DieselStjärnan skrev:Vart kan man få tag i ett OVP relä utom hos mercedes?
Marie skrev:DieselStjärnan skrev:Vart kan man få tag i ett OVP relä utom hos mercedes?
Varför undrar så många var man får tag på mercedesdelar?
Hos mercedeshandlaren är väl det självklara svaret!
Varför letar man överallt annars först???????
Marie skrev:Å andra sidan frågar jag mig varför någon köper en Mercedes om vederbörande inte vill ha en Mercedes?
En Mercedes är uppbyggd av delar som specificerats och utprovats av teknikerna hos Mercedes, och även om du köper delar från en firma som tillverkar originaldelar, så vet du aldrig om delarna du får uppfyller alla delar av Mercedes kravspecifikation. Snarare kan du vara tämligen säker på att de INTE gör det, eftersom juristerna hos Mercedes säkerligen i kontraktet specificerat hur OEM delarna måste avvika från originalet för att få säljas på öppna marknaden. Jag har ännu inte träffat på några originaldelar som varit omotiverat prissatta. Reservdelshållning kostar pengar och Mercedes har hittills varit mycket bättre än de flesta bilfabrikanter på att hålla en god reservdelsförsörjning långt efter att modellen i fråga slutat tillverkas, men sådan reservdelshållning kostar stora pengar.
Har man inte råd att ha och sköta sin Mercedes, så skall man skaffa sig ett annat och billigare bilmärke.
Marie skrev:Å andra sidan frågar jag mig varför någon köper en Mercedes om vederbörande inte vill ha en Mercedes?
En Mercedes är uppbyggd av delar som specificerats och utprovats av teknikerna hos Mercedes, och även om du köper delar från en firma som tillverkar originaldelar, så vet du aldrig om delarna du får uppfyller alla delar av Mercedes kravspecifikation. Snarare kan du vara tämligen säker på att de INTE gör det, eftersom juristerna hos Mercedes säkerligen i kontraktet specificerat hur OEM delarna måste avvika från originalet för att få säljas på öppna marknaden. Jag har ännu inte träffat på några originaldelar som varit omotiverat prissatta. Reservdelshållning kostar pengar och Mercedes har hittills varit mycket bättre än de flesta bilfabrikanter på att hålla en god reservdelsförsörjning långt efter att modellen i fråga slutat tillverkas, men sådan reservdelshållning kostar stora pengar.
Vad gäller delar på internet, så är kineserna väldigt skickliga på att kopiera både delar och förpackningar, både original och OEM="kvalitetspirat" t.ex. Bosch
Har man inte råd att ha och sköta sin Mercedes, så skall man skaffa sig ett annat och billigare bilmärke.
w111cp skrev:Marie skrev:Å andra sidan frågar jag mig varför någon köper en Mercedes om vederbörande inte vill ha en Mercedes?
Jag utgår självklart ifrån att dom som har en Mercedes verkligen också vill ha en. Det är nog knappast någon som är påtvingad en.
Att Mercedes har en mycket bättre reservdelshållning till äldre bilar än många andra har du absolut rätt i, och att det kostar stämmer säkert också.
Du beskrev själv i en annan tråd att centrallåspumpen till din w140 är så dyr så att du löste det själv med andra delar, visserligen Mercedes men ändå.
Att man kan vara tämligen säker på att INTE få "originaldelar" vid köp någon annanstans än på Mercedes stämmer naturligtvis inte även om givetvis kan bli "lurad".
Själv har jag till min E280 CDI S211 bla köpt nya Bosch spridare för 2500kr st från Tyskland och en ny WABCO luftkompressor för 2500kr inkl frakt. Båda dessa kostar det dubbla hos Mercedes i Sverige.
Till mina gammelbilar har jag köpt en mängd originaldelar både från Tyskland och USA till mycket bättre pris än vad jag hade fått betala över disk i Sverige. Listan är lång!
Det handlar inte om att ha råd att köra Mercedes eller inte snarare tvärtom, bättre pris på delarna gör att man kan sköta sina Mercedes bilar ännu bättre!!
Men var och en köper givetvis delarna där man själv vill.
Nu kom vi tyvärr ifrån trådstartaren ämne om OVP relä.
w111cp
Kölis skrev:Det är ju bra och billigt, men fungerar det elektriska efter stötdämparbytet? Var inte tråden om ett OVP relä?
osla skrev:Kölis skrev:Det är ju bra och billigt, men fungerar det elektriska efter stötdämparbytet? Var inte tråden om ett OVP relä?
jomenvist, men sen spårade det ur då vissa rika knösar på det här stället idiotförklarar dom som vill hitta billigare delar till sin bil. garanterat att man kan hitta ett ovp relä betydligt billigare än mb i sverige
Kölis skrev:Jag tror inte det är någon skillnad om det är bensin eller dieselmotor. Men ring till någon bra MB handlare som tex Visby Bilservice och lämna ditt reg nr så kan han se vad det ska vara för nummer på ditt relä. På min -88 124 så är relät nummerändrat fyra gånger..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst