Jaha, så är bilen på vägen igen och går nu mycket stabilare är förut, då den vandrade omkring lite som en gammal fullsizejänkare. Fast nu märks att stötdämparna fram gjort sitt - tidigare märktes inte hur trötta de var, helt enkelt eftersom de inte behövde arbeta vid vanlig körning. Gissa varför!
Illa!.JPG
Eftersom det var så trångt lossade jag skruvarna för högra sidans fäste, när jag sänkt ned den vänstra delen av framvagnsbalken och motorn alltså lutade åt sidan, så det blev lite luft under insuget. Men mycket riktigt fick jag sedan lossa motorn från högra sidans gummikudde och lyfta den, när det blev dags att skruva fast detta fäste.
Bilderna är dåliga, men man kan se att inte bara insuget är i vägen, utan även vattenröret som går under detta
DSC04223.JPG
Med lyft motor kan man iallafall dra skruvarna med en knut kopplad till hylsan!
DSC04227.JPG
Den enda större skillnaden mot den äldre typen av framvagnsinfästning är sidostaget som skall stabilisera framvagnen och som måste lossas innan man sänker ned någon av sidorna. Man måste också tänka på att det inte får sättas tillbaka förrän allt annat är monterat och klart och bilen står med hjulen på marken igen. I mitt fall hade jag tydligen tur, eftersom det passade perfekt efter bytet och ingen justering behövdes. Framvagns/fyrhjulsinställning är kanske ändå något att tänka på - bara för att den sitter i samma läge nu som förut, behöver det inte vara rätt inställt!
Sammanfattning: det var inte så besvärligt som jag trodde och tog bara två förmiddagar och en kväll (inklusive byte av bromsrören fram som var lite suspekta). Detta tack vare Lofqvist anvisning om att sänka en sida i taget. Tidigare gjorde jag enligt verkstadshandboken och lossade styrstagen och lyfte motorn, för att sedan sänka hela förbannade framvagnen. Sedär vad bra tips kan göra! Mer fel finns men det gäller insprutningen och får bli en ny tråd!
Hälsar en glad Messerschmitt // Klotjohan