Styrning av automatlåda

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav LseKennet » 2016-06-20, 19.57.51

Jag har problem med att växellådan slår in växeln när jag lägger in D eller R. Den växlar också segt mellan 3an och 4an speciellt när den är kall. Har kollat på tidigare trådar och efter det har jag bytt olja och filter. Jag har också lämnat in bilen på verkstad och sköljt lådan. När jag växlar "manuellt" eller vid kickdown växlar lådan mycket bättre. Nu funderar jag om det är något fel på styrningen av lådan. Vacuumslangen som går till lådan tappar tryck vid test med handpump. Är det OK?
Det är en 280 SLC. Ch nr: 107022 12 00409
280 SLC, 560 SEC
LseKennet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2014-03-18, 22.52.54

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav LseKennet » 2016-06-25, 22.56.43

Jag hittade numret på lådan. Jag har en 722.306. Trycket vid vaccummodulatorn skall vad läst mig till vara 2,8bar på den lådan. Kopplade in en tryckmätare i mätuttaget och såg att trycket låg på 3,0 bar. Justerade ner trycket till rätt nivå. Nu funkar växlingen bättre om än inte helt perfekt.
280 SLC, 560 SEC
LseKennet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2014-03-18, 22.52.54

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav Marie » 2016-06-26, 00.19.15

LseKennet skrev:Vacuumslangen som går till lådan tappar tryck vid test med handpump. Är det OK?


Nej, det är inte OK. Då måste du undersöka om det är vacuummodulatorn eller slangen dit som läcker. Läckan måste fixas.

Självklart växlar lådan inte korrekt om det finns en vacuumläcka.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav LseKennet » 2016-06-26, 22.26.25

Jag har kollat slangen med vaccumpump. Den är tät. Kan det vara membranet i vacuumregulatorn som är trasigt om trycket faller när jag testar från motorrummet med slangen kopplad till regulatorn? Borde det inte vara olja i slangen då? Den är torr inuti. Kan det vara en spricka i plasten före membranet som gör att regulatorn inte håller trycket? För trycket ska väl inte sjunka när man kollar med vaccumpumpen från motorrummet?
280 SLC, 560 SEC
LseKennet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2014-03-18, 22.52.54

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav LseKennet » 2016-06-27, 22.17.50

Ikväll har jag smort in Vacuummodulatorn med diskmedel. Sedan kopplade jag vaccumpumpen till slangen som går till modulatorn inne i motorrummet. Vände pumpen till blås och pumpade upp ett lätt tryck. Det syntes tydligt att läckaget är i gummihatten som skyddar inställningsvredet för modulatortrycket. Ska bli spännande att testa hur den växlar imorgon när jag sett till att det är tätt. Känns som en enkel och billig sak att kolla om automatlådan växlar dåligt.
280 SLC, 560 SEC
LseKennet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2014-03-18, 22.52.54

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav LseKennet » 2016-06-28, 21.41.45

Nu är det tätt i modulatorn och lådan växlar bra förutom en liten tvekan mellan 3an och 4an när oljan är kall.
280 SLC, 560 SEC
LseKennet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2014-03-18, 22.52.54

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav LseKennet » 2016-10-25, 22.49.40

Tänkte plocka ner kardanaxeln för att se över stödlager och hardyskivor nu i vinter.
Funderar på att byta vaccummodulator till växellådan när jag ändå är där under.
Jag upplever att den växlar för hårt fortfarande. Jag hittar inte någon vaccummodulator till 280 slc med låda 722.306.
Den som sitter på min bil är röd. Är alla röda samma typ av Modulator?
280 SLC, 560 SEC
LseKennet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2014-03-18, 22.52.54

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav LseKennet » 2017-01-03, 18.03.40

Nu har jag forskat ännu mera i styrningen av växellådan. På min sitter Vacuum Modulator typ B(se bild) dvs utan pinne som vad jag förstår skall kompensera för olika temperaturer. Nu har jag köpt en ny Modulator typ A med pinne. Den jag köpt är dock ytterligare uppgraderad med en annan typ av pinne och ett plastlock över justeringen istället för gummi. Måste jag också byta själva ventilen(69 på bilden) för att kunna byta modulatorn? Den gamla modulatorn är märkt 1262700479 och den nya är märkt 1262709079.
Jag har också med hjälp av tips från forumet fått igång WIS. Problemet är bara att wis inte kan identifiera min bil när ja knappar in mitt chassienummer WDB 10702212008464. vad är felet?
Bild
280 SLC, 560 SEC
LseKennet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2014-03-18, 22.52.54

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav celberg » 2017-01-03, 22.07.01

LseKennet skrev:Nu har jag forskat ännu mera i styrningen av växellådan. På min sitter Vacuum Modulator typ B(se bild) dvs utan pinne som vad jag förstår skall kompensera för olika temperaturer. Nu har jag köpt en ny Modulator typ A med pinne. Den jag köpt är dock ytterligare uppgraderad med en annan typ av pinne och ett plastlock över justeringen istället för gummi. Måste jag också byta själva ventilen(69 på bilden) för att kunna byta modulatorn? Den gamla modulatorn är märkt 1262700479 och den nya är märkt 1262709079.
Jag har också med hjälp av tips från forumet fått igång WIS. Problemet är bara att wis inte kan identifiera min bil när ja knappar in mitt chassienummer WDB 10702212008464. vad är felet?
Bild

Det är bra att du återkommer med svaren på dina egna frågor trots den dåliga responsen från andra i tråden. Många läser inläggen, men kanske inte har så mycket att komma med själva. Sånt får man ta, det är ju en del av ett sånt här forum.

Är inte riktigt säker, men jag tror att årsmodeller före 1985 inte går att identifiera i wis och din är väl från 1981 har jag för mig.
Du har uppgivit två olika chassinr dels 10702212008464 och dels 1070221200409 varav det sista väl har en siffra för lite för att vara komplett. Har du två bilar eller är det ena ett motornr?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Styrning av automatlåda

UNREAD_POSTav LseKennet » 2017-01-04, 01.01.23

Det senare angivna är rätt chassienummer. Det andra är ett nr som finns på en märkplåt under huven tillsammans med färgkoden (se bild)
Är det någon som vet får ni gärna informera vad de olika koderna betyder.
Bild
280 SLC, 560 SEC
LseKennet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2014-03-18, 22.52.54


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst