Bakaxelproblem? 300te 4-MATIC Driver ibland.

W 124 E-Klass 1986-1995

Bakaxelproblem? 300te 4-MATIC Driver ibland.

UNREAD_POSTav WTK » 2009-01-12, 16.27.53

Godag, jag har en MB 300te 4-Matic -88
Underbar bil :)
Tyvär gjorde jag en burnout på väg ut på en asfaltsväg från en grusväg (kan vara svårt att inte göra det om barnasinnet är kvar)
Det small till och sen drev inte bilen längre... Det var bara något missljud underifrån, lät som det kom från bakre delen av bilen.
Senare när jag skulle kolla varifrån missljudet kom ifrån med hjälp av en bekant utanför bilen så drev den helt plöttsligt!
Men om jag gasar till för hårt så slutar han att driva och det kommer hemska missljud från bakaxeltrakten.

Så min fråga till er kunniga och erfarna: Finns det "stor" risk för att fördelningslådan eller övriga 4-matic system är skadade?
Eller kan jag vara rätt säker på att det är bakaxeln?
Jag vet att andra bilar har mina symptom när bakaxeln är sönder, då driver bilen ibland.
Någon som vet hur man kollar?

Samt: brukar det vara specialutväxlingar på 4-matic modellerna? Och är bakaxeln annorlunda på något sätt?
Jag ska hissa upp bilen och kontrollera utväxlingen, det går ju inte att ändra på en 4x4.
Tänkte bara höra här före jag skaffar en ny beg bakaxel, vore dumt att byta om det kan vara övriga 4-matic system som krånglar.

Tacksam för svar!
/Konni
WTK

Återvänd till W 124 E-Klass