Får för mycket soppa plötsligt!

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-13, 14.50.37

Hej igen,

jag hade ju glapp i styrboxen förut så sedan jag bytte den har den gått som en klocka, tills för en vecka sen!!
Efter en dag med ganska många korta körningar så sista gången startade den som vanligt och jag backade fem meter och la i driven och då dog han!! Fick bogsera hem och konstaterade helt sotiga stift så han får helt klart för mycket soppa...tog ur stiften flera ggr och samma resultat och satte i nya stift och provade med "gamla boxen" och samma resultat, han riktigt stinker bensin!!
Har känt ibland tidigare att det luktat soppa när jag startat men den har gått bra ändå, så jag har inte tyckt det varit något att forska i förräns nu.

Det är en D-jetronic på en 450sl-75.

Någon som vet direkt vad göra??

Sten
2955
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav celberg » 2013-06-13, 20.44.44

8ballsten skrev:Hej igen,

jag hade ju glapp i styrboxen förut så sedan jag bytte den har den gått som en klocka, tills för en vecka sen!!
Efter en dag med ganska många korta körningar så sista gången startade den som vanligt och jag backade fem meter och la i driven och då dog han!! Fick bogsera hem och konstaterade helt sotiga stift så han får helt klart för mycket soppa...tog ur stiften flera ggr och samma resultat och satte i nya stift och provade med "gamla boxen" och samma resultat, han riktigt stinker bensin!!
Har känt ibland tidigare att det luktat soppa när jag startat men den har gått bra ändå, så jag har inte tyckt det varit något att forska i förräns nu.

Det är en D-jetronic på en 450sl-75.

Någon som vet direkt vad göra??

Sten
2955

Det kan ju vara rätt mycket med D-jet, har jag själv märkt i vinter. Om det luktat när du startat kan du ju kolla om kallstartventilen är tät. Nu är det ju ändå så pass varmt att du inte behöver den extra slurk bensin som kommer där. Ta bort den och rikta den mot nån typ av behållare för att samla upp eventuell bensin som kommer där. På min 350 '73:a går bränsle pumpen direkt då jag sätter på tändningen, det borde din också göra. Sätt bara på tändningen så att trycket byggs upp men kör inte på startmotorn. Kallstartventilen ska öppna då du kör med startmotorn och om du bara vrider på tändningen och du får bensin i behållaren är alltså ventilen otät och motorn får då för mycket bensin som sotar stiften.
Enkelt och snabbt att kolla.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-14, 10.25.32

Tjena Celberg,
gjorde som du sade och mycket riktigt kom det lite soppa men bara 1cl ungefär, och det verkar ju inte så farligt eller?
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav celberg » 2013-06-14, 10.35.10

8ballsten skrev:Tjena Celberg,
gjorde som du sade och mycket riktigt kom det lite soppa men bara 1cl ungefär, och det verkar ju inte så farligt eller?

Det kan tyckas, men egentligen ska det inte komma nånting. Trycket sjunker ju ganska snabbt i systemet, så en cl är för mycket tror jag. Gör samma test igen, men starta motorn så du har konstant tryck och kolla om det droppar.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-14, 12.39.46

celberg skrev:
8ballsten skrev:Tjena Celberg,
gjorde som du sade och mycket riktigt kom det lite soppa men bara 1cl ungefär, och det verkar ju inte så farligt eller?

Det kan tyckas, men egentligen ska det inte komma nånting. Trycket sjunker ju ganska snabbt i systemet, så en cl är för mycket tror jag. Gör samma test igen, men starta motorn så du har konstant tryck och kolla om det droppar.


Polarn tror han har en ventil hemma så jag ska hämta den och testa det. Efter samtal med Jörgen så är det nog stor chans att det är det här felet, för läker det så får han konstant för mycket soppa och vid en massa småstopp så kan det räcka.

