av Jerka126 » 2009-10-12, 17.43.42
Hej, jag har kört mina gamla 200a av 89 årsmodell i några år nu och ofta har denna bil varit och blivit lite av ett försöksobjekt. Jag har provat mängder med olika oljefabrikat, olika fabrikat av reservdelar osv. Bilen går som en klocka och den har inte tagit det minsta skada då serviceintervallerna har sköts mycket noga. När det gäller bränsleförbrukningen så tyckte jag i början när jag blev ägare till den att den drog lite mycket bensin och den låg då runt litern. Sedan drog jag igång med följande projekt:
Samtliga slangar och bränslepump byttes.
Fördelarlock och rotor byttes.
Drivremmen byttes.
Tändkablarna konditionstestades och mättes på verkstad.
Luftfiltret byttes och ett nytt aluminiumrör som höll tätt mellan grenrör och insugningsrör byttes.
Förgasaren kontrollerades och eftersom den är elektroniskt styrd på 89ans modell så utfördes inga justeringar.
Original tändstiften åkte ur och ersattes med betydligt vassare grejer. Skippa mercedes egna på tok för dyra championstift och skruva i NGK V-LINE istället. Dessa tändrör är rena vitamininjektionen för motorn. Jag Kör dessa i både 200an och 420en.
Motoroljan byttes, hällde på 5 liter 10W-40 229.1 och detta var en lågfriktionsolja. Bytte även oljefilter.
Lambdasonden monterades ner och rengjordes med startgas spray.
Innan tankning så fyllde jag på en rejäl bränslesystemsrengöring av märket Redline SI-1. Den bästa jag provat faktiskt, fick fram en extremt stabil tomgång som ibland kan vara lite svajig på dessa förgasarbilar.
Till sist så fylldes tanken upp med 98 oktanig bensin istället för den etanol utspädda, sträva och torra 95 oktaniga.
Resultatet blev: 74mil på 50liter och en snittförbrukning på 0,67 liter/mil. Ska också säga att jag körde långa turer när detta test utfördes.
Inte illa för en jubilerande 20åring med 34000mil på mätaren!!!!!!