Albireo skrev:200E bensin -91:a sedan (w124) utan AC med taklucka. (Bilen är "ny" för mig)
Vad jag förstår har den ingen elektrisk kylfläkt utan endast en med "temperatur koppling" (vad det nu heter).
Däremot verkar den ha en extra elektrisk vattenpump.
(bilen har även en mekanisk i motorblocket)
När den elektriska pumpen stannar (säkring 7 brunnit av) stiger motortempen.
(Detta sker i samband med att värme reglagen vrids från full värme till reducerad värme i kupén - som jag skrev)
Tack för svar! Kan inte se något elektriskt till kylfläkten. (den bara "sitter" där...). Bilar med AC kanske har en elektrisk fläkt?Marie skrev:….Nej, kylfläkten är inte elektrisk, men om jag inte minns fel sitter det en elektrisk koppling till kylfläkten, så om den också matas via säkring nr 7 kopplas inte kylfläkten in om säkringen är trasig.....
Intressant! Tänkte också i den banan, skaffade en "ny" (begagnad) duoventil. Upplevde inget fel på någon av dessa när jag mätte spolarna, ganska lika mycket ohm på alla spolar. Inte helt säker att dessa drivs från Säkring 7swampmonkey skrev:Vill minnas att duoventilerna får 12v för att stängas av, dvs,
när du har värmen på max så ska spänningen vara 0v, när du vrider av värmen så får de spänning, och ska då stoppa flödet till värmepaketet.
Är det då någon duoventil som drar för mycket ström, och drar säkringen, vilket även får till följd att den elektrisk tillslagna kylfläkten slutar fungera då de går på samma säkring (kanske)
swampmonkey skrev:Jag gissar att du får värme i kupen efter säkringen gått, men att motorn trots detta går varm? "allt fungerar tills säkring 7 går" blir kupen varm då med? ...
swampmonkey skrev:… eller så är det så att kylaren på din bil är igensatt, och den enda anledningen till att bilen inte överhettar är att värmepaketet inne i bilen kyler kylvätskan tillräckligt....
omedelbar - en definitionsfråga - ja den stiger hela tiden. men hur snabbt beror på hastighet / ute temperatur mm.swampmonkey skrev:(är överhettningen omedelbar efter att säkringen gått samt hur märker du att säkringen gått?)
Om jag förstått rätt saknar bilen helt elektrisk fläkt. Det sitter en fläkt på kylaren och den snurrar alltid lite, hur mycket snabbare den snurrar när motorn blir varmare, kan jag inte svara på. (har inte mätt detta och har inte något att mäta med - en stroboskoplampa som aktiveras av någon märkning?)swampmonkey skrev:När motorn börjar överhetta, slår den elektriskt tillslagna mekaniska fläkten igång? är ett ganska tydligt ljud när den aktiveras, alternativt, vid överhettad motor, och avstängd motor (men tändningen på) snurrar fläkten fritt eller sitter "fast"?
Albireo skrev:
Intressant! Tänkte också i den banan, skaffade en "ny" (begagnad) duoventil. Upplevde inget fel på någon av dessa när jag mätte spolarna, ganska lika mycket ohm på alla spolar. Inte helt säker att dessa drivs från Säkring 7
Albireo skrev:Har inte laborerat allt för mycket med olika inställningar mm. (eftersom jag inte fullt ut förstår hur allt hänger samman)
Första gången detta inträffade i sommar började bara motorn att gå varm (kom inte längre...) Men efter olika försök / felsökning hittades säkring 7 trasig - bytte och allt verkade fungera - en stund... För att försöka "kyla" motorn sattes full värme i kupén på.
Tillslut blev ett samband klart
- Full värme i kupén = hel säkring 7
- Mindre värme i kupén = trasig säkring 7 (och motortempen stiger)
Faktiskt lite osäker om kupén blir varm / väldigt varm när säkring 7 utlöst (eftersom motortempen stiger "okontrollerat")
Albireo skrev:Om jag förstått rätt saknar bilen helt elektrisk fläkt. Det sitter en fläkt på kylaren och den snurrar alltid lite, hur mycket snabbare den snurrar när motorn blir varmare, kan jag inte svara på. (har inte mätt detta och har inte något att mäta med - en stroboskoplampa som aktiveras av någon märkning?)
swampmonkey skrev:När motorn börjar överhetta, slår den elektriskt tillslagna mekaniska fläkten igång? är ett ganska tydligt ljud när den aktiveras, alternativt, vid överhettad motor, och avstängd motor (men tändningen på) snurrar fläkten fritt eller sitter "fast"?
Albireo skrev:Motorn började gå lite svalare efter kylaren blev rengjord (utvändigt från bla. insekter). Men har inte gjort någon djupare analys hur bra den kyler. Om alla celler i kylpaketet fungerar (bilen gick ju bra innan - inget problem med motortemperaturen)
Och vad skulle detta kunna ha med säkring 7....
Albireo skrev:En sak jag undrat om det är "original", är att denna bil har två vatten pumpar (om jag förstått rätt) En remdriven som sitter på motorblocket och en elektrisk.
När säkring 7 brinner, stannar den elektriska pumpen och motortempen stiger. Hör den elektriska till en bensinvärmare (som är bortplockad?). Ska den finnas?
swampmonkey skrev:ps, ljudet från motorutrymmet förändras ganska ordentligt när elektromagneten till fläkten slår till, från motorljud till fläktljud.
tänk dig en Volvo 240/140/740 med kontinuerligt "aktiv" fläkt.
osla skrev:har för mig den kopplar in fläkten vid 90-95 grader nånstans. du borde ju kunna rycka lös kontakten på givaren till fläkten som sitter fram på toppen, sitter väl 2 där har jag för mig, den ena är till temp mätare och den andra till fläkten, gissar att den till fläkten enbart är en "kontakt", alltså ingen givare utan tänk dig en oljetrycks kontakt i bilar utan oljetrycksmätare.
med dom kablarna lös så kan du ju utesluta kortis/fel på tillslaget från kontakt till fläkt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst