MB 450 SL glapp i ratten

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

MB 450 SL glapp i ratten

UNREAD_POSTav cromwell » 2014-03-28, 08.10.57

Hej!

Min 450 SL -75 är rätt glapp i ratten, dvs. man kan svänga ratten några cm till bädde sidorna innan bilen svänger...
Känns rätt obehagligt vid högre hastigheter.
Detta ska väl gå att lösa genom justeringar? Hur gör man detta ?

mvh

Tomas
cromwell

Re: MB 450 SL glapp i ratten

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-03-28, 08.24.50

cromwell skrev:Hej!

Min 450 SL -75 är rätt glapp i ratten, dvs. man kan svänga ratten några cm till bädde sidorna innan bilen svänger...

mvh

Tomas

Du bör först kolla så att du även har samma glapp i utsvängt läge, annars är växeln utsliten och måste bytas. Två fingrars glapp på ratten är normalt.

Justering sker genom att skruva ut justerskruven mycket lite, bara mindre än ett kvarts varv, med obelastad (upplyft) framvagn. Det viktigt att veta vad man gör för felaktig justering kan leda till att ratten inte går tillbaka eller till och med förstörd styrväxel.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna

Re: MB 450 SL glapp i ratten

UNREAD_POSTav cromwell » 2014-03-28, 08.53.38

Stranna skrev:
cromwell skrev:Hej!

mvh

Tomas

Du bör först kolla så att du även har samma glapp i utsvängt läge, annars är växeln utsliten och måste bytas. Två fingrars glapp på ratten är normalt.

Justering sker genom att skruva ut justerskruven mycket lite, bara mindre än ett kvarts varv, med obelastad (upplyft) framvagn. Det viktigt att veta vad man gör för felaktig justering kan leda till att ratten inte går tillbaka eller till och med förstörd styrväxel.

Tack för svar, ska kolla när jag tar fram bilen till sommaren om jag har samma glapp i utsvängt läge.
Om växeln är utsliten, är det mycket jobb att byta den?
cromwell

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC