Min SLK R170 som är Carlssonutrustad!

Här kan du lägga upp egna bilder.
Max 800x600 pixlar

Min SLK R170 som är Carlssonutrustad!

UNREAD_POSTav blomman83 » 2011-12-20, 11.03.15

Här kommer några bilder på bilen min!
blomman83

Re: Min SLK R170 som är Carlssonutrustad!

UNREAD_POSTav mogg » 2011-12-25, 15.17.15

Trevlig vagn!
mogg

Re: Min SLK R170 som är Carlssonutrustad!

UNREAD_POSTav Kölis » 2011-12-25, 20.40.47

Som sagt, trevlig vagn! Nu kan jag inte hela historiken om MB Carlsson (nån annan kanske kan berätta den?) men jag har för mej att det var en Svensk som var inblandad i DTCC?

Det är kul med modellnamn och framförallt varifrån de kommer. Det som är ännu mer kul är att förr så stämde man inte varandra för att man hade tagit en modellbeteckning på ett fordon, om det var ett bra och lyckat fordon, så är det inte idag..

SAAB slog en gång i tiden Guiness rekord i tid och hastighet på 10.000 mil med fem (?) helt standard SAAB 9000 som FIA plockade rakt av bandet och plomberade. Man körde i USA och alla garvade åt de dumma Svenskarna som trodde att dom skulle kunna köra i full fart i 10.000 svenska mil, inte miles.. Efter en vecka så skrattade man inte längre och massmedia började bänka sig runt Indy ovalbanan Tallageda. Man kom i mål med en snitthastighet av 212 km/tim (tror jag det var) på den snabbaste och då var det inkluderat alla servicar som skulle göra enligt serviceboken plus tankningar och däcksbyten, förarbyten mm och ingen har slagit det än idag. Jag har känt Eric Carlsson (på taket) sen 80 talet och att höra hans förklaring till att det gick fort är bara underbart. Banan var/är en ovalbana precis som SAABs egen testbana inom fabriksområdet i Trollhättan som jag har fått åka några gånger, både köra själv och åka med Eric. Har man åkt en ovalbana med fullbanks böjar så vet man hur fort det går.
Eric hade en egen idé om hur man skulle få förarna att köra fullt och inte fega: Vi sätter en stor jäla röder lampe på intsrumentebräda och kupplar den te gaspedala, den som släpper gasa från butta kummer att få lampejävel att lyse och inge ve vell visa att den fega? Lampe lyse det förtse dygn sen lyse de aldri mer.

Resultatet blev en specialmodell som man släppte ut som fick namnet SAAB 9000 Tallageda. Men i England där Eric bor och är en ikon inom motorsport så fick den namnet SAAB 9000 Carlsson.
Kul att man kan sätta namn på en del bilar och bara komma ihåg personen och inte bråka om det då någon annan fick sitt namn på samma sätt.

SAAB byggde även en mycket påkostad och i USA eftertraktad bil i slutet av 50 talet, finns ett par stycken i Sverige. SAAB 750GT! Det var föregångaren till SAAAB Sport som kom 1962 och som Eric gjorde världskänd även om de bilar han tävlade med var SAAB 96, standardbilen. Det hela handlade om hur många bilar man skulle bygga samt homologera mm. Sporten vart klassad som en sportvagn medans 96 som standardvagn. Jag har en gammal bekant som har en GT750 som är renoverad till 100% nyskick, vilken underbar liten täckt sportbil! Den var på TV4 på morgonprogrammet för ett tag sedan.
Suzuki gjorde 1972 en motorcykel som heter Suzuki GT750 och den fanns några år framöver. Den hade en trecylidrig vattenkyld tvåtaktsmotor på 750cc, precis som SAABen.
Idag bråkar man om bottenplattor med olika kosmetika på såsom Cadillac, Opel, Vauxhall, Holden och SAAB. Det var bättre förr...

Ja det var ju ett långt utlägg om allt och ingenting om en MB Carlsson *L*
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

Återvänd till Bildgalleri