av AmeliaW109 » 2017-04-25, 15.23.12
Det gick ju lätt att få ut instrumentklustret, det gällde att dra ut en sida i taget (inte båda samtidigt).
Däremot gick det inte att bara sätta dit ett begagnat, det finns tydligen minnesenheter för mätarställning m.m. i klustret (årsmodell 2000).
Provade istället en enkel gratisreparation, eftersom felet verkar bero på dålig kontakt mellan ribbonkabel och kretskort och/eller display. Tryckte in lite extra skumgummi enligt tips på
https://www.youtube.com/watch?v=-nYf_Yy1PoE, resultatet blev lite bättre men inte riktigt bra.
Kanske ska pröva att ta bort ribbonkablarna och rengöra kontaktytorna, i värsta fall sätta dit nya ribbonkablar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)