av AmeliaW109 » 2022-11-20, 21.49.34
Oj, bilen har fler fel än de flesta jag har hört talas om. Men det verkar vara ett eller flera elektriska problem.
I mitten av 1990-talet började MB använda kablar med en ny typ av isolering istället för det gamla robusta PVC-baserade materialet. Efter 25-30 år började det nya isoleringsmaterialet sönderfalla till ett slags plastpulver, i synnerhet i motorkablaget som ju är utsatt för mycket värme och temperaturvariationer.
Utan att veta vilken motor som sitter i din bil så kan jag ana att motorkablaget har vittrat sönder, då kan man få åtminstone flera av de symptom du beskriver. Du kan undersöka detta genom att skära ett fint snitt i det yttre höljet som omsluter motorkablaget.
Att instrumentlamporna lyser även utan att nyckeln sitter i är ändå förvånande. Fel i tändningslåset kanske?
Andra medlemmar här på forumet kan komma med fler och bättre tips.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)