Instrumentpanel lyser alltid samt motorfel

C-klass mellan 1993 och 2001

Instrumentpanel lyser alltid samt motorfel

UNREAD_POSTav Kävlingemannen » 2022-11-17, 17.33.04

Hej!

Jag söker kunskap om hur jag ska gå tillväga med min C200 w202 99.

Problemet är att motorn går väldigt ryckigt.
Den varvar upp väldigt långsamt och når inte fullvarv. Den beter sig typ som att en tändspole har gått sönder.
Baktänder och smattrar gör den också.

Nästa problem är att instrumentpanelens alla varningslampor lyser, även när jag tur ut nyckeln.
Alltså, så fort batteriet är tillkopplat så lyser alla lampor i instrumentpanelen samt så fungerar ingen av mätarna.

Den informationen jag har fått är att bilarna är väldigt känsliga för fukt.
En verkstad har provat att koppla in en felsökare i bilen men dom sa att dom inte inte få kontakt med motorstyrdonet eller instrumentpanelen.
Felkoderna han fick ut minns jag inte.

Jag har provat att kolla säkringarna och reläerna, samt lyft ut säkringsboxen fram och kollat undertill men jag kan inte se något speciellt.
Ett relä hade hade lite grön erosion på sig som jag putsade bort men det blev ingen skillnad.
Alla (vad jag vet) relevanta säkringar jag har kollat har varit hela.
Den enda säkringen som är sönder är bla till bagagerumsbelsyningen.

Jag köpte bilen i detta skicket av ett äldre par som har haft bilen ståendes i ca 6 månader och när dom skulle starta den så beter sig bilen som beskrivet.
När dom ställde bilen så fungerade allt och den gick även bra.

Tips mottages gärna.
Mvh Kävlingemannen
Kävlingemannen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2022-11-17, 17.21.37

Re: Instrumentpanel lyser alltid samt motorfel

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-11-20, 21.49.34

Oj, bilen har fler fel än de flesta jag har hört talas om. Men det verkar vara ett eller flera elektriska problem.

I mitten av 1990-talet började MB använda kablar med en ny typ av isolering istället för det gamla robusta PVC-baserade materialet. Efter 25-30 år började det nya isoleringsmaterialet sönderfalla till ett slags plastpulver, i synnerhet i motorkablaget som ju är utsatt för mycket värme och temperaturvariationer.

Utan att veta vilken motor som sitter i din bil så kan jag ana att motorkablaget har vittrat sönder, då kan man få åtminstone flera av de symptom du beskriver. Du kan undersöka detta genom att skära ett fint snitt i det yttre höljet som omsluter motorkablaget.

Att instrumentlamporna lyser även utan att nyckeln sitter i är ändå förvånande. Fel i tändningslåset kanske?

Andra medlemmar här på forumet kan komma med fler och bättre tips.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Instrumentpanel lyser alltid samt motorfel

UNREAD_POSTav Bop124 » 2022-11-21, 08.54.08

Hej
Det ska inte vara något problem med kabelisoleringen på en -99.
Däremot låter det som det kan vara problem med en av SAM modulerna med tanke på hur instrumentet beter sig.
Jag är inte så kunnig på w202 modellen men googlar man lite på engelska så hittar man en hel del trådar med elfel pga av fukt/vatten.
Så jag skulle försöka få tag på dokumentation som visar var dom olika SAM enheterna och styrboxarna sitter, sen är det bara att sätta igång och leta efter fuktskador.
Det kan hända att man får försöka öppna och titta i boxarna om det går för att se om dom har ärgat sönder.
Misständning och långsam uppvarvning kan vara att MAF (Luftmassemätaren) har gett upp. Eller tändspolar.
Ta och mät upp primär och sekundär sidan på spolarna och se om du får lika värde (eller kolla upp vad dom ska ha för motstånd). om inte så är troligtvis den ena dålig.
Kan vara en ide att köpa en tändspole+ kablar och en MAF på skroten (eller nya om man vill det) och prova att byta ut dom. Har du kollat hur stiften ser ut?

Nu vet jag inte var du bor men det kan vara en ide att försöka hitta någon som är duktig på felsökning på just Mercedes och som har erfarenhet från denna modell. Dom kan ju om du har tur tala om vad som troligtvis har gått sönder.
Hur som är det inte särskilt kul med sådana här elfel.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås


Återvänd till W 202 C-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst