Ännu en MB med startproblem

1982-1993

Ännu en MB med startproblem

UNREAD_POSTav MagnusG » 2010-10-25, 20.28.47

Hej,

Jag har just skaffat en MB 190E 2,6 -90 men det finns ett litet problem med bilen och det är att den inte startar utan att man snapsar motorn.

Jag har försökt hitta felet och det enda jag inte har kunnat kolla än är tempsensorn till insprutningen eftersom jag inte lyckats hitta vart den sitter.

På toppen sitter det 3st sensorer 3-pol, 1-pol och 4 polig i nämd ordning från framkant på motorn.

Är det någon som vet vilken det är som styr insprutningen/kallstarts ventilen?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för det är lite jobbigt att alltid behöva snapsa motorn när den stått några timmar...

/Magnus
MagnusG

Re: Ännu en MB med startproblem

UNREAD_POSTav Jörgen » 2010-10-26, 11.56.35

Hej Magnus

Jag förmodar du har en motortyp M 103.940.
Den givare du söker är den längst bak på toppen och är en dubbelgivare med funktion för 1: insprutningsanläggning och 2: tändningssystem. Då alla andra funktioner fungera, utom kallstartsventilen, tror jag inte felet ligger där (det är ytterst sällan), men du kan ju kolla anslutningarna, att dom är rena.
Kallstartventilen går i funktion när det är kallt och startmotorn går. Kallstartventilen går i max. 10 sek. vid –20 gr. C. när startmotorn aktiveras. Över +15 gr. C. är kallstartventilen ej i funktion. En temp.-givare som även har inflytande lika med dubbelgivaren, är den givare som sitter i luftinsuget.
Kallstartventilen får sin spänning från bränslereläet, som styr av dessa temperaturgivare. Bränslereläet har många uppgifter, utöver ström till bränslepumpen. När startmotorn går igång blir det spänning på reläets klämma 50 (sockelstift 12). Denna spänning går via ett relä (utav 3) i bränslereläet till klämma 87V (sockelstift 4), som nu går direkt till kalstartventilen.
Det är här jag tror du skall söka felet.
Hoppas detta kan vara till hjälp, - good luck.
PS: Jag glömde att skriva att du skall även kolla överspänningsskyddet. På reläet finns en säkring och om den har gått får du ingen spånning till tomgångsregulatorn.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav MagnusG » 2010-10-26, 22.04.46

Hej,

Tack så mycket för förslagen... jag ska kolla på det du föreslagit och återkomma.

Ang. tempgivaren längst bak på toppen.
Kontakten har en liten klack som verkar vara för att man bara ska kunna sätta den rätt men givaren har inget motsvarande.
Kanske det kan vara så att kontakten sitter fel? (den går att sätta i 4 olika lägen)
Hur kan man se att den sitter rätt?

Tack än en gång!

/Magnus G
MagnusG

UNREAD_POSTav MagnusG » 2010-11-05, 16.18.12

Hej,

Tack för hjälpen.
Det var som du skrev en säkring på en lite box bakom batteriet som hade brunnit.

Nu fungerar ABS, kallstart och tomgång, TACK!

/Magnus Gröhn
MagnusG

Återvänd till W 201 190-klass