Pluskabel i mercedes?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Pluskabel i mercedes?

UNREAD_POSTav Steve-O » 2015-07-12, 09.38.20

Hej

Detta är inte nödvändigtvis en fråga om A-klass (W168) utan kan säkert gälla andra modeller med.

Jag har monterat dragkrok på min A140 och ska koppla in elen.
Eftersom Mercedes har "glödtrådsvakt" så medföljer ett speciellt relä som ska kopplas mot pluspolen på batteriet.

Det känns lite onödigt krångligt att riva hela inredningen från bak i bilen och ut genom torpedväggen för att nå batteriet som sitter under huven, OM det nu finns en pluskabel någonstans där man kan koppla in sig längre bak i bilen.
Jag ser att det finns en låda med ingående el och gula tunna slangar vid reservhjulet (gissar att det är styrning av dörrlåsen med vacuum) och undrar om någon vet ifall detta är en sådan plats som man kan hitta en pluskabel som inte styrs från tändningen? (Eftersom man låser bilen utan att ha på tändningen)
Andra tips eller förslag är såklart välkomna!
Steve-O

Re: Pluskabel i mercedes?

UNREAD_POSTav Steve-O » 2015-07-12, 14.45.16

Jag har hittat lösningen och kan nu tipsa andra som haft/har samma funderingar.
Det finns mycket riktigt en pluskabel till styrboxen för låsen (som sitter inbäddad i skumgummi bredvid reservhjulet) som har konstant spänning.
Tack vare detta blev det mycket enkelt att koppla in dragkrokens el, och trots alla kablar så gick det mycket smidigt. Allt fungerar som det ska både med och utan släpvagn!
Ett annat tips är att köpa denna typ av utrustning från Tyskland (ebay) då dragkrok (modellspecifik för w168) och elsats med styrbox (universal) samt frakt från Tyskland kostade mig totalt 1400 kr.
I efterhand så skulle jag kunnat köpa dragkroken och elsatsen separat för att få en elsats som är anpassad för specifik bilmodell. Det blir lite dyrare men man slipper kapa/skala kabel och pressa ihop nya kopplingar, då dessa satser har färdiga kontakter som man bara pluggar i.
Steve-O

Återvänd till Fri diskussion