av North-Hunt » 2017-06-20, 23.22.28
Hejsan!
mitt ärende har varit långdraget angående byte av kupefläkten som haft missljud,men nu är den byt i alla fall av en verkstad och det blev isatt en såkallad piratfläkt.Men till problemet,fläkten går bra och har inga missljud men den blåser luften kraftigare i friskluftsutblåsen.Det bil jag har är en w124 320 coupe årsm 1995.Och det ska vara nån form av ac anläggning med automatik.Har först hjulet man ställer temperaturen på sedan 4 knappar med olika valbarhet angående hur luften skall blås i dom olika friskluftsutblåsen och den 5 märkt med 0 stänger av allt.
Och sedan 3 knappar till höger om dom 5 stående på höjden där man kan välja hög effekt,automatläge då den ska hålla en viss temperatur och så låg effekt.Jag har alltid i princip kört på låg effekt då jag tycker att oftast så blåser det alldeles för mycket i autoläget då den ska uppnå inställd temperatur så fort som möjligt.
Men nu då jag bytt fläkt och damm/pollenfilter så tycker jag fläkten blåser för mycket även i lågeffekt läget,förut hördes inte själva blåsljudet i friskluftutblåsen på lågeffekt och den blåste lagomt med kyld luft på en på det var varmt ute,visst ibland vred man bort friskluften ifrån en,men nu blåser den så pass att dels hör jag den väl vilket jag inte gillar då jag sitter och åker sakta inne i samhällen men sen blåser den så pass att man inte vill ha friskluftsutblåsen riktade emot en själv mer än korta stunder och högläge och autoläge det är ju givetvis ännu värre.
Nu är jag också lite känslig men jag köper mercedes för kvaliten och att den går tyst och fint utan en massa gnekande och skrammel.Men då måste man väl också sätta i mercedes grejer då man byter kanske som ingenjörerna/konstruktörerna en gång i tiden tyckte bilarna skulle ha.
Så för att avsluta,gjorde jag en stor tabbe som köpte en piratfläkt för halva priset mot en mercedes original(5000kr)till denna bil ,att pirat fläkten är byggd att gå med högre varvtal eller kan det bero på att det sitter nya filter som gör att denna nya fläkt har lättare att spruta luft in i kupen och eftersom dom blir lite skitiga så sprutar fläkten in mindre med luft.Det är i alla fall samma skovelhjul som sprutar luften då dessa flyttades ifrån originalfläkten och monterades på piratfläktens axlar då den levererades utan fläkthjul.
Jag brukar i det längsta försöka köpa original men nu börjar denna bil bli så gammal så jag vill inte kosta på den hur mycket som helst men i slutändan efter att är betalt med jobb och allt så hade det skiljt 2000kr för att byta till original grejer på mercedes verkstad och eftersom jag inte är nöjd med ljudnivån och blåset så hade jag gärna lagt ut det nu i efterhand(förbannar min snålhet men pengar ska räcka till mycket) men nu har jag lagt ut så pass med pengar så nu kännns det väldigt jobbigt att betala för en originalfläkt med,
vet jag är gnällig men jag vlll ha det som förut utan att höra gnisslet och kvittret ifrån fläkten,men är det kupefiltren så hade kanske originalfläkten också blåst luften med högre effektivitet.....Vad tror ni entusiaster och bil experter på detta forum om allt detta.Mvh North-hunt!