av Jörgen » 2010-10-26, 11.56.35
Hej Magnus
Jag förmodar du har en motortyp M 103.940.
Den givare du söker är den längst bak på toppen och är en dubbelgivare med funktion för 1: insprutningsanläggning och 2: tändningssystem. Då alla andra funktioner fungera, utom kallstartsventilen, tror jag inte felet ligger där (det är ytterst sällan), men du kan ju kolla anslutningarna, att dom är rena.
Kallstartventilen går i funktion när det är kallt och startmotorn går. Kallstartventilen går i max. 10 sek. vid –20 gr. C. när startmotorn aktiveras. Över +15 gr. C. är kallstartventilen ej i funktion. En temp.-givare som även har inflytande lika med dubbelgivaren, är den givare som sitter i luftinsuget.
Kallstartventilen får sin spänning från bränslereläet, som styr av dessa temperaturgivare. Bränslereläet har många uppgifter, utöver ström till bränslepumpen. När startmotorn går igång blir det spänning på reläets klämma 50 (sockelstift 12). Denna spänning går via ett relä (utav 3) i bränslereläet till klämma 87V (sockelstift 4), som nu går direkt till kalstartventilen.
Det är här jag tror du skall söka felet.
Hoppas detta kan vara till hjälp, - good luck.
PS: Jag glömde att skriva att du skall även kolla överspänningsskyddet. På reläet finns en säkring och om den har gått får du ingen spånning till tomgångsregulatorn.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.