Uky skrev:Något som tål att fundera på är det faktum att många äldre bilmekaniker nu går i pension. MB erbjuder enligt bekant i branschen inte längre kurser för äldre bilmodeller så kunskapen om dessa försvinner gradvis.
Hela Mercedes Benz verksamheten i Sverige är under förvandling. De stora företagen typ Bilia köper upp de något mindre såsom Upplands Motor, Bernats Bil, Holmgrens bil mm mm. Återförsäljarna får bara visa bilarna och ha demo bilar, själva köpen och affären görs upp av MB centralt. Volvo har ju sagt upp avtalet med Bilia och då måste ju Bilia ha nya märken, Mercedes Benz och Toyota bla.
Allt sånt här gör att de flesta äldre kunniga mekanikerna inte trivs eller känner sig trygga på sin arbetsplats längre och slutar, börjar på mindre verkstäder typ Autoexperten eller byter yrke helt, en del går i förtidspension. Jag kan bara se i min närmaste sällskapskrets hur det fungerar, det värsta är väl en som har jobbat i 29 år på samma MB verkstad plötsligt blev överflödig och uppsagd när Bilia köpte upp anläggningen, hur kul känns det när man är 59 år.
Att tro eller begära att en mekaniker/tekniker i 20-30 årsåldern som jobbat med Volvo, Ford, Toyota mm ska kunna en MB till 100% är orealistiskt, att de dessutom skulle kunna de äldre MB bilarna är ännu mer orealistiskt.
Hela bilbranschen är i gungning idag, det är enbart ekonomer och pengar som styr, moral börjar bli ett mindre och mindre känt begrepp tyvärr..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.