8ballsten skrev:Hej igen,
jag hade ju glapp i styrboxen förut så sedan jag bytte den har den gått som en klocka, tills för en vecka sen!!
Efter en dag med ganska många korta körningar så sista gången startade den som vanligt och jag backade fem meter och la i driven och då dog han!! Fick bogsera hem och konstaterade helt sotiga stift så han får helt klart för mycket soppa...tog ur stiften flera ggr och samma resultat och satte i nya stift och provade med "gamla boxen" och samma resultat, han riktigt stinker bensin!!
Har känt ibland tidigare att det luktat soppa när jag startat men den har gått bra ändå, så jag har inte tyckt det varit något att forska i förräns nu.
Det är en D-jetronic på en 450sl-75.
Någon som vet direkt vad göra??
Sten
2955
8ballsten skrev:Tjena Celberg,
gjorde som du sade och mycket riktigt kom det lite soppa men bara 1cl ungefär, och det verkar ju inte så farligt eller?
celberg skrev:8ballsten skrev:Tjena Celberg,
gjorde som du sade och mycket riktigt kom det lite soppa men bara 1cl ungefär, och det verkar ju inte så farligt eller?
Det kan tyckas, men egentligen ska det inte komma nånting. Trycket sjunker ju ganska snabbt i systemet, så en cl är för mycket tror jag. Gör samma test igen, men starta motorn så du har konstant tryck och kolla om det droppar.
celberg skrev:Men den kommer igång på alla när den blir varm?
8ballsten skrev:Nu har jag bytt regulatorn och spridarna men samma fel kvarstår, fast han svartryker inte som innan men luktar soppa och går inte på alla vid kallstart!
Nån som har en teori?
Sten
celberg skrev:8ballsten skrev:Nu har jag bytt regulatorn och spridarna men samma fel kvarstår, fast han svartryker inte som innan men luktar soppa och går inte på alla vid kallstart!
Nån som har en teori?
Sten
Jag antar att du kollat trycket efter byte av regulator och att du kollat spridarbild och eventuellt spridarläckage med givet tryck i systemet?
Kölis skrev:Då spridarna är nya så är de alltså bytta. Har du kollat att det är tätt runt spridarna så att den inte tar
in tjyvluft där? Faktiskt ett rätt vanligt fel på de flesta bilmärken av äldre årsmodeller när det har bytt spridare då det inte alltid är rätt dimension på tätningarna. Starta motorn och ta en liten " blomspruta" med vatten i och spruta vid spridarna så kommer du direkt höra om det finns läckage.
Kölis skrev:Tjyvluft= lågt vaccum= högt gaspåslag. Ju mindre vaccum motorn har ju mer bränsle ges det. Varför inte pröva i alla fall?
Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst