Parkeringssensorer bak fungerar inte på CLK 320 2000

1997-2002

Parkeringssensorer bak fungerar inte på CLK 320 2000

UNREAD_POSTav aaberg » 2019-07-17, 13.35.02

Bilen är en CLK 320 2000.

Jag har redan bytt två av sensorerna fram som inte fungerade och ska nu byta bak, där ingen sensor vibrerar eller ger ljud ifrån sig när man känner på dem. Sökningar på webben anger att det är vanligt med kabel/kontaktproblem eftersom fukt lätt kommer upp under stötfångaren bak. Jag har kontrollera att säkringen är hel. Jag tar gärna emot tips och tankar, och mina frågor är:

1. Vilka är de vanligaste felplatserna för detta problem, någon speciell plats att börja leta på i kabelhärvorna bak?

2. Måste stötfångaren bak tas bort eller går det att komma åt och felsöka ändå? Jag har sett att en del visar på att ta bort själva listen där sensorerna sitter på stötfångarna. JAg gjorde så och det var smidigt för att byta sensorerna men nu behöver jag komma åt kablarna och de går väl i stötfångaren (jag har 4-pelarlyft så det är inga problem att hissa upp bilen och komma åt under om det går att se det hållet).

3. Hur är kablarna till sensorerna bak placerade? I stötfångaren och in i bagaget någonstans, eller? Och sedan?

4. Tips på någon webbplats/forum som redan gjort den här operationen? (jag har hittat några som visar hur stötfångaren tas bort men inget kopplat till själva felsökningen, mer än att det hänvisas till obd-mätning.

5. Någon obd-mätare som fungerar med bilens obd1 38-pins? Jag köpte en adapter till min obd2-mätaren men det fungerade inte. Fick texten att systemen inte kunde anslutas. Läste att det behövs en med speciellt chip. Bilen är som sagt en CLK från 2000.

Jag väntar på era svar och tips! :)
aaberg

Återvänd till W 208 CLK