Tips och råd ang köp av 350SL -1972

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Tips och råd ang köp av 350SL -1972

UNREAD_POSTav Patrikd » 2020-02-06, 15.34.25

Hej på er

Har sprungit på ett avstannat projekt , en SL350-1972.

Importbil från uSA nylackad (inte gjort på firma) och rostlagad, nysydd inredning.
ej orginalfälglar, ekerfälgar med spinners sitter på nu, däck utan luft så de är nog slut efter alla år.

Bilen har blivit ihopsatt i kaross, inredning/klädsel ligger löst, bilen har nog stått på detta vis kanske i 15 år, innan demontering och lack har bilen körts av ägaren.
Följer med en HT i fel färg, realtivt ny väv på cabben sitter på.
Bilen är förvarad inomhus.

Rolig bil att göra klart skulle jag tycka, men en fråga till er erfarna vad tror o tycker ni?, hur ska man lägga sig i pris på en bil som denna? ska man överhuvudtaget ge ett bud?

Mvh
Patrij
Patrikd

Re: Tips och råd ang köp av 350SL -1972

UNREAD_POSTav MB250SL » 2020-02-07, 11.37.43

Låter kul, jag har själv en 72-a.
Jag är ingen renoveringsexpert men dessa bilar är inga svåra objekt eftersom det dels finns hyggligt med delar och så är Mercedes kända för att ha bra ordning i sin produktion/dokumentation (det är värre med handbyggda italienska kärror). Men man ska veta att vissa delar är dyra.
Jag tror du först måste bestämma var du ska lägga ribban? Ska det bli en bil i väldigt fint skick eller nöjer du dig med att plocka ihop det som finns till ett hyggligt bruksskick?
-Frågan är hur rostlagningarna är utförda, svårt att se om den är omlackad.
-Jag vet inte hur bra amatörlackningen är men ska du ha en professionell omlackering får du räkna med att lackfirman vill avlägsna befintlig lack och spackel och sedan bygga upp på nytt, dyrt (ej under 50 000:- ).
- Skick på motor/växellåda är intressant. En renovering av dessa kan kosta en del och den tidiga elektroniska insprutningen är inte helt lättmekad. Är det en 350- eller 450-motor? Är automatlådan en tidig eller den senare modellen (har den kromad platta under växelväljaren är den tidig).
-Skick på framvagn/bakvagn är intressant, delar finns och är inte alltför dyrt.
-Nysydd inredning? Hur är den sydd, enligt strikt original? Ska bilen renoveras till fint skick behöver inredningen se original ut, sådant finns men är inte billigt.
-Originalfälgar av t-ex Barockmodell finns lätt att få tag på och är billigt. Nya däck likaså.
-Hardtop i fel färg, inte hela världen tycker jag. Många använder sällan hardtoppen ändå.
-Sufflett, även fast tyget ser bra ut kanske det har 15-20 år på nacken och kan därför ha blivit skört. En ny sufflett är ganska billig.
-Stötfångare, hur ser dom ut? Europamodell antar jag? Är det bra krom? Dyrt (20 000:- )och svårt att få tag på ifall dom måste bytas.
-Framstrålkastarna? Är det Europamodell och är dom i bra skick, annars dyrt och svårt att få tag på.
Priset på ett sådant här objekt? Betala inte för mycket. OM det vore ett fint lackat objekt som ”bara” är att montera ihop med nya eller renoverade delar kan det vara värt en del, kanske uppåt 100 000 :- men ett objekt med tveksamma delar skulle jag inte ge så mycket mer än 20- 30 000 för. Om du avser att renovera den till fint skick skulle jag snarare titta på en färdig bil. T .ex en i fint bruksskick kan vara en bra affär. För en större renovering med inköp av dyra delar slutar oftast på en väldigt hög kostnad.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL

UNREAD_POSTav Patrikd » 2020-02-11, 08.50.36

Hej tack för utförligt svar (jag blir liten sen med svaret trodde jag skulle få ett Mail när inlägget lades in).
Jag har vart o tittat igen och mer noggrant, klädseln är mest troligt inte sydd efter orginal,nya framskärmar, men lacken är inte bra (i min värld måste de läggas en ny lack, ägaren sa även att den svartryckte (350) när han gasade ur den när de var i drift).
Det sitter rätt häftiga fälgar på den , ekerfälgar med spinnoff mutter i mitten och Mercedes märke i guldfärg , ser exlusiva ut, han begär 70k i nuläget.
Patrikd

UNREAD_POSTav Blix » 2020-02-15, 18.37.46

Tänk på att ev Amerika stötfångare och ljusen inte är attraktiva i Europa och att dessa kostar fläsk att få tag i, sök på ebay och gråt...
Inredningen ska vara i original variant om du vill att den ska vara värd något, det finns flera varianter av inredningen så det kan vara svårt att veta om det är ett originaltyg/läder.
Hardtoppen kan vara i en annan färg, står på skylten i motorrummet vilken färg den hade från början, även om de är ovanliga.
Bytte min originalcab för 3 år sedan, plastrutorna krackelerade fullständigt men då hade den varit med sedan -72, byta rutorna kostar lika mycket som att byta till en ny sonnenland.
Så 70k kan vara mycket eller lagom beroende på hur mycket som behöver göras, om det är fel ljus, stötf, inredning och den blåser blått samt att du inte står ut med lacken så är det helt fel.
Sedan har du inte skrivit vilka färger och vilken inredning det är, i vissa fall är typ blå och grön inredning svårare att bli av med.
Ronnie
MB 350SL-72 http://www.garaget.org/?car=19298
XC60, Focus RS, C30
Blix

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC