Vibrerar ändå trots nya länkarmsbussningar m.m (Nybesiktigad

W 140 S-Klass 1991-1998

Vibrerar ändå trots nya länkarmsbussningar m.m (Nybesiktigad

UNREAD_POSTav Jurgen » 2015-03-09, 18.55.12

Hejsan...! Äntligen är våren här, eller det känns så i alla fall. Efter en "trevande början" på mitt S-klass ägande, mycket "stillastående" och lite "ointresserad" får jag väl erkänna, så har jag ändå beslutat att satsa "lite pengar" (relativt) på denna härliga kärra. Har ägt den i snart 1.5år och knappt kört den.

Precis bytat övre motorkablaget, luftfilter, tändstift, fördelare+rotorer X2 medmera så bilen går som ett "skott".

Nybesiktigad UA med nya länkarmsbussningar samt krängningshämmarstag (höger sida) Trots detta så vibrerar ändå bilen i ca 100-110km/h. Var och skulle göra framvagnsinställning idag, då kände och rickade "däckakrängarna" i framhjulen och sade/visade tydligt att framhjulen glappade uppåt/nedåt samt höger/vänster, påpekade att styrleder/spindelleder behövdes bytas... Borde inte besiktningen anmärkt på detta???

Får hålla med Marie om att w140 är väldigt "beroendeframkallande" 8)

Om man nu bytar styr/spindelleder bägge sidor, borde jag byta något mera, när man ändå "håller på?. Vill ju som sagt få "bukt med" vibrationerna.

Med vänlig hälsning Jörgen.
Jurgen

Re: Vibrerar ändå trots nya länkarmsbussningar m.m (Nybesikt

UNREAD_POSTav Marie » 2015-03-10, 01.20.05

Jurgen skrev:Hejsan...! Äntligen är våren här, eller det känns så i alla fall. Efter en "trevande början" på mitt S-klass ägande, mycket "stillastående" och lite "ointresserad" får jag väl erkänna, så har jag ändå beslutat att satsa "lite pengar" (relativt) på denna härliga kärra. Har ägt den i snart 1.5år och knappt kört den.

Precis bytat övre motorkablaget, luftfilter, tändstift, fördelare+rotorer X2 medmera så bilen går som ett "skott".

Nybesiktigad UA med nya länkarmsbussningar samt krängningshämmarstag (höger sida) Trots detta så vibrerar ändå bilen i ca 100-110km/h. Var och skulle göra framvagnsinställning idag, då kände och rickade "däckakrängarna" i framhjulen och sade/visade tydligt att framhjulen glappade uppåt/nedåt samt höger/vänster, påpekade att styrleder/spindelleder behövdes bytas... Borde inte besiktningen anmärkt på detta???

Får hålla med Marie om att w140 är väldigt "beroendeframkallande" 8)

Om man nu bytar styr/spindelleder bägge sidor, borde jag byta något mera, när man ändå "håller på?. Vill ju som sagt få "bukt med" vibrationerna.

Med vänlig hälsning Jörgen.

Först och främst så är det ju den gamla klassiska MB-styrningen på W140 med ett otal styrleder och därtill en styrdämpare och hjälpstyrarm på höger sida motsvarande styrväxeln på vänster sida. Att hjälpstyrarmen med tiden blir glapp i sin lagring är välkänt - men lyckligtvis ganska lätt att åtgärda. Plocka därför ned den stora plastskölden under motorn och undersök VAR glappen finns, eller gör som jag gjorde - byt rubbet. Bussningarna i undre länkarmarna fram uppfattade jag som att du hade bytt - annars hade det varit med bland de misstänkta "syndarna". Övre länkarmarna fram är en enhet med övre spindelleden. Men som sagt glöm inte styrdämparen, är den "cykelpump" så byt den. Glöm inte heller att kolla (och låta justera) glapp i styrväxeln.

