In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Den har till uppgift att jämna ut dom tryckpulser som uppstår i ABC-pumpen och som fortplantar sig i systemet. Man hör dom som ett "morrande" som enkelt kontrolleras genom att stå på tomgång utan ilagd växel och varva upp. När varvtalet överskrider ~1800 RPM tystnar morrandet.
Pulsationsdämparen har samma princip som ett slutet expansionskärl i ett vattenburet värmesystem. En metallbehållare med ett membran.
Livslängden angavs för några år sedan till ungefär 10.000 mil. Det är en "förbrukningsvara" som då skall bytas.
Har Du inte bytt ABC-oljan så se till att det blir gjort och att systemet spolas rent. Gammal olja är grådaskig och luktar skunk. Ny/fräsch är klargrön. Det står inget om bytesintervall i MB's serviceföreskrifter. Vare sig pumpen eller resten av systemet mår bra av gammal olja...
hej jag håller på att byta oringsats i främre backventil, bilen ville sjunka onormalt mycke fram ska nog passa på att byta pulsationsdämparen också då, jag måste byta olja flera gånger det är skräp i oljan ,filtret byts också