Slocknad belysning av instrumentpanel och ljusknapp W211

E-klass 2002-

Slocknad belysning av instrumentpanel och ljusknapp W211

UNREAD_POSTav T211 Sport » 2022-12-04, 19.40.55

Hej! Har en W211 som rullat 30Kmil och nu har två mindre problem. Belysningen av instrumentpanelen har över några år slutat fungera på vissa (slumpmässiga?) ställen. Det syns t ex att endast halva 5 på klockan är upplyst, att 10 är nästan helt släkt, på hastighetsmätaren är det 1:an på 120, nollan på 220 som släckts, liknande på varvräklaren o s v, framgår dåligt av bilden men syns tydligt i verkligheten. Jag undrar: Är det någon som varit med om detta? Kan man rätta till felet utan att byta hela instrumentpaketet?

Andra problemet är att de olika symbolerna för ljusströmställaren inte lyser och har aldrig gjort sedan jag köpte bilen för drygt tio år sedan. Jag trodde att symbolerna ska vara upplysta precis som de är på centerkonsolen, så jag köpte en begagnad strömställare, men samma sak, ingen belysning. Symbolerna i själva vredet fungerar dock fint. Ska det vara så eller har jag bara otur med två strömställare?
Bild

Bild
T211 Sport

Re: Slocknad belysning av instrumentpanel och ljusknapp W211

UNREAD_POSTav Novaljac » 2025-11-27, 09.31.17

Hej !
Har nyligen fått samma problem med instrumenten som du visar.
Undrar vad som måste göras för att få det åtgärdat ?
Novaljac

Re: Slocknad belysning av instrumentpanel och ljusknapp W211

UNREAD_POSTav Marie » 2025-11-27, 19.01.33

T211 Sport skrev:Hej! Har en W211 som rullat 30Kmil och nu har två mindre problem. Belysningen av instrumentpanelen har över några år slutat fungera på vissa (slumpmässiga?) ställen. Det syns t ex att endast halva 5 på klockan är upplyst, att 10 är nästan helt släkt, på hastighetsmätaren är det 1:an på 120, nollan på 220 som släckts, liknande på varvräklaren o s v, framgår dåligt av bilden men syns tydligt i verkligheten. Jag undrar: Är det någon som varit med om detta? Kan man rätta till felet utan att byta hela instrumentpaketet?

Andra problemet är att de olika symbolerna för ljusströmställaren inte lyser och har aldrig gjort sedan jag köpte bilen för drygt tio år sedan. Jag trodde att symbolerna ska vara upplysta precis som de är på centerkonsolen, så jag köpte en begagnad strömställare, men samma sak, ingen belysning. Symbolerna i själva vredet fungerar dock fint. Ska det vara så eller har jag bara otur med två strömställare?
Bild

Bild

Nu har jag aldrig haft en så ny Mercedes som W211, men jag har för mig att jag sett något på tyska forum att belysningen i instrumenthuset är ett slags lysrör som fär lokala bortfall av ljuset, och att dessa kan vara svåra att få tag på som lös del.

När det gäller ljusströmställaren har Mercedes tidigare haft små glödlampor på 12V 0,4W som sätts in i panelen runt ljusströmställaren från 'insidan'. Följde panelen runt strömställaren med då du köpte ny strömställare?

Jag tycker att belysningen i ljusströmställaren och ljushöjdsreglaget verkar misstänkt kraftig? Tänk på att de glödlampor jag nämnde ovan är på endast 0,4W. De ser precis ut som de lampor på 12V 1,2W som finns att köpa på de flesta ställen där man kan köpa billampor, men de på 1,2W avger allför mycket värme, och bränner med tiden sönder de knappar och paneler där de sitter monterade när det handlar om Mercedes. Jag har erfarenheten att 0,4W är mycket svåra att hitta men 0,5W är lite lättare och bör vara tillräckligt svaga för att inte bränna sönder plasten.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

Återvänd till W 211/212 E-klass