Sen bör du tänka på att vibrationerna KAN komma någon annanstans ifrån också; drivlina och bakvagn inte att förglömma. Glappa länkarmar i bakvagnen kan tillåta bakhjulen att wobbla vid vissa varvtal, hardyskivor och stödlager i kardanen kan ge vibrationer vid vissa varvtal, och sist men inte roligast är ju att motorn kan ha vibrationer vid vissa varvtal. Just det senare har jag varit ute för och det visade sig vara lite dålig kompression i en cylinder. Orsak i det fallet var en avgasventil som tätade dåligt pga dålig ventilstyrning = renovering av båda topparna för även om bara en ventil läckte så var alla avgasventilstyrningar mer eller mindre glapp på den topp som togs av för undersökning.
Under kapitlet motor får du inte heller glömma motorkuddarna och växellådskudden. Dåliga motorkuddar skickar vibrationer direkt in i hjälpramen för framvagnen... Kan du gunga motorn lite för hand är de hydrauliska motorkuddarna OK, är den helstum så har dämpoljan i kuddarna läckt ut och motorn står direkt på hjälpramen. Och byter du motorkuddarna så byt även växellådans gummiupphängning, för då är den också troligen finito.

------

Att någonting gått igenom en besiktning är ingen garanti för att det är felfritt. För många år sedan var jag och fick min gamla SAAB99 godkänd u.a. och när jag kom hem från Bilprovningen och skulle backa in på garageuppfarten så brast ena bärarmen till bakaxeln då jag backade över trottoarkanten.... Totalt sönderrostad.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-03-10, 14.49.23

besiktningen släppte igenom mig med w124a med brutalt glapp i nedre kulbult vänster fram, nog att man kunde gunga på bilen för hand och se/känna det. så ja, gå du över grejerna ordentligt
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2015-03-13, 16.08.49

swampmonkey skrev:besiktningen släppte igenom mig med w124a med brutalt glapp i nedre kulbult vänster fram, nog att man kunde gunga på bilen för hand och se/känna det. så ja, gå du över grejerna ordentligt

även jag varit med om en 124 som gått genom fast den inte borde det (eller jag, en bekant som bad mig titta på bakvagn då jag hade tillgång till lyft eftersom bilen svängde vid gaspådrag/gassläpp) och det visade sig efter 10 sekunders brytande med brytjärn att båda främre bakvagnsfästena spruckit och delvis rostat upp. bakvagnen satt alltså bara i dom 2 bakre fästena och hela skiten var mer eller mindre lös. gick genom UA på bes
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Jurgen » 2015-03-14, 19.50.52

Tack för era kommentarer. Självklart är jag införstådd med att det inte finns garantier bara för att bilen blivit besiktigad UA. Men just det här med styrleder osv, dom är ju så "petiga" annars med sånt känns det som.

Marie: Håller med dig där att det "bästa" är nog att som du säger: byta rubbet. Men det får bli lite senare i år. Vill se och köra mera med bilen och se "hur den fungerar", som sagt har ju knappt använt den sen jag köpte den för 1.5år sen.
Jurgen

UNREAD_POSTav Marie » 2015-03-15, 00.50.27

Bästa och bästa....
Men vettigt vore att ta upp den på en lyft, plocka ned stora plastsjoket under motorn och känna på varje led medan en medhjälpare står och skakar på hjulet. Då får du en uppfattning om vilka leder som det känns att inte är helt stabila. Sen är det bara någon minuts jobb att lossa ena änden av styrdämparen och känna på den om den dämpar eller bara är en cykelpump...

Då har du en bild av vad som kan behöva göras. Byta *allt* är vanvett om det bara är en enda led som glappar.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Jurgen » 2015-03-15, 11.19.51

Marie: Ja det blir väl bäst så. Får ta tag i detta lite senare i år, känner mig inte "manad" att lägga mer pengar "just nu" bara på bilen... Snart dags att plocka fram "sommarbilen" w208 cabriolet, även där måste göras lite service och underhåll..

W208:an har jag ägt i 7 år nu, med inställningen (kommer aldrig att sälja den) Riktigt så känner jag inte inför W140:n. Men om så blir fallet, då kommer det att ske investeringar i bilen såklart.

Har ju "kollat runt" lite på andra Mercamodeller, men faktiskt ingen modell i nuläget som intresserar mig.
Jurgen

UNREAD_POSTav gnagg111 » 2019-11-09, 15.46.33

Hej jag har haft en w140 sedan 00 alltså 19 år. Jag kör bara på sommaren aldrig vinterkörd men jag märker när det blir under 10 grader ute så finns det en vibration i bilen tills den blir varm märkligt men jag har inte bryt mig om forska i det.

Nu har min r129 börjat knarra i framvagnen när jag vrider på ratten spindelleden är det förstår jag när läst på forumet

mvh
peter
gnagg111

Återvänd till W 140 S-Klass