Elektroniskt tändsystem

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2017-12-23, 17.04.32

Då var det dags igen, ibland känner jag mig som en programledare i ett frågesport program.
Vilket elektroniskt tändsystem används generellt på dom här bilarna?
Jag funderar på ett Ignitor eftersom jag har bra erfarenhet av dom systemen på andra bilar.
När man söker efter Ignitor-system brukar man slå in Boschnummret på fördelarna och jag har försökt hitta det numret men det verkar som om numret är stansat på nedre fasen så jag ser det inte utan att ta ur fördelaren.
Hur är det, används samma fördelaren på alla -74 eller är det olika (dum fråga jag vet men den måste ställas).
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Marie » 2017-12-23, 19.25.32

Är du verkligen säker på att det användes elektroniskt tändsystem på de bilarna?
Jag trodde att det var konventionell tändning med brytare, kondensator och tändspole på dem?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2017-12-24, 07.45.50

Hej igen.
Det är möjligt att jag var otydlig.
Idag består tändsystemet mycket riktigt av brytare och kondensator och det är just dom jag vill bli av med. Frågan gäller därför eftermonterade elektroniska tändsystem.
Jag har använt Ignitor på bilar med bra resultat och nåt som heter Breidl/Omega på min gamla BMW.
Jag har googlat lite och det verkar inte finnas något färdigt drop in system från Ignitor så vad används istället eller kör man vidare på brytaren?
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav svempa13 » 2017-12-25, 12.58.24

Hej

Pertonix nämndes i en annan tråd. Jag har inte hunnit testa det ännu men ska göra det. Man blir i alla fall av med brytare och konding.
svempa13
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2010-08-04, 16.31.30
Ort: Västerås

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav celberg » 2017-12-26, 12.42.33

När du plockar bort transistorstyrningen får varvräknaren ett eget liv.
Don't fix it if it ain't broken...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2017-12-28, 15.53.51

Bra information där som jag aldrig hade kommit på själv (förutom den hårda vägen). Eftersom den tändsystem jag tittar på innebär att man "bara" ersätter brytare och konding så borde inte varvräknare påverkas men frågan ska ställas till tillverkaren. Det har tydligen kommit ett nytt system nu, 1887Ls, som är anpassat för 450Sl -74 -75.
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav celberg » 2017-12-28, 18.59.17

Har du problem med nuvarande system eller vill du byta bara för att det går? I och med att det är transistorstyrt har du ju inget stort slitage på brytarna. Jag har kört 3000 mil med mina brytare och det syns knappt att de är använda. En kondensator kostar knappt inga pengar och håller ju fler mil än brytarna.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2017-12-29, 09.35.16

Svaret på frågan är nog både och.
Eftersom jag körde hela sommaren kan jag ju inte påstå att jag har några akuta problem. När vintern kommer och jag kollar över grejorna ser jag att det mesta är i behov av byte och justeringen på fördelaren är dragen till ändläget.
Jag har alltså tre alternativ
1. Pusta upp dom gamla grejorna, ställ brytare och tändning och kör.
2. Köp ny brytare, konding, rotor, och fördelare och ställ in alltihop.
3. Som 2 men byt bort brytare och konding mot Petronix/Ignitor 1887LS.
Just nu känns 1 eller 3 mest vettigt.
Ett brytarsystem funkar alltid några hundra mil till men ska man ge sig på att göra en komplett service på tändsystem känns det som om det är dags att byta bort brytaren.
Mvh
Johan
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav celberg » 2017-12-29, 22.25.50

Jag har själv inte testat något av ersättningssystemen, men naturligtvis både läst och hört om att de som gjort bytet tycker att de har "fått en ny bil". Antar att man aldrig hör om de som inte lyckas så bra med konverteringen...
Är ju inga stora pengar att investera om det bara ersätter brytarspetsar och kondensator, men hur är det med allt annat runtomkring? Verkar vara bäst om man byter tändspole. Hur funkar det med transistorstyrdonet och de båda motstånden? Vilka stift bör sättas i? Tändkablar? Med kraftigare gnista, måste man fixa med avstörning eftersom det inte finns i original tändkabel?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Marie » 2017-12-30, 04.27.48

Mellansjö skrev:När vintern kommer och jag kollar över grejorna ser jag att det mesta är i behov av byte och justeringen på fördelaren är dragen till ändläget.


