Byte av instrumentkluster

E-klass från 1995-2002

Byte av instrumentkluster

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-04-11, 16.29.38

Jag tänkte byta instrumentkluster på min E240T eftersom displayerna för klocka och utetemperatur har lagt av.
Fick tag i ett begagnat komplett (A2105401611) från en E240 av samma årgång. Två frågor till forumet:

1) Finns det någon unik kodning eller lagrad infomation i instrumenten ? (t.ex. fordons-id mätarställning, serviceintervall)
(jag hoppas ju att sådana saker lagras i någon annan elektronikenhet)

2) Vad är det för knep för att få ur instrumentklustret ? Jag har provat att dra med verktygen 140589023300 (som funkar bra på bl.a. 126 och 140) men på denna verkar behövas nåt mer handgrepp.

Tackar och bockar!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Byte av instrumentkluster

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-04-11, 20.52.45

Jag är inte hundra men jag tror det kom på årsmodell 2000, det gjorde det i alla fall på BMW.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Byte av instrumentkluster

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-04-11, 21.35.16

Hej Kölis, hmm, vad var det som kom då ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Byte av instrumentkluster

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-04-12, 06.29.49

Externt minne på mätarställningen.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Byte av instrumentkluster

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-04-12, 18.02.46

Okay, tack! Då ska jag nog prova att byta hela klustret, om jag lyckas få ut det...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Byte av instrumentkluster

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-04-25, 15.23.12

Det gick ju lätt att få ut instrumentklustret, det gällde att dra ut en sida i taget (inte båda samtidigt).
Däremot gick det inte att bara sätta dit ett begagnat, det finns tydligen minnesenheter för mätarställning m.m. i klustret (årsmodell 2000).

Provade istället en enkel gratisreparation, eftersom felet verkar bero på dålig kontakt mellan ribbonkabel och kretskort och/eller display. Tryckte in lite extra skumgummi enligt tips på https://www.youtube.com/watch?v=-nYf_Yy1PoE, resultatet blev lite bättre men inte riktigt bra.
Kanske ska pröva att ta bort ribbonkablarna och rengöra kontaktytorna, i värsta fall sätta dit nya ribbonkablar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 210 E-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron