KeylessGo

Övriga Mercedesmodeller

KeylessGo

UNREAD_POSTav Flygaralex » 2018-05-28, 23.26.23

Hej finns det någon av läsarna som eventuellt har erfarenhet av problemsökning av funktionen "KeylessGo".
Har prövat det mesta som jag kan finna på nätet, text & video utan större lycka, flertalet från utlänska forum.
Bilen, förmodar jag, vill inte upptäcka någon av nycklarna till bilen. Själva fjärrkontrollen fungerar klanderfritt, men just keyless vill inte fungera.
Ja, har bytt batterier på båda nycklarna, kollat alla säkringar, avaktiverat själva keylessGo & sedan enligt instruktioner återaktiverat. Men det vill sig inte!
Monterat bort själva förarhandtaget, gjort rent kopplingar, kollat microswitchen i handtaget.
Men i displayen återkommer "No key detected", hopplöst fall!

Tacksam för tips!

Alex S.
R63 AMG
Flygaralex

Re: KeylessGo

UNREAD_POSTav Uky » 2018-05-29, 16.42.34

Fungerar det med startknappen inne i bilen?

Är kontakten till styrenheten ansluten?

För att enklast felsöka behövs en sensorloop + ett oscilloscope
så att man kan se om en handtagsryckning resulterar i en "Challenge"
dvs nyckelsökning. Det sitter ett antal antenner runt om i bilen
som sekventiellt skickar ut en sökning på 125 kHz. Om/När en nyckel
får en challenge svarar den på 433 eller 868 MHz.

Vissa bilar har TPMS med hjulidentifiering så att systemet vet vilket
hjul som larmar om lågt däckstryck. Denna sökning kan ske med samma
styrbox.

Nu var det såpass länge sedan jag höll på med Keyless och TPMS att jag inte
längre med säkerhet kan svara på hur dagens styrboxar är byggda.

Således; Utan litet egna instrument är det bara tyvärr att uppsöka
en verkstad.
C238 AMG
Uky

UNREAD_POSTav Flygaralex » 2018-05-29, 17.02.30

Hej, tack för svar & tips! Alltid intressant.
Svar på frågan om startknapp fungerar är nej!
Men hursomhelst fungerar passagerarsidan utav en händelse!!!? Men icke förarsidan!
Så helt plötsligt verkar det finnas någon slags mottagning i bilen... Jag hör att reläerna "slår" när jag tar i handtaget för att öppna. Nu när 1/2 bilen har mottagning så går det likaväl att låsa på passagerarsidan, men inte på förarsidan!
Kanske skall försöka "resetta" TPMSen en gång, gjorde det senast vid sommar/vinter byte av däck!
Ett occiloskop har jag tyvärr inte, men går att få fram! Tusen tack för inputt!

m.v.h.

Alex S.
R63 AMG
Flygaralex

UNREAD_POSTav Uky » 2018-05-30, 22.47.45

Mina erfarenheter är att många elektriska problem är mekaniska, dvs lösa kontakter.
Jag vet inte var styrboxen sitter, men kolla på nätet och se om kontakten är lös eller
om det finns spår av vatten vid den.
C238 AMG
Uky

UNREAD_POSTav Flygaralex » 2018-06-04, 14.08.19

Hej igen, liten uppdatering!
Tack för tipsen "Uky", bra!
Jag hittade en tråd på ett Amerikanskt forum, där hittade jag en ägare med exakt samma symtom. Han hittade styrdon samt sändare/mottagare till KeylessGo i reservhjulsbaljan, bak. I sin R-Klass, där visade det sig att det skvallpade runt 2" vatten!! Med elektroniken dränkt såklart.
Jag tänkte att det kollar jag upp! Och gissa vad som låg där... Endst 1" här då, för tillfället ingen elektonik under vatten..
Rev loss prylarna som visade sig vara ganska angripna av fukt/vatten.
Det finns en s.k. dräneringspunkt i baljan som är HELT felkonstuerad. Jag vet, MB gör inga dåliga produkter, MB förbättrar dem". Denna lilla gummisak tillhör något som kan förbättras....
Den fungerar som så att den stänger fukten INNE istället för att släppa ut vattnet!
Själva locket som skall skudda för ett öppet hål, täpper till öppningen då det p.g.a. eventuell kupéfläkt skapar ett övertryck i kupén och täpper till hålet. Lägg sedan till det eventuella undertrycket under själva bilen så hjälper det till att suga fast själva dräneringslocket.... Sedan samlas det vatten ovanpå som sedan hjälper till att täppa egen dräneringen....
Har försökt göra rent själva kopplingsplintar samt kontakter, utan större resultat, skall försöka en gång till.
Jag har plockat isär KeylessGo mddouoch gjort rent och soltorkat....
Själva KeylessGo till dörrar fungerar just nu inte, däremot Start/stoppknappen fungerar. Så någon slags funktionsduglighet är kvar!
Intermittent funktion, därav prövar jag att rengöra kontaktdon en gg till!

Tips till alla MB-ägare, kolla Er balja bak, förmodar att d.s.k dräneringen är likadan på flertalet MB-modeller, syng med vatten I bilen!!

M.v.h.

Alex S.
R63 AMG
Flygaralex

Återvänd till Övriga modeller