Mer om byte av gummilager för framvagnsbalken

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Mer om byte av gummilager för framvagnsbalken

UNREAD_POSTav Klotjohan » 2011-09-12, 20.44.26

Först ett stort tack till farbror Lofqvist för det omfattande arbetet som du lagt ned på din omfattande reparationsanvisning!
Det är väl en 15 år sedan jag gjorde det här sist, även då på en tidig Sb och jag kände mig lite tvehågsen, men ditt inlägg gav mig modet att försöka igen.
Denna gång på en SEb-65 som stått still några år, men som jag (märkligt nog) lyckades
få igenom besiktningen. Egentligen skrämmande att enda anmärkningen var på rostiga
reflektorer, när gummilagringarna ser ut som något som grävts ned bakom Sülwes uthus på vikingatiden. (Di brukar ju hitta sånt på den ön).
Jag har kört fenor av och till sedan 70-talet och ALDRIG har en besiktningsman kontrollerat framvagnsupphängningen. Riktigt otäckt när man tänker på att inte bara framvagnen, utan också motor och transmission då flyter omkring lite som den har lust med och bladfjädrarna det enda som håller ihop det hela. Våra kära fenor kan ju gå lite slingrigt på vägen och sitter inte framvagnen fast ordentligt, tycker iallafall jag att de är direkt obehagliga. Skulle SBP börja kolla detta skulle väl var och varannan gammal sextitalsmerca få åtgärdas.

Har nu kommit halvvägs och hoppas kunna komplettera med en och annan bild som visar hur mycket trängre det är i motorrummet på en SEb. För att kunna dra skruvarna med momentnyckel för det högra fästet måste jag troligen lossa motorfästena och lyfta motorn.
I unga år har jag lyckats knöla vattenröret till värmepaketet vid liknande jobb, men det har inte kommit på plats än, efter att ha haft ut värmepaketet, som var tvunget att tas ut för att byta torkarmekanismen, vars ena lager skurit (gammalt kardinalfel och lika "kul" varje gång, med allt som det bytet för med sig).

Tips som kan underlätta mottages tacksamt men bestämt! Återkommer med bilder (som sagt) och provkörningsrapport.

Hälsar Klotjohan
Leg Besserwisser
Klotjohan

Re: Mer om byte av gummilager för framvagnsbalken

UNREAD_POSTav Klotjohan » 2011-09-17, 22.08.20

Jaha, så är bilen på vägen igen och går nu mycket stabilare är förut, då den vandrade omkring lite som en gammal fullsizejänkare. Fast nu märks att stötdämparna fram gjort sitt - tidigare märktes inte hur trötta de var, helt enkelt eftersom de inte behövde arbeta vid vanlig körning. Gissa varför!
Illa!.JPG

Eftersom det var så trångt lossade jag skruvarna för högra sidans fäste, när jag sänkt ned den vänstra delen av framvagnsbalken och motorn alltså lutade åt sidan, så det blev lite luft under insuget. Men mycket riktigt fick jag sedan lossa motorn från högra sidans gummikudde och lyfta den, när det blev dags att skruva fast detta fäste.
Bilderna är dåliga, men man kan se att inte bara insuget är i vägen, utan även vattenröret som går under detta
DSC04223.JPG

Med lyft motor kan man iallafall dra skruvarna med en knut kopplad till hylsan!
DSC04227.JPG

Den enda större skillnaden mot den äldre typen av framvagnsinfästning är sidostaget som skall stabilisera framvagnen och som måste lossas innan man sänker ned någon av sidorna. Man måste också tänka på att det inte får sättas tillbaka förrän allt annat är monterat och klart och bilen står med hjulen på marken igen. I mitt fall hade jag tydligen tur, eftersom det passade perfekt efter bytet och ingen justering behövdes. Framvagns/fyrhjulsinställning är kanske ändå något att tänka på - bara för att den sitter i samma läge nu som förut, behöver det inte vara rätt inställt!

Sammanfattning: det var inte så besvärligt som jag trodde och tog bara två förmiddagar och en kväll (inklusive byte av bromsrören fram som var lite suspekta). Detta tack vare Lofqvist anvisning om att sänka en sida i taget. Tidigare gjorde jag enligt verkstadshandboken och lossade styrstagen och lyfte motorn, för att sedan sänka hela förbannade framvagnen. Sedär vad bra tips kan göra! Mer fel finns men det gäller insprutningen och får bli en ny tråd!

Hälsar en glad Messerschmitt // Klotjohan
Klotjohan

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2011-09-19, 23.10.50

Hej "Farbror Johan"

Tack för uppskattningen av mitt tidigare bidrag !

Bra bilder på trötta gummibuffertar, mina gamla var nog fräschare men hade ändå sjunkit ihop så mycket att handbromsvajern hakade fast i styrstaget. Noterar också att jag har "rätt" bil, inte en massa insugningsrör och annat tjafs som sitter i vägen när man ska göra nåt !!

Min fena går stabilt och bra nu också, har nog kört 150 mil i sommar, bl a till torgträff i Borås:
http://www.smhboras.se/photogallery/2011/110816/DSC_0042.jpg
(Det är inte jag på bilden)

Har även ägnat sommaren åt montage av varningsblinker (gammal Boschtyp) och centrallås (Waeco), bekvämt och bra, bara bagageluckan kvar.

Hälsningar
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-09-19, 23.29.19

detta med varningsblinker i en oldtimer det är det lag på i tyskland idag.

använde du dig av den som kom i w 108 där ingår ju relät och vanliga blinkersen styrs örve det,
som än idag.

en massa ivägen beror på vilken m127 du har de första hade ett väldigt stor
insugningsrör mot det som kom senare.
vet jag bytte dessa bussningar på min 280sl pagoda utan att riva bort nånting

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2011-09-21, 23.24.45

Hej

Jag har insett att det är bra med varningsblinker, du har det rätt lugnt på Sudret Sylve, men för oss andra är det rätt obehagligt att få oplanerat stopp mitt ute i trafiken.

Jag skaffade via e-bay.de vad som påstås vara original Bosch, det så OK ut och den fungerar, men man vet ju aldrig om det är nytillverkat från Kina. Exempel: http://www.ebay.de/itm/Warnblinklichtgeber-Bosch-Nachrusten-NEU-/350475370195?pt=DE_Autoteile&hash=item5199f5bed3. Knappen ser helt OK ut, det är ett knippe kablar att ansluta. Fungerar bra.

Blinkern syns mycket dåligt bak så jag monterade extra i bakfönstret på hatthyllan.
Kanske inte supersnyggt men det känns betydligt säkrare att vara ute i trafik nu.
(Vore kul om man fick tag i bakljus med orange blinker à la USA och Australien, nån som har?)
Har också monterat högt placerat bromsljus av samma orsak.

Bild

Hälsningar
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist

Återvänd till W 110/111/112