Ok, jag återkommer!
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-14, 19.21.59

Ja det verkar vara kallstartventilen som är otät, och jag var förbi MB och de skulle ha 6200kr för en ny, haha!! Då åkte jag till el o diesel som är stora på bosch och de tar hem en för 2300kr. Tycker ändå det är lite mycket för en liten insprutare men det kanske är någon som har en över?

Så tack celberg för det precisa tipset och Jörgen för övrig info i ämnet!

Sten
2955
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-10-31, 16.59.04

Det visade sig att bensintrycksregulatorn var defekt så han fick 6 bars tryck istället för 2 bar, så det var väl inte konstigt att det luktade soppa och han fick för mycket!!
Nu har jag bytt regulatorn och spridarna men samma fel kvarstår, fast han svartryker inte som innan men luktar soppa och går inte på alla vid kallstart!

Nån som har en teori?

Sten
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav celberg » 2013-10-31, 21.12.37

Men den kommer igång på alla när den blir varm?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-10-31, 23.34.05

celberg skrev:Men den kommer igång på alla när den blir varm?


Ja, och går riktigt bra på låga varv men rycker lite när man drar på lite och det beror säkert på att stiften är sotiga!
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav celberg » 2013-11-01, 11.49.28

8ballsten skrev:Nu har jag bytt regulatorn och spridarna men samma fel kvarstår, fast han svartryker inte som innan men luktar soppa och går inte på alla vid kallstart!

Nån som har en teori?

Sten

Jag antar att du kollat trycket efter byte av regulator och att du kollat spridarbild och eventuellt spridarläckage med givet tryck i systemet?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-11-02, 13.25.52

celberg skrev:
8ballsten skrev:Nu har jag bytt regulatorn och spridarna men samma fel kvarstår, fast han svartryker inte som innan men luktar soppa och går inte på alla vid kallstart!

Nån som har en teori?

Sten

Jag antar att du kollat trycket efter byte av regulator och att du kollat spridarbild och eventuellt spridarläckage med givet tryck i systemet?


Ja och spridarna är ju nya så dem boprde vara täta!
Men styrboxen kanske skickar fel signaler?
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-11-02, 14.13.21

Då spridarna är nya så är de alltså bytta. Har du kollat att det är tätt runt spridarna så att den inte tar
in tjyvluft där? Faktiskt ett rätt vanligt fel på de flesta bilmärken av äldre årsmodeller när det har bytt spridare då det inte alltid är rätt dimension på tätningarna. Starta motorn och ta en liten " blomspruta" med vatten i och spruta vid spridarna så kommer du direkt höra om det finns läckage.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-11-02, 18.00.53

Kölis skrev:Då spridarna är nya så är de alltså bytta. Har du kollat att det är tätt runt spridarna så att den inte tar
in tjyvluft där? Faktiskt ett rätt vanligt fel på de flesta bilmärken av äldre årsmodeller när det har bytt spridare då det inte alltid är rätt dimension på tätningarna. Starta motorn och ta en liten " blomspruta" med vatten i och spruta vid spridarna så kommer du direkt höra om det finns läckage.


Jodå jag bytte insugspackningarna och spridarna och tätningarna så det verkar tätt och bra. Tjyvluft borde inte kanske göra att han får för mycket soppa just vid kallstart?
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-11-02, 18.54.55

Tjyvluft= lågt vaccum= högt gaspåslag. Ju mindre vaccum motorn har ju mer bränsle ges det. Varför inte pröva i alla fall?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Får för mycket soppa plötsligt!

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-11-03, 11.46.54

Kölis skrev:Tjyvluft= lågt vaccum= högt gaspåslag. Ju mindre vaccum motorn har ju mer bränsle ges det. Varför inte pröva i alla fall?


Bra Kölis, jag gjorde en habrovink med vaccumröret från växellådan som går in i bakkant på insuget, den var omöjlig att få dit så jag sågade av den och skarvade med vaccumslang och det med en lite för lång sådan så det kan ju ha hänt något med den så klart!!
Skarvslangen är kanske 2 dm fast det bara behövs några centimeter, men det var lättare att komma till med en längre, haha! Jag ska genast kapa den och prova!
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst