Moment på svänghjul? om606

W 124 E-Klass 1986-1995

Moment på svänghjul? om606

UNREAD_POSTav olofsson16 » 2015-10-05, 20.08.17

Tjena, ny här å hittade ingen sökruta bland trådar, så gör en egen å hoppas de inte är fler.

Har en om606 som ja ska montera ZF dogleg låda på. Har införskaffat ett momentskaft, men är osäker på hur hårt jag ska dra svänghjulet / tryckplattan? Tacksam för svar! 8)
även den starkaste tar i när han skiter
olofsson16

Re: Moment på svänghjul? om606

UNREAD_POSTav osla » 2015-10-05, 21.14.40

dra så hårt du vågar, och utan det sista extra som brukar göra så att man drar av bultar/gängor ;)

har svårt att tänka mig det spelar så stor roll hur hårt du drar, dra det som känns lagom, är ju inga känsliga saker precis
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav olofsson16 » 2015-10-05, 21.50.59

osla skrev:dra så hårt du vågar, och utan det sista extra som brukar göra så att man drar av bultar/gängor ;)

har svårt att tänka mig det spelar så stor roll hur hårt du drar, dra det som känns lagom, är ju inga känsliga saker precis

Ja ja vet en kompis brukar köra me muttermaskin.. sålänge ja har loctite å inte drar av dom borde de gå bra :) men har för mig ja har hört runt 110-120nm nånstans, å tänkte eftersom ja ändå har momentskaft kan ja ju göra de ordentligt =))
olofsson16

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-10-06, 00.23.53

de ska "vinkeldras", tog en titt på det där för längesedan, men drog det enligt tyska specifikationer ;) återanvände alltså. beror ju lite på hur du tänkt använda motorn
http://sv.urbandictionary.com/define.ph ... id=2903006

Hansebanger77 slet ju t.ex av allihopa skruven när han var ute och körde, men kanske mer effekt än vad du tänkt plocka ur din.
https://youtu.be/QwIm93biIQg?t=29s

men egentligen ska du ha i nya skruv, och dra dem 45nm och sen 90grader på det.
eller 35nm och 90 grader om du har den äldre skruven, (har för mig det iaf, inte orkat titta supernoga)

på sidan fem här har du moment, samt artikelnr på grejerna
http://www.w124performance.com/service/ ... 8001HA.pdf
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav olofsson16 » 2015-10-12, 21.10.42

swampmonkey skrev:de ska "vinkeldras", tog en titt på det där för längesedan, men drog det enligt tyska specifikationer ;) återanvände alltså. beror ju lite på hur du tänkt använda motorn

Hansebanger77 slet ju t.ex av allihopa skruven när han var ute och körde, men kanske mer effekt än vad du tänkt plocka ur din.

eller 35nm och 90 grader om du har den äldre skruven, (har för mig det iaf, inte orkat titta supernoga)

Ja har för mig ja har läst 110nm vid manuell låda å 120nm vid automat. Detta var ju väldigt mycke mindre :p Nu sitter de där iallafall, men måste ha tag på nya lameller då mina ej passade te svänghjulet, tog i bulten.. Nån som har tips på schyssta lameller? (Ska va konade i mitten så de ej tar i) Ska va rätt starka så dom pallar med lite effekt..
olofsson16

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-10-12, 23.54.23

olofsson16 skrev:
swampmonkey skrev:de ska "vinkeldras", tog en titt på det där för längesedan, men drog det enligt tyska specifikationer ;) återanvände alltså. beror ju lite på hur du tänkt använda motorn

Ja har för mig ja har läst 110nm vid manuell låda å 120nm vid automat. Detta var ju väldigt mycke mindre :p Nu sitter de där iallafall, men måste ha tag på nya lameller då mina ej passade te svänghjulet, tog i bulten.. Nån som har tips på schyssta lameller? (Ska va konade i mitten så de ej tar i) Ska va rätt starka så dom pallar med lite effekt..

kan tänka mig att det är ungefär det moment som blir när du vinkeldrar grejerna kanske?

förslag på lamell har jag inte hursom, kör du dubbelmasse, enkelmasse eller omsvarvat enkelmasse?

och hur har du tänkt köra? bruksbil? busbil? driftbil?
vad för tryckplatta har du idag?

kevlar, sinter eller förstärkt vanlig med en 765Sachs tryckplatta fungerar ju allihopa fint, lite beroende på effekt samt körstil.

Sinterlameller ska du inte köra kinaskit på iaf, bekanta har "snålat" och det har varit fördjävligt att köra kontra riktiga grejer. hugger och gnäller, man får starta med hjulspinn.
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav olofsson16 » 2015-10-14, 20.17.20

kan tänka mig att det är ungefär det moment som blir när du vinkeldrar grejerna kanske?

förslag på lamell har jag inte hursom, kör du dubbelmasse, enkelmasse eller omsvarvat enkelmasse?

och hur har du tänkt köra? bruksbil? busbil? driftbil?
vad för tryckplatta har du idag?

kevlar, sinter eller förstärkt vanlig med en 765Sachs tryckplatta fungerar ju allihopa fint, lite beroende på effekt samt körstil.

Sinterlameller ska du inte köra kinaskit på iaf, bekanta har "snålat" och det har varit fördjävligt att köra kontra riktiga grejer. hugger och gnäller, man får starta med hjulspinn.[/quote]

De kan nog stämma, har tagit låda från en e300 bensinare 24v. Så dubbelmasse, me original tryckplatta därifrån, men lamellen har ja lösning på nu, beställt en kina racing å nitar så tar ja centrum från den å nitar om de på min Sinter :) hur ja tänkt köra är väll typ bruksbil + lite bus=) kör med 120cc 6mm pump å originalturbo just nu, men direkt ja fått i motorn å kört lite blir man ju lite sugen på en större turbo ;) Tack för seriösa svar!=) passar förresten sachs 765 ihop me original svänghjulet?
olofsson16

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-10-15, 00.05.14

olofsson16 skrev:k

De kan nog stämma, har tagit låda från en e300 bensinare 24v. Så dubbelmasse, me original tryckplatta därifrån, men lamellen har ja lösning på nu, beställt en kina racing å nitar så tar ja centrum från den å nitar om de på min Sinter :) hur ja tänkt köra är väll typ bruksbil + lite bus=) kör med 120cc 6mm pump å originalturbo just nu, men direkt ja fått i motorn å kört lite blir man ju lite sugen på en större turbo ;) Tack för seriösa svar!=) passar förresten sachs 765 ihop me original svänghjulet?

en 717.450 låda alltså? är ju bland de starkare MB lådorna!
akta trean, en bekant som knäckte tre stycken sådana lådor, och skulle ha "kring 350häst" ur en 603a, det gänget knäcker dock drivaxlar+lådor på löpande band, blir så när man ska burna och starta på trean med en sinterlamell. misstänker iaf att det inte var vid vanlig körning den gav upp. åkte aldrig med själv, så har inte superkoll på effekten heller.

vad har du för turbo idag då? laddtryck+när kommer laddet?
kör du typ original kommer ju t.ex en hx35a med lite mindre avgashus duga fint, även en mindre hx40 går ju att få snurr på med en 120cc pump, men blir ju inte riktigt en bruksbusbil, utan renodlad turbokick...

dubbelmassen borde räcka för din 120cc pump om du inte piskar hårt, förutsatt att svänghjulet inte var slitet från början.
Hansebanger77 kör ju med 270CDIns dubbelmasse, och åtminstonne ombyggd tryckplatta i sin bil, och har väl kring 500häst tänker jag.

Sachs765an passar på enkelmassesvänghjulet efter att du svarvat+balanserat det ja, inte rakt av, ingen aning vilken/om någon passar rakt av.
man gör svänghjulet jämnt, och sen den cirkel som tryckplattan sitter på (utanför lamellen liksom) svarvar du ner 1mm extra, hamnar tryckplattan "tightare" och ger bättre tryck på lamell (lite beroende på vad för lamell du kör förvisso) bra grepp = nödvändigt vid argare motorer

nästa projekt av roligare mått här hoppas jag på att få till en bra compoundsetup, två olika stora turbo som startar efter varandra, kan jag ha både bottenumpf och släpa kärror och mysa på låga varv, samt varva ur den ordentligt och ha ladd som hinner med... ihop med en paddelväxlad automat borde det vara en trevlig bruksbil som går mjukt och fint.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Återvänd till W 124 E-Klass