Lärdom om fläktremmar

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Lärdom om fläktremmar

UNREAD_POSTav Stranna » 2018-02-09, 08.58.31

Bytte alla fläktremmar på min 280SL förra våren. För någon månad sedan började den på servopumpen att gnissla. Det var en slät rem av Continentals fabrikat. Jag gjorde flera försök att spänna om den men den envisades med oljud. Bytte nu den till en tandad rem och tystnaden infann sig direkt.

Så min lärdom är att nu köper jag bara tandade fläktremmar.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: Lärdom om fläktremmar

UNREAD_POSTav Kölis » 2018-02-09, 16.51.52

Tandade remmar är inte lika djupa som icke tandade. Just vad gäller styrservo pumpar så är det vanligt på alla bilar som inte har ribbad multirem att den slirar och skriker hur mycket man än spänner remmen, det är bara lagren i pumpen som tar stryk, även vattenpumpen om den drivs av samma rem.
Ofta är servoremmen lite bredare än de andra remmarna så därför är det mycket viktigt att man har koll på att man köper rätt bredd på remmen. Problemet man får med en för smal rem och kan få även med en icke tandad är att de bottnar i remskivorna och därför slirar då momentet ska tas upp av sidorna på remmen, därför kallas de även kilremmar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst