vara ok, men det fjärde känns som det har luft kvar trots ett antal försök att lufta. När man dubbeltrampar tar den bra men vid första trampet känns det som luften finns kvar. Hur luftar man servon eller behövs det inte?

Tacksam för alla tips. Hälsn Peter
meanintruder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-01-20, 20.39.03
Ort: Lund

Re: Bromsproblem 190c 1963 W110

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-09-10, 21.49.49

Servon är inget man luftar, hur känner du att ett hjul inte är som det ska?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Bromsproblem 190c 1963 W110

UNREAD_POSTav meanintruder » 2015-09-10, 22.00.29

När bilen var uppe på lyften kände vi på hur hjulen snurrade i samband med injusteringen. Det sista hjulets bromsar tar inte fullt förrän man dubbeltrampar.
meanintruder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-01-20, 20.39.03
Ort: Lund

Re: Bromsproblem 190c 1963 W110

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-09-10, 22.03.12

Låter ju som att det är luft kvar, har du trycksatt systemet med fritt flöde eller bara pumpat med medhjälpare?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Bromsproblem 190c 1963 W110

UNREAD_POSTav meanintruder » 2015-09-11, 08.12.08

kalle59 skrev:Låter ju som att det är luft kvar, har du trycksatt systemet med fritt flöde eller bara pumpat med medhjälpare?


Pumpat med medhjälpare. Jo, det känns just så i pedalen också.
Vad innebär "att trycksätta systemet" i praktiken? Ursäkta en okunnig amatör:-)
meanintruder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-01-20, 20.39.03
Ort: Lund

Re: Bromsproblem 190c 1963 W110

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-09-11, 19.45.32

Det finns så kallade hjälpluftare som man sätter direkt på bromsbehållaren. En variant är den där man tar luft från ett däck men där gäller det att vara alert så inte behållaren går tom för då har man liksom spätt på luftproblemet.
En annan mer proffsig anordning är samma teknik men den förser systemet med olja vilket utesluter risken att man pumpar in luft i systemet.
Finessen med dom här tycker jag är att man får ett annat flöde än när man ska pumpa men det är ju en smaksak.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Bromsproblem 190c 1963 W110

UNREAD_POSTav mbhuset » 2015-09-14, 18.05.32

Låter som att du har trumbromsar även fram och har ett separat servo på innerskärmen. Det skall luftas, sitter en luftnippel på det också.

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull

Re: Bromsproblem 190c 1963 W110

UNREAD_POSTav meanintruder » 2015-09-15, 22.21.28

OK, ska testa detta. tack för tipsen!
meanintruder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-01-20, 20.39.03
Ort: Lund


Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst