Marie skrev:Visserligen är tråden snart två år gammal, men jag lägger till en komplettering.
Jag skriver ovan att Bosch F8DC4 är bästa alternativet, men detta skrevs ju före kriget i Ukraina. Stiften i fråga verkar de senaste åren endast ha tillverkats i Boschs ryska fabrik, och de är följaktligen idag i stort sett omöjliga att få tag på. Om det beror på handelssanktionerna eller om Bosch som många andra västföretag övergett sin ryska fabrik är för mig okänt.
Trots att jag har mer än femtio Bosch-stift i lager, ville jag för framtiden testa ett alternativ och monterade för ett år sedan en sats alternativa tändstift. Valet föll på NGK eftersom det märket var bättre än Bosch när jag tidigare i livet körde SAAB 99. För elva månader och 1200 mil sedan monterade jag en sats NGK BCP6ES, och så här långt har experimentet utfallit väl. Motorgången känns om möjligt ännu silkeslenare, och bränsleekonomin verkar hårfint förbättrad. Slutrapport kommer när jag kört de 2000 mil som Boschstiften - nätt och jämt - brukar klara.
De 3000 mil som nämns i serviceboken som möjliga, och som från modellår 93 blev ordinarie serviceintervall är med Boschstiften rena fantasierna. Redan strax över 2000 mil börjar motorn få småmissar.
Som sagt, NGK BCP6ES även kallat NGK 4930 är ett vettigt alternativ till Bosch F8DC4 under rådande bristsituation.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst