Bränsleproblem

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Bränsleproblem

UNREAD_POSTav TMCAB » 2018-07-07, 20.21.25

Hej
Jag är ny här i forumet och ser att många får bra tips med det ena å andra. Saken är den att jag nyligen blivit ägare till en 450 SLC årsm -73. Motor M117. Felet jag har med Mercan är att när jag vrider på tändningsnyckeln så trycks/rinner det bränsle ur dämpar/membranventilen (A123 470 01 93) som sitter på returledningen strax framför tanken. Jag har bytt ventilen men även den nya öppnar och dränerar rakt ut. Det verkar som om trycket är för högt? mätte trycket och det är 2.5 bar på returen. Någon som känner igen problemet och kan ge mig ett tips om vad som är fel?

Tacksam för svar/tips.

/Leffe
TMCAB
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-07, 13.55.27

Re: Bränsleproblem

UNREAD_POSTav celberg » 2018-07-13, 13.53.28

Har själv inte funktionen på min SL från samma år, men trycket verkar vara lite för högt. Det ska vara 2,0-2,1 bar vid insprutningsventilerna och bör väl då inte vara högre på returledningen. Koppla in mätaren isf kallstartventilen på slingan i motorrummet.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bränsleproblem

UNREAD_POSTav TMCAB » 2018-07-13, 22.50.12

Hej. Tack för tipset. Skall ansluta en manometer på spridarröret och se vad för tryck som föreligger.
TMCAB
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-07, 13.55.27

Re: Bränsleproblem

UNREAD_POSTav TMCAB » 2018-07-22, 22.22.29

:( Har nu justerat in bränsletrycket til exakt 2.0 bar. Bilen gick som en klocka i en vecka för att plötsligt börja ryka blått hejdlöst och stanna. Till min förvåning är hela motorn fylld av bensin. Någon som har hört/varit med om detta? Det är en V8 DJ-tronic. Mycket märkligt då bilen fungerade riktigt fint i en vecka.

Hoppas att någon här på forumet har ett tips.

/Leffe
TMCAB
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-07, 13.55.27

Re: Bränsleproblem

UNREAD_POSTav celberg » 2018-07-23, 12.41.11

Då är det nog dags att kolla om spridarna ger så mycket som de ska. Verkar vara någon eller flera som ger på tok för mycket. https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/57-injector visar hur mycket varje insprutningsventil ska ge. http://w107.pbworks.com/f/DJetronic.pdf kan också ge en del info om hur du ska göra.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bränsleproblem

UNREAD_POSTav TMCAB » 2018-07-23, 23.55.48

Tack för tipset, skall plocka ur spridarna och provtrycka var och en samt kolla täthet m.m.
/Leffe
TMCAB
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-07, 13.55.27


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster