E240 problem vid varmstart

E-klass från 1995-2002

E240 problem vid varmstart

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2018-05-14, 21.31.10

Vår S210 från 2001 har varit jobbig senaste tiden, den vill ibland inte alls varmstarta! Märks tydligast när den har varit avstängd bara några minuter, vid bensinstationen till exempel. Då får man ta det lugnt och ta en fika eller så, efter en kvart går bilen igång och spinner som en katt igen.

Har sett tips om vevaxelgivaren, är det något som fler här inne känner igen?
Tacksam för tips som alltid.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E240 problem vid varmstart

UNREAD_POSTav Kölis » 2018-05-15, 06.41.31

Ja det är inget ovanligt. Köp en CRC sprayburk med kylspray. Spruta på när den inte vill starta, startar den då så har du hittat felet.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: E240 problem vid varmstart

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2018-05-15, 17.04.26

Tack Kölis! Ska prova det nästa gång det åks med denna vagn.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E240 problem vid varmstart

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2018-05-31, 16.48.08

Det var inte så enkelt att felsöka med kylsprej, svårt att komma åt på V6:an.

När givaren satt på plats kom jag bara åt att kyla kontaktdonet och lite gods (motorblocket) runt omkring, det hjälpte inte.
Jag skulle nog behöva ta ur givaren och kyla den när motorn är varm, men det är då väldigt varmt och trångt att meka loss den...

Eftersom felet blev värre - motorn stannade på landsvägen och ville inte gå igång - så chansade jag och bytte givaren.
Än så länge verkar det som om problemen är botade :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E240 problem vid varmstart

UNREAD_POSTav Kölis » 2018-06-01, 08.49.48

Grattis, då har du säkert hittat felet. Bra att du skrev om resultatet, det kan hjälpa andra.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: E240 problem vid varmstart

UNREAD_POSTav Pasi » 2018-12-06, 19.25.49

typfel på m112 och m113... det första man byter när dom börjar krångla...
Pasi
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2008-03-23, 18.50.34
Ort: Borås


Återvänd till W 210 E-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron