D-jetronic

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

D-jetronic

UNREAD_POSTav Matte350slc » 2017-05-13, 13.59.34

Nu har jag börjat ledsna på detta system, har tappat klickljuden i spjällkontakten öppnat den allt ser ok ut , motorn tuffar på startgas, har rengjort triggerkontakterna, kollat alla givare= ok värden, mpc verkar ok med 95ohm obelastad och flukturerar vid vacumsug, även tjyvkopplat + direkt på tändspolen, klickar i vacumventilerna men ingat annat händer, ny bränsle pump, motorn startar på tillskottsventien(kallstart) sen dör den å hostar till lite, lufttillskottventilen verkar ok med, kört den i varmvatten. som sagt börjar lessna på detta system, fundrar på ett annat system eller bygga om till förgasare då tändningen lirar, finns det nån som kan hjälpa? Bor i stockholm och kan även utverka själig ersättning om det finns nån med handpåläggning.
Matte350slc
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-05-13, 13.33.24

Re: D-jetronic

UNREAD_POSTav celberg » 2017-05-13, 19.32.39

Har motorn gått tidigare i din ägo? Vad har gjorts efter det? Har du kontakt på rätt ställe på triggerkontakterna på varvet? Vilket bränsletryck har du? Vilka vacuumventiler menar du det klickar i? Är det insprutningsventilerna du menar? Vilket flöde har du i insprutningsventilerna? Ska vara 338 ml/min. Hur mycket ger pumpen? Ska helst ge 1,7 liter/min. Ska du köra insprutningsventilerna manuellt, mata inte med mer än 3 volt. Bränsletryck 2,0-2,1 bar, inget annat.
Behöver du info om systemet kan jag troligtvis bidra.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: D-jetronic

UNREAD_POSTav Matte350slc » 2017-05-20, 11.42.27

Jag fick hjälp av Robban med en enkel felsökning där vi konstaterade att troligen triggerpointsen är kaputt, en felsökning som jag inte klarat själv. Så nu ska jag ragga rätt på nya och får väl öppna plånboken å se c:a 4000 flaxa iväg på en repsats :roll:. Nu är de beställda från amazon uk, 4138 pengar , ska komma i juli
Matte350slc
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-05-13, 13.33.24

Re: D-jetronic

UNREAD_POSTav celberg » 2017-05-20, 21.55.58

Se till att du använder Bosch fett FT1V4 när du monterar.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: D-jetronic

UNREAD_POSTav Matte350slc » 2017-06-25, 13.55.16

Nu är triggerpointsen monterade, det brummar under huven, men på 4000varv, man stoppar fingret i tiltskots röret så lugnar den ner sig, lossade luftventilen värmde med tändare= den svarar, så läcksökning nästa steg.
Matte350slc
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2017-05-13, 13.33.24

Re: D-jetronic

UNREAD_POSTav celberg » 2017-06-25, 21.16.53

Menar du att du har ett konstant "tomgångsvarvtal" på 4000 rpm? I så fall står trottelgivaren fel. Om den står rätt ska bränsleinsprutningen stänga när varvtalet är över 1600 rpm och gasreglaget inte är påverkat. När varvtalet kommer under 1600 ges bränsle igen vilket kommer att ge ett varvtal som hela tiden går upp och ned.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst