Digital Servicebok, smart men irriterande

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav tooh11 » 2011-05-13, 17.58.41

MB har har infört ett system med digital servicebok. Servade min Merca av 2010 års modell idag på Mekonomen (service A = oljebyte) därför att det är halva priset jämfört med MB-verkstad. De kan dock inte notera servicen i den digitala serviceboken. Suck. Vad göra? Måste jag göra en ny service på MB-verkstad för att få "stämpel i boken" ?
Tompa som känner sig blåst...
tooh11
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-05-13, 17.44.44

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-05-13, 18.46.17

ja det är nog bara att bita i det sura äpplet om du ska ha gällande garanti..
snålheten bedrar visheten sägs det.......

sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav tooh11 » 2011-05-21, 19.14.19

sl500 skrev:ja det är nog bara att bita i det sura äpplet om du ska ha gällande garanti..
snålheten bedrar visheten sägs det.......

sylwe


Skulle va bättre att få svar från som vet vad han pratar om. Vishet verkar inte vara Sylwes starka sida.... :P
Garantin gäller, det är ingen som helst tvekan om det, jag är mera orolig för inbytesvärdet hos Mercahandlaren. Frågan är vad göra?
tooh11
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-05-13, 17.44.44

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav kalle59 » 2011-05-21, 20.44.45

Mekonomen är väl ackrediterade att serva dom flesta bilmärken så vad säger dom själva om detta för det kan ju inte bara vara Mercedes, nu är det MB som detta forum handlar om men självklart borde det vara en väckarklocka för dom flesta märkesverkstäder att folk söker sig till som exempel Mekonomen, detta gör man ju av ekonomiska skäl vilket väl tyder på vishet i allra högsta grad, sen kan jag säga att en Mekonomenverkstad inte har råd med att befläcka sitt rykte genom att göra ett undermåligt jobb vilket våra kära auktoriserade verkstäder klarar alldeles galant.
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-05-21, 22.46.07

om nu mercedes skall stå för garantin så är det självklart att de vill
ha koll på att bilen servas korrekt efter deras regelböcker och därfört infört
det enklare systemet än att skriva å stempla böcker som det har kunnat
fuskas med,
numera finns den antecknad i deras databas.

har man råd å köpa ny mercedes så borde man även ha råd med deras service.

sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav kalle59 » 2011-05-21, 23.35.18

Jo det är väl självklart att en återförsäljare vill serva sitt eget märke men även Mercedes har att följa EU regelverket se följande text:
Kundens valfrihet stärks genom EU-regler
De märkesbundna aktörernas skyddade ställning har de senaste åren försvagats genom införandet av nya EU-regler. Kundens position har stärkts genom att EU:s regler nu gör det möjligt för märkesoberoende verkstäder, som t ex Mekonomen, att utföra service och reparationer av nya bilar med fortsatt nybilsgaranti. Förutsättningen är att servicen genomförs i enlighet med biltillverkarens specifikation och med originalreservdelar i enlighet med EU:s definition. När man servar eller reparerar sin bil hos Mekonomen Bilverkstad eller MekoPartner, så kan man därför vara säker på att alla garantier gäller. Oberoende verkstäder har för övrigt också rätt till nödvändig teknisk information, utrustning och specialverktyg på samma villkor som de märkesbundna verkstäderna

//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav J B » 2011-05-22, 13.03.28

Såg faktiskt en oberoende liten MB-verkstad på nätet som gjorde reklam för att ha alla Mercedes tekniska data o hjälpmedel tillgängliga, även uppkoppling till den digitala serviceboken. Det är nog bara en tidsfråga innan Mekonomen&Co också kopplar upp sig om de vill vara med på riktigt.

Om man får lov att vara lite nyfiken, vad kostar ett oljebyte idag hos MB resp. Mekonomen?

mvh/JB
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-05-22, 14.36.56

betalade ca 1300.- hos mercedes inkl olja mobil 1 8 l. och filter.

sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav J B » 2011-05-22, 21.11.34

1300:- är kanske rimligt om man värderar sin egen tid.
En annan variant är att köpa mb-klassad olja i 20l dunk o själv byta.
Betalade senast (2009) drygt 600:- per dunk. Har säkert stigit. 2002 kostade den beskedliga 335:-. Inkl riktigt filter (mindre än 100:-) kostar mitt byte (5-6 l) under 300:- . 1000 SEK för 10 min arbete... Sen bör ju ärligt sägas att syntetoljan har längre bytesintervall om man kör lååånga sträckor.

/JB
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-05-22, 22.47.10

tiden det tar att byta på mb verkstad 30-45 minuter.
den ska upp på lyft
hasplåten ska demonteras
avtappning tar lite tid om allt skall av
hasplåten återmonteras
ned från lyft
filter monteras
olja fyllas på

dina 10 minuter lär inte räcka långt.

köpa olja å byta själv lär du inte få stämplar av. vem bryr sig min SL 500.as servicebok är full
har gått TRETTIOSEXTUSEN MIL varav 26000 i min ägo.

sylwe
Senast redigerad av sl500 2011-05-23, 08.11.56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav J B » 2011-05-23, 00.12.33

Nej, det är sant att man inte får märkesstämplar om man själv byter olja. Som du själv säger, frågan är ju vad stämpeln är värd på en äldre bil som gått långt. Har ägt många tyska kvalitetsbilar. En gång sålde jag en av dem efter flera år i min ägo. Oljor+filter hade jag bytt själv och några verkstadsbesök hade aldrig behövts. Köparen kontrollerade och begrep att bilen hade servats bra trots att inget stämplats under åren i min ägo. Han köpte bilen efter att jag upplyst honom om vad jag gjort och vad som stod på tur att bytas. För att återgå till egentliga frågan, är Mercedesverkstaden(aukt) beredd att i efterhand skriva in service? Om den är dokumenterad av annan firma? Sjunker värdet på bilen om dataloggen inte är komplett? Med så ny bil tycker också jag det hade känts lite snålt att komma direkt från konkurrenten och tigga MB om journalföring. Men... Förr i tiden släckte vissa BMW-verkstäder oljeservice o inspektionslamporna mot en tårta. Ända tills folk lärde sig kortsluta två poler i multikontakten!
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav J B » 2011-05-23, 00.33.28

Apropå oljebyte, har läst någonstans att vissa MB dels saknar oljesticka men också är konstruerade för att oljan ska sugas ut. Egentligen inget nytt, t ex i gamla franska filmer har varenda bensinmack en elektrisk oljeuppsugare stående bredvid bensinpumparna. Då är vi nere på Häkkinens varvtider!

http://www.youtube.com/watch?v=FWnwWxqIYvQ
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-05-23, 00.37.07

appropå suga ur oljan det förekom redan 82 hos mercedes i tyskland
frågan är om man får ur all skit.

varmkörd motor och lossa pluggen är nog att rekomendera.
sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav J B » 2011-05-24, 23.49.50

tooh11 skrev:
sl500 skrev:ja det är nog bara att bita i det sura äpplet om du ska ha gällande garanti..
snålheten bedrar visheten sägs det.......

sylwe


Skulle va bättre att få svar från som vet vad han pratar om. Vishet verkar inte vara Sylwes starka sida.... :P
Garantin gäller, det är ingen som helst tvekan om det, jag är mera orolig för inbytesvärdet hos Mercahandlaren. Frågan är vad göra?



Om MB-garantin villkorslöst gäller även för Mekonomenservice är det ju bara att be MB-handlaren skriva av servicehandlingarna=fakturorna från Mekonomen&Co rakt in i datorn i samband med inköpet/bytet/värderingen. Du vill ju uppenbarligen göra bilaffärer med MB Sverige och bör då behandlas som den goda kund du är. Har du ringt och frågat dem?

/JB
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Digital Servicebok, smart men irriterande

UNREAD_POSTav Leif Pedersen » 2013-12-17, 19.00.29

Man behöver inte vara en MB verkstad för att få tillgång till den digitala serviceboken utan det fungerar bar man ansöker och blir godkänd för det, har reparerat Mb i över 30 år och sedan från W123 går det utmärkt att suga ur oljan.
Leif Pedersen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-12-17, 18.34.22

Nästa

Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst