S500 söker mekaniker

W 140 S-Klass 1991-1998

S500 söker mekaniker

UNREAD_POSTav essge » 2021-11-21, 23.54.52

Jag har en s500 -94 som går ojämt och inte på alla cylindrar. Jag har bristfällig kunskap om modellen och söker om möjligt någon som är kunnig på dessa bilar för felsökning och åtgärder inför en besiktning. Nedslag på dåliga avgasvärden. Jag har mer att berätta men det är lättare att ta på telefon. Jag bor i Trollhättan och har bilen i Dalsland så någon på rimligt avstånd är förstås att föredra. Jag nås på 0734-393942
/Sven-Gunnar
essge
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2021-11-21, 23.39.07

Re: S500 söker mekaniker

UNREAD_POSTav Marie » 2021-11-22, 11.04.16

Vad har du redan gjort för att få rätsida på problemet?

Du skriver -94. Är detta det fordonsår som står i bilregistret, eller är det fråga om det modellår som Mercedes anger i databladet? Detta kan skilja ifall bilen är en efterimport. Vet du inte, kan chassinumret hjälpa till att identifiera bilen. Jag har för mig att motorstyrningen skiljer mellan modellår 94 och 95.

94 har tändfördelare, en framtill på vardera cylinderbanken, drivna av respektive avgaskamaxel. Tändfördelarna är första punkten att misstänka. Öppna dem och rengör lock och rotorer noggrant, särskilt kontaktytorna i lock respektive rotor. Är kontaktytorna illa brända bör du byta lock och rotorer först som sist. Om du köper nytt, köp Bosch. Kan vara svåra att hitta, men allt annat är att kasta pengarna i sjön.

Nästa misstanke är tändstiften. Eftersom det finns inbyggda motstånd i tändfördelarlock och -rotor samt i tändstiftshattarna skall det INTE finnas motstånd inbyggt i tändstiften. Tyvärr är Bosch rekommendationstabell felaktig på denna punkten. Rätt stift är Bosch F8DC4, vilket också fungerar absolut bäst. Även motsvarande stift från Champion, Beru eller NGK kan funka. Det är i så fall lika viktigt att det INTE finns inbyggt motstånd (resistor) i stiftet. Finns det ett 'R' i stiftets typbeteckning finns all anledning att bli misstänksam!

Tredje punkten att misstänka är tändkablarna mellan tändfördelare och tändstift. Dessa skall ha en resistans på 2 kohm. Resistansen är i tändstiftshatten.

Fjärde misstanken är lambdasonden. Många tänker inte på att detta är en slitdel som håller 10.000 till 16.000 mil. Ger vanligen inte misständningar, men kan bidra till usla avgasvärden. Jag tar den därför sist i min lista, för först måste misständningarna fixas.

Sedan kan det givetvis handla om mycket annat. Dåliga insprutningsventiler, dåliga tändspolar (finns en för vardera tändfördelaren), slitna ventilstyrningar med mera... Du har inte skrivit något om bilens miltal (som f.ö. vanligen är osäkert på en bil med många tidigare ägare - i synnerhet om den är en efterimport).

Själv finns jag höst-vinter-vår i Kinna sådär 3 mil söder om Borås i riktning mot Varberg. Jag har även en servicedator för dessa äldre modeller, men jag tycker Trollhättan och än värre Dalsland är lite väl långt.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S500 söker mekaniker

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-11-22, 21.21.19

Mycket bra anvisningar från Marie, som alltid.

Jag vill gärna lägga till ett par enkla praktiska kontroller innan du börjar byta delar:

1) Tändstiften: Skruva ur dem och lägg dem i ordning enligt cylindernumrering. Hur ser stiften ut ?
-- Om vissa tändstift är svarta eller blöta så finns förbränningsproblem där. Kanske bara tändkablar/fördelare.

2) När tändstiften är demonterade, passa på att göra ett gammeldags kompressionsprov.
-- Om vissa cylindrar ger dåliga värden så krävs mer än att byta tändkablar. Säg till isåfall för att få ytterligare råd.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig på plats men det finns några aktiva medlemmar i västsverige som kanske kan.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: S500 söker mekaniker

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2021-11-22, 22.31.00

har roat mig med att byta både tändstift fördelare och rotor på dessa motorer tidigare, och det kan göra en väldig skillnad på gång och avgasvärden.
Har de blivit såpass dåliga att motorn går dåligt brukar en rengöring oftast bara "tillfälligt" fixa problematiken någorlunda, byte är tyvärr ett krav oftast.

Likt Marie säger är det där man bör börja, och de råd Amelia lämnar om att kolla hur stiften ser ut är inte heller dåligt.

Finns söder om Göteborg, Kållered, och därmed inom vad som kan anses som "rimligt" avstånd.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: S500 söker mekaniker / tändstift för M119

UNREAD_POSTav Marie » 2023-07-02, 13.27.31

Visserligen är tråden snart två år gammal, men jag lägger till en komplettering.

Jag skriver ovan att Bosch F8DC4 är bästa alternativet, men detta skrevs ju före kriget i Ukraina. Stiften i fråga verkar de senaste åren endast ha tillverkats i Boschs ryska fabrik, och de är följaktligen idag i stort sett omöjliga att få tag på. Om det beror på handelssanktionerna eller om Bosch som många andra västföretag övergett sin ryska fabrik är för mig okänt.

Trots att jag har mer än femtio Bosch-stift i lager, ville jag för framtiden testa ett alternativ och monterade för ett år sedan en sats alternativa tändstift. Valet föll på NGK eftersom det märket var bättre än Bosch när jag tidigare i livet körde SAAB 99. För elva månader och 1200 mil sedan monterade jag en sats NGK BCP6ES, och så här långt har experimentet utfallit väl. Motorgången känns om möjligt ännu silkeslenare, och bränsleekonomin verkar hårfint förbättrad. Slutrapport kommer när jag kört de 2000 mil som Boschstiften - nätt och jämt - brukar klara.

De 3000 mil som nämns i serviceboken som möjliga, och som från modellår 93 blev ordinarie serviceintervall är med Boschstiften rena fantasierna. Redan strax över 2000 mil börjar motorn få småmissar.

Som sagt, NGK BCP6ES även kallat NGK 4930 är ett vettigt alternativ till Bosch F8DC4 under rådande bristsituation.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S500 söker mekaniker / tändstift för M119

UNREAD_POSTav Marie » 2025-04-04, 11.31.58

Marie skrev:Visserligen är tråden snart två år gammal, men jag lägger till en komplettering.

Jag skriver ovan att Bosch F8DC4 är bästa alternativet, men detta skrevs ju före kriget i Ukraina. Stiften i fråga verkar de senaste åren endast ha tillverkats i Boschs ryska fabrik, och de är följaktligen idag i stort sett omöjliga att få tag på. Om det beror på handelssanktionerna eller om Bosch som många andra västföretag övergett sin ryska fabrik är för mig okänt.

Trots att jag har mer än femtio Bosch-stift i lager, ville jag för framtiden testa ett alternativ och monterade för ett år sedan en sats alternativa tändstift. Valet föll på NGK eftersom det märket var bättre än Bosch när jag tidigare i livet körde SAAB 99. För elva månader och 1200 mil sedan monterade jag en sats NGK BCP6ES, och så här långt har experimentet utfallit väl. Motorgången känns om möjligt ännu silkeslenare, och bränsleekonomin verkar hårfint förbättrad. Slutrapport kommer när jag kört de 2000 mil som Boschstiften - nätt och jämt - brukar klara.

De 3000 mil som nämns i serviceboken som möjliga, och som från modellår 93 blev ordinarie serviceintervall är med Boschstiften rena fantasierna. Redan strax över 2000 mil börjar motorn få småmissar.

Som sagt, NGK BCP6ES även kallat NGK 4930 är ett vettigt alternativ till Bosch F8DC4 under rådande bristsituation.


Refererar till det ovan skrivna.
Bristen på Bosch F8DC4 verkar vara bestående. Jag kan dock lämna en slutrapport på försöket med NGK BCP6ES. För sådär ett år sedan och runt 2300 mil körda, började det kännas enstaka tändmissar. Detta var ungefär 100 mil senare än med Bosch, så NGK får med beröm godkänt. Jag monterade ännu en sats nya NGK BCP6ES då, och den sitter fortfarande på plats.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S500 söker mekaniker

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-04-06, 20.20.19

Ja, NGK har levererat högsta kvalitet och längsta körsträcka på alla mina motorer sedan 1980. Jag föredrar fortfarande NGK framför BOSCH och Champion, även om de också brukar leverera bra resultat.

Just nu monterar jag NGK i min M100, jag har redan NGK i mina M103, M104 och M117. De går minst 2000 mil i dessa.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst