Svårstartad A-190

A-klass

Svårstartad A-190

UNREAD_POSTav peteriarlöv » 2016-01-15, 15.24.14

Hej.
Har en Mercedes A-190 (1998) som ger mig huvudvärk.
Problemet är att när den har stått över natten då blir den väldigt svårstartad. Det kan ta upp till 12-13 försök innan den startar.
Men så fort den har startat, då kan jag stanna motorn och starta den direkt på första försöket.
Sen kan jag köra hela dagen, låta bilen stå någon timme och den startar upp igen på första försöket.
Däremot om den återigen står många timmar såsom över natten, då blir det samma visa igen på morgonen och det tar upp till 12-13 försök innan den startar.
Och som sagt, när den väl har startat, då kan jag stanna motorn och återigen starta den direkt på första försöket.
Har varit i kontakt med Mercedes som tipsade om att jag skulle köpa nytt batteri av någon anledning. Så jag chansade och köpte ett nytt batteri hos dem, men det hjälpte inte alls, problemet kvarstår.
Pratade nyligen med Mercedes igen som sade att den då måste tas in för felsökning.
Enbart felsökningen kostar 1606 kr och med deras pris per timme så är jag orolig att totala kostnaden för att åtgärda felet, kommer att överstiga själva värdet på bilen.
Trodde i min enfald att när man ringde dit, så skulle det kunna finnas några "gamla rävar"( som förr i tiden) som kunde konstatera mera eller mindre vad det är, med tanke på bilens beteende. Och jag är väl relativt säker på att jag inte är den första med detta problem som har hört av mig till dem. Själv så förmodar jag att det borde vara något med att bensinen inte pumpas fram som den ska vid de första försöken, men det är bara en stor gissning och jag kan naturligtvis ha fel. Undrar därför om någon här i klubben har varit med om liknande och ev skulle kunna ge mig tips/råd om vad jag ska göra?
Tack för eventuella svar.
peteriarlöv

Re: Svårstartad A-190

UNREAD_POSTav kalle59 » 2016-01-15, 19.45.11

Jag tycker det där låter som att den tappar systemtrycket.
Det ska finnas ett systemtryck även när bilen är avstängd eftersom spridarna kräver ett visst tryck för att öppna.
Kanske beror det hela på en defekt tryckgivare men en diagnos är kanske att föredra.

//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav peteriarlöv » 2016-01-18, 15.47.53

Hej Kalle.
Tack för ditt svar. Har gjort som så att jag lämnade in den till en lokal verkstad som inte tar ut någon avgift för felsökning.
Återkommer med besked vad problemet var.

Mvh
Peter
peteriarlöv

UNREAD_POSTav MBA190 » 2023-05-08, 06.52.11

Hej Peter
Det var längesen den har frågan men chansar om det fortfarande går :)
Snälla om vet vad felet var med din A190 mb så är jag i akut behov av hjälp jag har exakt samma fel på bilen A190 2000 och redan bytt tändstift luftfilter batteri och fortfarande svårstartad tills den startar en gång sen som du sa inga problem att starta om och om utan problem. Hade tänkt på bränslefilter eller tändspole men innan jag byter allt annat hoppas jag får ert eller någotn annas hjälp ang samma problem.
uppskattar mycket mvh Hawre
MBA190

Återvänd till W 168/ W169