Nu är jag väl dum som vanligt, och jag vet inte exakt hur fördelaren drivs på den motortyp du har, men är fördelaren justerad till ändläge, så är det något annat fel i bakgrunden. I bästa fall har fördelaren varit ur och återmonterats en kugg fel. Men i min värld är det troligaste att kamkedjan längt sig och går på sista versen eller ännu värre att nån styrskena till kedjan är kass.
I vilket fall som måste detta åtgärdas först, innan du börjar mickla med alternativa tändsystem, annars har du snart dyrare problem...
Kolla alltså upp kamaxeldrivningen innan du gör något annat.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2017-12-30, 18.04.49

Fler bra påpekanden här och jag vet inte heller hur fördelaren drivs så det får jag kolla upp.
Jag har inte mätt kamvinkeln ännu men brytaravståndet är 0,2 mm fullt öppet. Det låter väldigt lite och kommer jag ihåg rätt brukar en V8 ligga på runt 0,35. Jag kommer förmodligen att börja med att ställa upp avståndet så får vi se åt vilket håll fördelaren går. Det var länge sen jag höll på med brytarspetsar men, återigen, kommer jag ihåg rätt kan en sliten brytarnock lura kamvinkelmätaren så att avståndet blir för litet.
Jag ska också ställa ventilerna och då kan man ju passa på att skaffa sig en indikation på hur sliten kamkedjan är.

Jag har också hört folk som tycker att dom fått en ny bil när dom bytt tändsystem. Riktigt så bra är det nog inte men enligt mig är det en klar förbättring, man har inget slitage, mindre påverkan av en sliten fördelare (glapp i rotor som lyfter brytaren) + en mer precis tändpunkt men hela tändförställningen är ju orörd så där finns ju bristerna kvar.
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2018-01-04, 09.38.31

Har husvagnen i Tandådalen så det kom lite skidåkning emellan.

Har kollat lite och
-Fördelaren drivs mycket riktigt, via ett mellanhjul, av kamkedjan.
-När jag gör standardkollen på kamkedjan (kollar hur mycket det går att lyfta från kugghjulet) så märker jag inga problem. Får upp kedjan kanske 1 mm från kugghjulet.
-Ställer motorn på TDC, ettans cylinder i kompressionsläge, ser då att det är två märkningar på ettans kamaxel och den ena står bra, märkningen på femmans kam är perfekt.

Min slutsats blir nog att kamkedjan är helt OK och att jag fortsätter felsökningen på fördelaren.

Kommentera gärna, speciellt om ni har avvikande åsikt.
Mvh
Johan
Bild


Bild
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav nick_hbg » 2018-01-31, 20.06.17

Min fördelare satt en kugg fel. Sen är det viktigt att justera vid rätt varvtal samt att att inte centrifugal justeringen hängt sig. Fördelaren är enkel att få i och ur.
nick_hbg
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2016-09-17, 18.54.27

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav Marie » 2018-01-31, 22.09.42

nick_hbg skrev:Min fördelare satt en kugg fel. Sen är det viktigt att justera vid rätt varvtal samt att att inte centrifugal justeringen hängt sig. Fördelaren är enkel att få i och ur.


Jo, det där med en kugg fel var ju jag också inne på...

Marie skrev: I bästa fall har fördelaren varit ur och återmonterats en kugg fel.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Elektroniskt tändsystem

UNREAD_POSTav celberg » 2018-02-01, 20.43.10

Det är ju iofs enkelt att kolla eftersom det finns markering även på fördelaren.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst