380 slc 1980

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

380 slc 1980

UNREAD_POSTav Jens107 » 2024-02-19, 13.19.34

Hej!

Jag har hållit på med min bil – en 380 slc från 1980 - nu väldigt länge känns det som…

Det stora problemet är start, när bilen är varm. Jag har skaffat mig en trycktestare och kan konstatera att trycket försvinner efter någon sekund när jag slår av bränslepumpen.

Jag har gått igenom det vanliga:

1. Jag har bytt bränsleackumulatorn.
2. Jag har bytt bränslepump
3. Jag har bytt o-ringarna på tryckventilen i bränslefördelaren.

Trots ovanstående förlorar jag trycket direkt när jag slår av pumpen.

Jag har lossat på bränsleledningarna till spridarna och inget bränsle kommer ut ur dem.

Det börjar kännas som at jag har provat allt och kanske är det en kombination av flera mindre fel.

Är det någon som har tips eller idéer som jag kan försöka?

Skulle också gärna vilja komma i kontakt med en mekaniker som kan dessa bilar eller specifikt K-jetronic. Är det någon som känner till en duktig i Malmötrakten?

Mvh, Jens
Jens107
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2014-11-09, 21.59.53

Re: 380 slc 1980

UNREAD_POSTav J B » 2024-02-19, 23.56.17

Hej

Det var väldigt länge sedan jag ägde bil med K/KE-Jetronic. Tittade på en del utländska fora. Felet du beskriver är inte helt ovanligt. Tydligen är vissa modeller utrustade med backventil för bränslet. Det kunde i så fall stämma med symptomen du beskriver. Tryckförlust. Defekt backventil alltså. Om denna ventil är separat eller inbyggd i bränslefiltret kan jag inte uttala mig om. En annan felkälla enligt dessa fora är en bränsletrycksregulator som tydligen är monterad i motorrummet. Ta det för vad det är värt :)

Redigerar lite: tydligen sitter denna backventil på bränslepumpen med en banjokoppling.
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: 380 slc 1980

UNREAD_POSTav Jens107 » 2024-02-21, 11.07.02

Tack för svaret,

Ja, det är ju en helt ny bränslepump så förhoppningsvis borde backventilen fungera...

Jag tycker att jag har läst att den bränsleregulatorn som sitter i motorrummet snarast är en dämpare, men jag ska så klart kolla flödesschemat så jag är säker på att det inte kan vara den som spökar.

Ingen som känner en mekaniker som är duktig på dessa system i Malmö/Skåne - trakten?

Jens
Jens107
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2014-11-09, 21.59.53

Re: 380 slc 1980

UNREAD_POSTav celberg » 2024-02-23, 11.30.05

Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: 380 slc 1980

UNREAD_POSTav Stranna » 2024-02-27, 08.47.43

Har du kollat att du inte har läckande kallstartventil?

Bild
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 380 slc 1980

UNREAD_POSTav Jens107 » 2024-03-06, 16.41.00

Tack för tips och råd.

Jag ska gå igenom det lite mer systematiskt.

Jag har kollat kallstartsventilen och den verkar tät.

Har någon ett tips på felsökning av bränslefördelaren?

Jens
Jens107
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2014-11-09, 21.59.53


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst