SÅ HÄR GÅR DET TILL HOS FALCK OCH IF

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

SÅ HÄR GÅR DET TILL HOS FALCK OCH IF

UNREAD_POSTav J B » 2018-08-27, 18.42.15

För några månader sedan gick fläktremmen av på en annars servad bil.
Eftersom våra bilar alltid helförsäkrats i IF ringde jag dem. Det ordnade sig efter en stund.
En bärgare som IF valt ringde mig och aviserade sin ankomst.
På plats höll han på med telefonen en stund och sa att "det blir ingen kostnad för kunden".

Bilen kördes hem och jag hörde aldrig av varken försäkringsbolag eller bärgare.
Eftersom hemförsäkringen, med många siffror, betalades bara någon dag efter bärgningen tänkte
jag i min enfald att IF, kanske av omtanke mot trogna kunder sedan över ett halvt sekel
sedan Skandia-tiden, "ordnat det". Dessutom finns ett självriskkonto med pengar på.

Sommaren gick. I fredags (24/8) låg en faktura i brevlådan! Det var Falck som ville ha nästan 1400.
Häpen och snopen läser jag att fakturan är daterad den 17/8, nu var det den 24. Bärgningsdatum var 26/6!
Alltså får jag fakturan i min hand två månader efter bärgning! Specifikationen var också oklar.

Förundrad ringde jag IF.
Handläggaren berättade att det inte var ett försäkringsärende ty kostnaden understeg självrisken.
Ja, det stod på fakturan. Men det stod också att jag skulle ringa mitt bolag vid frågor...
Självriskkontot? Jovisst, några tusen fanns på kontot.

Irriterat förklarade handläggaren att han inte kunde göra annat än avsluta försäkringen eller
sälja in en ny med självriskeliminering!
Han hänvisade sedan till Falck ty IF tar inget ansvar för Falck:s agerande.
Nej tack. Jag ville inte avsluta eller förändra något. Bara få svar på frågorna.
Hade bärgaren debiterat ynka 160:- mer hade jag i vart fall sluppit betala något alls.
Jag vill inte tro att det är uppgjort, men visst undrar man...

I dag, 27/8, försökte jag nå Falck tre gånger. Först var det upptaget hos handläggaren
och samtalet kopplades bort. Nästa gång fanns ingen handläggare tillgänglig
men växeln lovade skicka ett mail så ansvarig kan ringa upp.
Ingen ringer. Jag ringer ännu en gång men då tutar växeln upptaget..
Det hade tagit en minut för Falck att svara på mina frågor och ge en rimlig förklaring.

Undanhålla information, ljuga, förhala, skylla ifrån sig och göra sig otillgänglig.
Två månader..
Aldrig hade jag förväntat mig ett sådant hasardspel för en simpel bilbärgning.
J B

Re: SÅ HÄR GÅR DET TILL HOS FALCK OCH IF

UNREAD_POSTav MB250SL » 2018-08-28, 12.54.47

Vad lär vi oss av detta -jo, att inte ha med Falck att göra.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL

Re: SÅ HÄR GÅR DET TILL HOS FALCK OCH IF

UNREAD_POSTav sone » 2019-11-17, 21.06.18

På tal om Falk jag begärde bärgning till närmaste MB verkstad de hämtade bilen ca 14.00
han lovade att bilen skulle lämnas snarast ,jag ringde verkstan så de var beredda att ta emot bilen och ha den inomhus, jag sa till chauffören att bilen får inte stå utomhus , inga problem sa han, till saken hör att jag har GPS i bilen , kollade på kvällen då visade det sig att bilen stod på en parkering i samhället chauffören bodde, dagen efter vid middagstid flyttades den två mil till en skrotfirma , då ringde jag Falk och frågade var min bil fanns den var inte kommen till MB verkstan, de sa den var på väg stämmer inte sa jag ,h.ur vet du det sa de GPS sa jag då blev det tyst, jag fick numret till chauffören och gav honom en skrapa ,jag sa bilen ska va på MB verkstan inom en halvtimme annars ringer jag polisen, då blev det fart på dem den kom till verkstan inom tiden . inget var stulet . FALK skärp er
Användarvisningsbild
sone

Återvänd till Fri diskussion