Hög CO halt 450 Sl -75

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Hög CO halt 450 Sl -75

UNREAD_POSTav pholmqvist » 2020-07-30, 21.58.53

Hej!

Fick nedslag på besiktningen med för hög CO halt 8.0.

Var hos Bosch-mekaniker idag där vi skruvade på potentiometern på styrenheten men utan att värdena förändrade sig. Har kontrollerat vakuum, bytt olja, termostat, tempsensor samt några "luftslangar".

Kan det ha något med spjället att göra?

Tar tacksamt emot förslag på felsökning samt gärna tips om erfarna D-jet-skruvare i Södra Skåne.

Mvh
Patrik
pholmqvist
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-05-02, 19.27.06
Ort: Ljunghusen

Re: Hög CO halt 450 Sl -75

UNREAD_POSTav celberg » 2020-07-30, 22.08.39

Om tätningarna till insprutningsventilerna är hårda och det är otätt där, minskar ju undertrycket i insuget och då vill ECUn kompensera detta. Lika en vacuumläcka alltså. Konstigt dock att inte CO-halten ändrade sig vid justering av potentiometern på ECUn.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Hög CO halt 450 Sl -75

UNREAD_POSTav mbhuset » 2020-07-31, 19.59.07

Packningar finns hos oss, 116 078 07 73 eller 116 078 07 73, mb-huset.se


Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull

Re: Hög CO halt 450 Sl -75

UNREAD_POSTav pholmqvist » 2020-08-07, 11.07.13

Hej!

Ber om ursäkt för "radiotystnad" - har varit på minisemester.

Jag har nu justerat spjället enligt denna instruktion [url]https://www.benzworld.org/attachments/adjusting-and-cleaning-throttle-position-switch-on-r107-me…-pdf.257408/[/url]
och nu fungerar potentiometern på ECU:n. Dock när jag skulle åka till verkstan för justering så hamnade jag i en megakö med resultatet att motorn bara dog. Lyckades få hem bilen igenoch nu på morgonen med starthjälp (batteriet verkar inte vara helt friskt) så lyckades den starta och går fint. Får helt enkelt avvakta tills vädret är sämre så jag kan ta mig till verkstan för justering.

D-jet verkar vara ett känlsigt system så helt klart behövs en översyn av någon guru. Har ni några tips på vem som skulle kunna göra en sådan översyn?

Vakuumslangar - i avvaktan på sämre väder så tänkte jag byta vakuumslangar även om jag inte hittat något läckage. Var köper man dessa enklast samt snabbast? Såg att det blå varuhuset har svarta slangar med 4 mm diameter men har förmig det ska vara 3,2 mm och köper hellre annan kvalitet.

Stort tack för hjälpen!

Mvh
Patrik

Mvh
Patrik
pholmqvist
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-05-02, 19.27.06
Ort: Ljunghusen

Re: Hög CO halt 450 Sl -75

UNREAD_POSTav celberg » 2020-08-07, 15.09.06

Kolla vad de har hos Mercedes. Deras prissättning är ju ett särskilt kapitel, men detta borde de ha på meter till inte allt för hög kostnad tycker jag.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Hög CO halt 450 Sl -75

UNREAD_POSTav MrG » 2020-08-08, 17.20.29

Jag köpte svart mjuk gummislang och grön hård plastslang i metervara på Mercedes Linköping i våras, kostade typ 50:-
MrG
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-11-17, 12.30.39


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst