Rost/Kaross

2003-2009

Rost/Kaross

UNREAD_POSTav putta » 2013-10-16, 20.25.44

Hej

Har börjat titta på CLK modellerna då priserna blivit hyffsade och speciellt årsmodellerna -03-04 med 200 kompressor men undrar vad man bör titta på och vad som kan vara på G om bilen har rullat runt 10000 mil.

Vet ju att mb hade problem med sin kaross och rost från 94 och framåt men när fick dem ordning på det igen?Kan 03-04 vara karossen som problem med rost är borta eller blivit till det bättre i alla fall?

Sen finns det ju modeller som heter Advantage,Classic och med motorer som 240 och 320...hur är dem jämnfört med 200 kompressor och är dem bättre alternativ?

Hoppas någon kan vägleda mig till ett bra köp

Tackar på förhand

Peter
putta

Re: Rost/Kaross

UNREAD_POSTav Pershav » 2013-12-05, 22.00.11

Hej Peter

Har själv ägt en clk 240 avantgarde under ett halvår, har tidigare även kört c200 kompressor under ett antal år. Min känsla är att 240 motorn har en betydligt skönare gång (tystare och mer vibbrationsfri). Den gillar att varvas något mer och blir relativt pigg när man låter den luftas ur. 200 komp känns mycket stark i botten, duger absolut för vardagskörning men vaknar inte till på samma sätt som 240. Det är ju skillnader som givetvis beror på att en radfyra inte kan få riktigt samma gång som en V6:a.

Har även kört 320 och upplever den något rappare på varv men inte mycket starkare i botten.

Prioriterar man bränsleekonomi och tycker att det är kul o köra manuell 6-vxl så tror jag c200 är ett bra val. Bryr man inte sig om soppan lika mycket och prioriterar lite mer premiumkänsla är 240 eller 320 med automat bästa valet. Jag kände mest dragningskraft mot det senare alternativet just för att clk är lite av en skön landsvägsglidare.

I övrigt råder jag dig att hitta en bil med rätt spec, finns hyfsat gott utbud och själv vill jag gärna ha en lite annorlunda clk. Vanligast är ju silver utvändigt med ljust skinn. Valde själv svart utvändigt och svart/rött skinn invändigt...

Lycka till!
Pershav

Återvänd till W 209 CLK