Bra verkstad i Umeå

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Bra verkstad i Umeå

UNREAD_POSTav kao172 » 2021-06-03, 12.30.45

Jag har strul med insprutet, bilen startar inte helt, tänder men dör direkt. Har någon här förslag på bra verkstad i eller runt Umeå?

//Fredrik
/ Fredrik
280sl ´83
kao172
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-09-07, 17.16.05

Re: Bra verkstad i Umeå

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-06-04, 19.46.34

Jag vet tyvärr inget om verkstäder i dina trakter. Men är du säker på att det är insprutningen som felar ?

Tänkte på tändsystemet, om det är avbrott i förkopplingsmotståndet så får du tändning medan startmotorn går, men sedan ingen tändning. Kanske lite väl elementärt men jag vet ju inte hur mycket du har felsökt. Vi vill ju alla komma ut och brumma med våra finbilar nu när sommaren är här :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Bra verkstad i Umeå

UNREAD_POSTav kao172 » 2021-06-15, 10.46.40

Testade att sätta startkabel mellan pluss på batteriet och tänd-spolen men han dog ändå...
systemtrycket är 5.3 och styrtrycket varierar ju under uppstart så svårt att avgöra något därifrån, men ungefär 2bar.

tändstiften är nya med, men känns som att det pekar mot en trasig uppvärmningsventil?

Eller har jag missat något?
/ Fredrik
280sl ´83
kao172
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-09-07, 17.16.05

Re: Bra verkstad i Umeå

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-06-15, 21.26.44

Jo så kan det vara, tillsatsluftventilen tänker jag på då. Men då borde du få motorn att gå hjälpligt genom att ge lite gas när du försöker starta.

Jag vet inte exakt hur denna ventil ser ut på din årsmodell men den bör gå att ta loss och undersöka, kan ha ärgat och kärvat ihop så att den behöver rengöras och smörjas.

Eller så får motorn för lite soppa, du har väl elektronisk insprutning? Då finns det knappast nån kallstartventil för extra soppa, utan det är elektroniken som ska se till att spridarna ger rätt mängd även vid kall motor. Fel på tempgivaren kanske.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Bra verkstad i Umeå

UNREAD_POSTav kao172 » 2021-06-16, 20.17.15

Hittade kallstartsventil som inte var inkoplad, det hjälpte lite. Sen körde jag inspruts ventilerna i ultraljudstvätten och nu går han!

Dock låter bilen som en tvåtaktare och stannar vid gaspådrag...
Kom även på att jag i panik har skruvat hejdlöst på CO skruven när jag fick stop första gången. (stog inte så bra till).

Så tipps på var man köper billiga insprutsventiler, och eller hur man ställer in CO från scratch?
/ Fredrik
280sl ´83
kao172
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-09-07, 17.16.05

Re: Bra verkstad i Umeå

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-06-17, 21.02.21

Vet inte om jag kan vara till hjälp men jag kan försöka:

Om du skickar mig chassinumret på bilen så kan jag kolla i EPC efter delnummer på insprutarna, och söka efter priser o leverantörer. Om du verkligen tror att det är fel på insprutarna?

Hur man ställer CO-halten beskrivs säkert i verkstadshandboken för din motor. Jag har inte den boken men den kan gå att hitta på nätet. Eller bättre: Det finns många 107-ägare här i klubben, någon av dem har säkerligen handboken.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst