av North-Hunt » 2012-10-31, 22.07.04
Hejsan Mb-vänner!
Nu skall jag visa min okunskap under huven.Jag är en sån tråkig människa som lämnar in min Merca på märkesverkstad för allt,visst det kostar det en del.Men det blir rätt och bra.
Men till mitt ärende,tänkte ju vara lite mekaniker ikväll,jag har en Mb 320e-95 som har börjat att låta lite då och då när jag vrider ratten och gör hela rattutslag,typ på parkeringsplatser osv.
När jag vrider ratten hela varv så låter det till vid en punkt vid varje rattvarv.
Pratade med en kille på jobbet idag och han misstänkte att det är för lite servo-olja i behållaren,han hade en volvo 245 för några år sedan som började låta då han vred ratten,men då fyllde han på servo-olja och sedan tystade det och bilen funkade och var tyst i ett år tills han sålde bilen.
Okay, änkte så kan det väl va,så jag tittade under huven och hittade en rund metall behållare till höger om motorn (om man står framför bilen) som satt öppet med 2 slangar tillkopplade
,med nån form av gummihatt man kunde skruva upp med handen,men då jag skruvat upp denna skruv så kände jag att hela locket blev löst och var fjäderbelastat underifrån,då tryckte jag mer locket och skruvade ner gummihatten igen.
Tog inte av locket då jag inte vet vad denna behållare är till för,är detta servo-olje behållaren? eller vad har denna runda metall behållare för funktion?
Kan det vara för lite olja eller finns det nåt annat vanligt fel,kan tilläga att bilen gått 19400mil.